| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > Na czym polegają zasady ładu korporacyjnego

Na czym polegają zasady ładu korporacyjnego

W projekcie z 17 sierpnia 2007 r. ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości dodano nowy punkt dotyczący stosowanych zasad ładu korporacyjnego.

Zasady te wymagają przyzwoitego postępowania, uwzględniającego w odpowiednim stopniu różne interesy. Służą one wszystkim podmiotom zaangażowanym w spółce. Wiąże się to z postulatami kompromisu i umiaru, które są niezbędne, skoro spółka akcyjna ze swej natury jest polem gry różnych interesów gospodarczych. Utrwalaniu dobrych obyczajów korporacyjnych służy tworzenie reguł postępowania, zwanych współcześnie „dobrymi praktykami” (best practices).

Niektóre szczegółowe reguły mogą być wykorzystywane przy formułowaniu statutów spółek oraz regulaminów działania ich organów.

Ten przepis będzie obowiązywał publiczne spółki akcyjne. Są to zasady dotyczące zachowania między organami a właścicielami spółek w celu rozładowania konfliktu interesów. W szczególności powinny one zajmować się kwestiami:

• struktury własności i określonych przez nią możliwości kształtowania strategii i działań spółek,

• przestrzegania praw akcjonariuszy mniejszościowych,

• właściwych relacji inwestorskich oraz

• działania zarządów, zwłaszcza w zakresie inwestycji oraz kształtowania struktur grup kapitałowych1.

Należy zauważyć, że problemy te nie dotyczą jedynie spółek publicznych. Z tej listy wynika, że są to zagadnienia, u podstaw których leżą zasady etyczne osób odpowiedzialnych za zarządzanie spółką. Inne spółki niepubliczne nie są zobowiązane do upublicznienia zasad ładu korporacyjnego, co nie oznacza, że nie muszą ich przestrzegać.

Zasady te są „miękko redagowane”, co zapewnia ich elastyczne zastosowanie. Dlatego w szczególności każda spółka podlegająca badaniu przez biegłego rewidenta powinna się zapoznać z tymi zasadami.

Mówiąc o zasadach ładu korporacyjnego, należy też wspomnieć o jeszcze jednym nowym punkcie - art. 4a - wynikającym z rozszerzenia zakresu odpowiedzialności za sporządzenie sprawozdania finansowego:

1. Kierownik jednostki oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki są zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności spełniały wymagania przewidziane w niniejszej ustawie.

2. Kierownik jednostki oraz członkowie rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostki odpowiadają solidarnie wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem stanowiącym naruszenie obowiązku wynikającego z ust. 1.

Gyöngyvér Takáts

specjalista ds. rachunkowości, pracownik redakcji


1 Grzegorz Waldoch, Parę uwag zanim..., „Nasz rynek kapitałowy”, czerwiec 2003.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »