REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

ABC pełnomocnictwa
ABC pełnomocnictwa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zdarzają się sytuacje, kiedy nie możemy osobiście załatwić ważnej sprawy (np. zawrzeć umowy). Wówczas czynność prawna może być dokonana w naszym imieniu przez inną osobę poprzez udzielenie pełnomocnictwa.

Czym jest pełnomocnictwo? Rodzaje pełnomocnictw

Pełnomocnictwo jest oświadczeniem osoby reprezentowanej - mocodawcy, na podstawie którego będzie działał pełnomocnik. Zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje pełnomocnictw.

Autopromocja

Po pierwsze, możliwe jest udzielenie przez mocodawcę tzw. pełnomocnictwa ogólnego, które umocowuje do czynności tzw. zwykłego zarządu. Należy więc zwrócić uwagę, że pełnomocnictwo, które nie określa bliżej jakich czynności dotyczy, może upoważniać tylko do dokonywania czynności zwykłego zarządu, nie jest zaś możliwe udzielenie generalnego pełnomocnictwa do dokonywania wszelkich czynności w imieniu mocodawcy (zarówno czynności zwykłego zarządu, jak i przekraczających zwykły zarząd). Jeśli chodzi o rozróżnienie pomiędzy czynnościami zwykłego zarządu i przekraczającymi zwykły zarząd należy podkreślić, że w przepisach nie zdefiniowano tych pojęć. Rozstrzygnięcie, czy dana czynność mieści się w zakresie zwykłego zarządu musi być zawsze dokonywane na gruncie konkretnego przypadku (pewne wskazówki w tym zakresie można czerpać z orzecznictwa).

Między innymi z uwagi na trudność w rozróżnieniu, czy dane czynności mieszczą się w zakresie zwykłego zarządu, jeśli chcemy udzielić szerokiego pełnomocnictwa, często bardziej dogodnym rozwiązaniem, niż udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, może być udzielenie pełnomocnictwa określającego rodzaj czynności, do których pełnomocnik będzie umocowany. Jeśli bowiem w pełnomocnictwie określimy rodzaj czynności objętych jego zakresem, może ono obejmować także czynności przekraczające zwykły zarząd.

Niekiedy jednak z przepisów może wynikać wymóg, aby pełnomocnictwo wyraźnie wskazywało określoną czynność, do dokonania której pełnomocnictwo umocowuje (pełnomocnictwo do poszczególnej czynności). Przykładem może być wymóg udzielenia tzw. prokurentowi (jest to szczególny rodzaj pełnomocnika przedsiębiorcy) pełnomocnictwa do poszczególnych czynności, aby mógł on zbyć przedsiębiorstwo. Pełnomocnictwo do poszczególnej czynności może być udzielone także wtedy, gdy przepis nie przewiduje takiego wymogu, lecz wolą mocodawcy jest, aby ściśle określić zakres umocowania pełnomocnika.

Jak prawidłowo udzielić pełnomocnictwa?

Istotną kwestią jest forma, w jakiej zostanie udzielone dane pełnomocnictwo. W pierwszej kolejności należy wskazać, że pełnomocnictwo ogólne musi być udzielone w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Po drugie, w przypadku, gdy dla ważności danej czynności określono, że musi być ona dokonana w szczególnej formie (np. w formie aktu notarialnego), pełnomocnictwo do jej dokonania powinno zostać udzielone w tej samej formie. Przykładowo, jeśli pełnomocnik ma w naszym imieniu podpisać umowę sprzedaży nieruchomości, która to umowa musi być sporządzona w formie aktu notarialnego, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno również zostać udzielone w formie aktu notarialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odwołać pełnomocnictwo?

Następnym ważnym zagadnieniem jest możliwość odwołania udzielonego pełnomocnictwa. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego osoba udzielająca pełnomocnictwa zasadniczo może je w każdym czasie odwołać. Jednak dopuszczalne jest, aby mocodawca zrezygnował z możliwości odwołania pełnomocnictwa, jeśli wynika to z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego, na podstawie którego pełnomocnictwo zostało udzielone. Nieodwołalność pełnomocnictwa może być uzasadniona np. wtedy, gdy stanowi ono zabezpieczenie - przykładowo, niekiedy praktykowane jest udzielanie nieodwołalnych w określonym czasie pełnomocnictw do dysponowania rachunkiem bankowym, na zabezpieczenie zobowiązań posiadacza rachunku, względem osoby, której udziela się pełnomocnictwa.

Wygaśnięcie pełnomocnictwa

Ponadto, trzeba również wskazać, że udzielone pełnomocnictwo zasadniczo wygasa, tzn. traci moc, w przypadku śmierci pełnomocnika lub osoby udzielającej pełnomocnictwa. Jednak również w tym przypadku ustawodawca przewidział, że dopuszczalne jest, iż ze względu na treść stosunku prawnego, pomimo śmierci mocodawcy lub pełnomocnika, pełnomocnictwo nie wygaśnie. Dopuszczalne jest zawarcie w treści samego pełnomocnictwa zastrzeżenia, że nie wygasa ono w przypadku śmierci mocodawcy lub pełnomocnika. W praktyce, pełnomocnictwo niewygasające ze śmiercią mocodawcy bywa udzielane np. do administrowania majątkiem mocodawcy, jeśli uzasadnione jest dalsze prowadzenie spraw przez pełnomocnika, w interesie spadkobierców mocodawcy.

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego - wystarczy zwykła umowa

Zasady reprezentacji spółki z o.o. w organizacji

Podsumowując, pełnomocnictwo może okazać się niezwykle przydatne w życiu codziennym. Należy jednak pamiętać, aby udzielając pełnomocnictwa zwrócić szczególną uwagę na jego treść, formę, jak również zastrzeżenia dotyczące możliwości jego odwołania lub wygaśnięcia. Trzeba mieć na uwadze fakt, że udzielając pełnomocnictwa, dajemy drugiej osobie prawo do działania w naszym imieniu. W naszym interesie jest zatem zadbanie, aby udzielone przez nas pełnomocnictwo nie naruszało i nie zagrażało naszym interesom.

Maciej Szulikowski
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA