| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > Jak prezentować przychody w sprawozdaniu finansowym

Jak prezentować przychody w sprawozdaniu finansowym

Syntetyczny rachunek zysków i strat prezentujący łączne przychody i koszty, jakie jednostka osiągnęła w okresie sprawozdawczym, nie odzwierciedla w pełni poszczególnych źródeł przychodów i zróżnicowanej rentowności, jaką jednostka osiąga z prowadzonej działalności. Jak w sprawozdaniu finansowym prezentować przychody w podziale na segmenty działalności?

 

MSR 14 ustala zasady sprawozdawczości finansowej prezentującej działalność gospodarczą w podziale na segmenty działalności zawierające w sobie informacje na temat różnych rodzajów towarów i usług oraz zróżnicowanych rynków zbytu tak, aby pomóc użytkownikowi sprawozdań finansowych. MSR 14 powinien być stosowany przez jednostki gospodarcze, których instrumenty kapitałowe (akcje) lub dłużne papiery wartościowe (obligacje) znajdują się w publicznym obrocie, lub przez jednostki gospodarcze będące w trakcie emisji kapitałowych instrumentów finansowych lub dłużnych papierów wartościowych na publiczne rynki papierów wartościowych. Standard wymaga, aby jednostka zaprezentowała swoją działalność w podziale na segment branżowy i geograficzny.

Segment branżowy jest dającym się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług lub grupy powiązanych towarów lub usług, podlegającym ryzyku i charakteryzującym się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różniących się od tych, które są właściwe dla innych segmentów branżowych. Do czynników, które należy uwzględnić, określając, czy produkty i usługi są powiązane, należą: rodzaj towarów lub usług, rodzaj procesów produkcyjnych, typ lub klasa użytkowników towarów lub usług, zastosowane metody dystrybucji towarów itp.

Segment geograficzny jest dającym się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług w obrębie określonego środowiska ekonomicznego, podlegającym ryzyku i charakteryzującym się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różniących się od tych, które są właściwe dla innych składników działających w odmiennym środowisku ekonomicznym. Do czynników, które należy uwzględnić, określając, co stanowi segment geograficzny, należą: podobieństwo warunków politycznych i ekonomicznych, powiązanie pomiędzy działalnością prowadzoną na różnych obszarach geograficznych, bliskość lokalizacji, szczególny rodzaj ryzyka związany z działalnością w konkretnym obszarze geograficznym, regulacje dotyczące kontroli wymiany walut oraz ryzyko walutowe.

Jednostka sama określa, który z prezentowanych segmentów jest segmentem podstawowym, a który segmentem uzupełniającym.

 

dr ANDRÉ HELIN

prezes firmy audytorskiej BDO Numerica

 

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »