| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > Protokół inwentaryzacyjny musi zawierać określone w ustawie dane

Protokół inwentaryzacyjny musi zawierać określone w ustawie dane

Protokół inwentaryzacji w drodze porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami powinien spełniać wymogi określone dla dowodów księgowych.

 

Niektóre składniki majątku firmy inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników. Czytelnicy nie wiedzą jednak, jaki dokument potwierdza, że taka weryfikacja została przeprowadzona.

Maciej Czapiewski, biegły rewident z M2 Audyt, przyznaje, że art. 27 ust. 1 ustawy o rachunkowości wskazuje, że przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych, nie udzielając jednak żadnych wytycznych odnośnie do formy udokumentowania.

- Protokół inwentaryzacji w drodze porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami powinien jednak spełniać wymogi określone w art. 21 ustawy o rachunkowości dla dowodów księgowych - podkreśla nasz rozmówca.

Dodaje, że w szczególności powinien zawierać nazwę protokołu i jego numer, wskazanie osób przeprowadzających inwentaryzację, przedmiot i datę przeprowadzenia inwentaryzacji i datę, na którą ustalono wartość inwentaryzowanych aktywów i pasywów, zakres dokumentów, które poddano uzgodnieniu, stwierdzone różnice inwentaryzacyjne, podpisy członków komisji inwentaryzacyjnej.

Przykładowo, inwentaryzacji w drodze uzgodnienia z dokumentami podlegają rozliczenia międzyokresowe aktywne z tytułu ubezpieczeń majątkowych.

Według Macieja Czapiewskiego należy również umieścić w nim wskazanie, że inwentaryzacją objęto saldo rozliczeń międzyokresowych aktywnych z tytułu ubezpieczeń majątkowych wraz z oznaczeniem numeru konta. Konieczny jest też wykaz dokumentów umów lub polis ubezpieczeniowych podlegających uzgodnieniu.

Jak twierdzi ekspert wykaz może stanowić załącznik do protokołu i zawierać również informacje o wartości podlegającej rozliczeniu w czasie i okresie rozliczania. W protokole musi się znaleźć również stwierdzenie różnic inwentaryzacyjnych wraz ze wskazaniem dokumentów, których one dotyczą.

CO ZAWIERA PROTOKÓŁ

Protokół inwentaryzacyjny może zawierać informacje:

- nazwę „Protokół inwentaryzacji sald”

- jego numer

- skład komisji inwentaryzacyjnej

- datę przeprowadzenia inwentaryzacji

- datę, na którą saldo poddano inwentaryzacji.


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl


Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Stanisław Trzeciak

Radca prawny (prawo Białorusi), aplikant radcowski OIRP Lublin

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK