| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > ABC Prawa - Inspekcja Handlowa cz. II

ABC Prawa - Inspekcja Handlowa cz. II

W poniższej publikacji przedstawimy II część charakterystyki Inspekcji Handlowej, która została opisana w naszej publikacji z dnia 9 listopada 2011 r. Niniejsza część zostanie poświęcona kontroli przeprowadzanej przez Inspekcję oraz uprawnieniom kontrolowanych przedsiębiorców.

W toku kontroli inspektor może w szczególności badać dokumenty, ewidencje i informacje w zakresie objętym kontrolą, dokonywać oględzin pomieszczeń, środków przewozowych, produktów i innych rzeczy w zakresie objętym kontrolą, legitymować osoby w celu stwierdzenia ich tożsamości, zabezpieczać dowody, produkty, pomieszczenia i środki przewozowe. Inspektor może również sprawdzać rzetelność obsługi poprzez dokonanie zakupu produktu lub usługi. Ten rodzaj kontroli jest stosowany dość często przez Inspekcję. Przykładowo, inspektorzy w ten sposób sprawdzają, czy pobierana przez taksówkarzy kwota jest zgodna ze stosowanym cennikiem, a trasa przejazdu do wyznaczonego miejsca nie jest wydłużona, albo czy miary alkoholu w lokalach gastronomicznych nie są zaniżone. Produkt nabyty w ramach zakupu przy kontroli podlega zwrotowi w toku kontroli, jeżeli jest w stanie nienaruszonym, a należność za zwrócony produkt podlega zwrotowi inspektorowi. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek umożliwienia inspektorowi przeprowadzenia czynności kontrolnych.

Ustalenia kontroli są dokumentowane w protokole kontroli, który powinien być podpisany przez inspektora oraz kontrolowanego lub osobę przez niego upoważnioną, w obecności której przeprowadzono kontrolę. Jeżeli przedsiębiorca ma uwagi do przeprowadzonej kontroli, może je zgłosić bezpośrednio do protokołu kontroli lub w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu do podpisu wnieść je na piśmie, a wojewódzki inspektor ma obowiązek ustosunkować się do zgłoszonych uwag niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.

Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, czynności kontrolne powinny być przeprowadzane w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego przedsiębiorcy. Ustawa wskazuje również, że przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, przysługuje odszkodowanie.

Podsumowując, przedsiębiorcy, których działalność może podlegać kontroli Inspekcji powinni zapoznać się z powyżej wskazanymi przepisami regulującymi taką kontrolę. Wówczas, jako kontrolowani będą mieli świadomość o przysługujących im prawach, jak również o obowiązkach. Warto również zauważyć, że jeżeli działania kontrolne Inspekcji będą przeprowadzane we właściwy sposób, to z pewnością przyczyni się to do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obrotu gospodarczego i poszanowania praw konsumentów przez przedsiębiorców.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Źródło:

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kompass Poland

Kompass Poland jest częścią międzynarodowego koncernu Kompass International z siedzibą we Francji, w Paryżu. Kompass International należy do tej samej grupy finansowej co firma Coface. Właścicielem grupy jest Bank Natixis.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »