| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > Jak prezentować przychody w sprawozdaniu finansowym

Jak prezentować przychody w sprawozdaniu finansowym

Syntetyczny rachunek zysków i strat prezentujący łączne przychody i koszty, jakie jednostka osiągnęła w okresie sprawozdawczym, nie odzwierciedla w pełni poszczególnych źródeł przychodów i zróżnicowanej rentowności, jaką jednostka osiąga z prowadzonej działalności. Jak w sprawozdaniu finansowym prezentować przychody w podziale na segmenty działalności?

 

MSR 14 ustala zasady sprawozdawczości finansowej prezentującej działalność gospodarczą w podziale na segmenty działalności zawierające w sobie informacje na temat różnych rodzajów towarów i usług oraz zróżnicowanych rynków zbytu tak, aby pomóc użytkownikowi sprawozdań finansowych. MSR 14 powinien być stosowany przez jednostki gospodarcze, których instrumenty kapitałowe (akcje) lub dłużne papiery wartościowe (obligacje) znajdują się w publicznym obrocie, lub przez jednostki gospodarcze będące w trakcie emisji kapitałowych instrumentów finansowych lub dłużnych papierów wartościowych na publiczne rynki papierów wartościowych. Standard wymaga, aby jednostka zaprezentowała swoją działalność w podziale na segment branżowy i geograficzny.

Segment branżowy jest dającym się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług lub grupy powiązanych towarów lub usług, podlegającym ryzyku i charakteryzującym się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różniących się od tych, które są właściwe dla innych segmentów branżowych. Do czynników, które należy uwzględnić, określając, czy produkty i usługi są powiązane, należą: rodzaj towarów lub usług, rodzaj procesów produkcyjnych, typ lub klasa użytkowników towarów lub usług, zastosowane metody dystrybucji towarów itp.

Segment geograficzny jest dającym się wyodrębnić obszarem jednostki gospodarczej, w ramach którego następuje dystrybucja towarów lub świadczenie usług w obrębie określonego środowiska ekonomicznego, podlegającym ryzyku i charakteryzującym się poziomem zwrotu z poniesionych nakładów inwestycyjnych różniących się od tych, które są właściwe dla innych składników działających w odmiennym środowisku ekonomicznym. Do czynników, które należy uwzględnić, określając, co stanowi segment geograficzny, należą: podobieństwo warunków politycznych i ekonomicznych, powiązanie pomiędzy działalnością prowadzoną na różnych obszarach geograficznych, bliskość lokalizacji, szczególny rodzaj ryzyka związany z działalnością w konkretnym obszarze geograficznym, regulacje dotyczące kontroli wymiany walut oraz ryzyko walutowe.

Jednostka sama określa, który z prezentowanych segmentów jest segmentem podstawowym, a który segmentem uzupełniającym.

 

dr ANDRÉ HELIN

prezes firmy audytorskiej BDO Numerica

 

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Vindicat sp. z o.o.

Vindicat to ogólnopolska firma windykacyjna realizująca usługi odzyskiwania należności. Jesteśmy również pionierem w tworzeniu rozwiązań informatycznych, umożliwiających samodzielne odzyskiwanie długów przez wierzycieli. VCAT.pl to internetowa platforma skutecznej windykacji należności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »