| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > Protokół inwentaryzacyjny musi zawierać określone w ustawie dane

Protokół inwentaryzacyjny musi zawierać określone w ustawie dane

Protokół inwentaryzacji w drodze porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami powinien spełniać wymogi określone dla dowodów księgowych.

 

Niektóre składniki majątku firmy inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników. Czytelnicy nie wiedzą jednak, jaki dokument potwierdza, że taka weryfikacja została przeprowadzona.

Maciej Czapiewski, biegły rewident z M2 Audyt, przyznaje, że art. 27 ust. 1 ustawy o rachunkowości wskazuje, że przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych, nie udzielając jednak żadnych wytycznych odnośnie do formy udokumentowania.

- Protokół inwentaryzacji w drodze porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami powinien jednak spełniać wymogi określone w art. 21 ustawy o rachunkowości dla dowodów księgowych - podkreśla nasz rozmówca.

Dodaje, że w szczególności powinien zawierać nazwę protokołu i jego numer, wskazanie osób przeprowadzających inwentaryzację, przedmiot i datę przeprowadzenia inwentaryzacji i datę, na którą ustalono wartość inwentaryzowanych aktywów i pasywów, zakres dokumentów, które poddano uzgodnieniu, stwierdzone różnice inwentaryzacyjne, podpisy członków komisji inwentaryzacyjnej.

Przykładowo, inwentaryzacji w drodze uzgodnienia z dokumentami podlegają rozliczenia międzyokresowe aktywne z tytułu ubezpieczeń majątkowych.

Według Macieja Czapiewskiego należy również umieścić w nim wskazanie, że inwentaryzacją objęto saldo rozliczeń międzyokresowych aktywnych z tytułu ubezpieczeń majątkowych wraz z oznaczeniem numeru konta. Konieczny jest też wykaz dokumentów umów lub polis ubezpieczeniowych podlegających uzgodnieniu.

Jak twierdzi ekspert wykaz może stanowić załącznik do protokołu i zawierać również informacje o wartości podlegającej rozliczeniu w czasie i okresie rozliczania. W protokole musi się znaleźć również stwierdzenie różnic inwentaryzacyjnych wraz ze wskazaniem dokumentów, których one dotyczą.

CO ZAWIERA PROTOKÓŁ

Protokół inwentaryzacyjny może zawierać informacje:

- nazwę „Protokół inwentaryzacji sald”

- jego numer

- skład komisji inwentaryzacyjnej

- datę przeprowadzenia inwentaryzacji

- datę, na którą saldo poddano inwentaryzacji.


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl


reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »