| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > ABC > eZUS., czyli co można załatwić przez Internet

eZUS., czyli co można załatwić przez Internet

Płatnicy składek już od kilku lat składają dokumenty ubezpieczeniowe za pośrednictwem Internetu, ale dopiero od roku zakres zastosowania globalnej sieci w kontaktach z urzędem znacznie się poszerza. Wszystko to jest zasługą bezpiecznych podpisów elektronicznych (certyfikatów kwalifikowanych), które stają się codziennością w większości polskich firm.


Ten rok to prawdziwa rewolucja w dostępie i zastosowaniu e-podpisu. W życie wszedł już projekt e-Deklaracje, dzięki któremu podatnicy mogą dostarczać fiskusowi przez Internet swoje zeznania, informacje i deklaracje. Od 1 maja br. część spraw w pozostałych urzędach (np. w urzędach miast, gmin) również można załatwić przez Internet - właśnie za pomocą e-podpisu.

W ZUS możliwość wykorzystania certyfikatów kwalifikowanych była już dostępna w ubiegłym roku. Upowszechniło się to jednak dopiero teraz, gdy liczba wydanych certyfikatów kwalifikowanych z dnia na dzień rośnie.

Bez osobistego stawienia się w ZUS można obecnie załatwić wiele spraw.

Elektroniczne dokumenty ubezpieczeniowe płatnicy wysyłają do ZUS już od 1999 r. Do tego celu od lat służy systematycznie modyfikowana aplikacja Płatnik. Ponadto ZUS bezpłatnie udostępnia niekwalifikowane certyfikaty, dzięki którym jest możliwa komunikacja elektroniczna między użytkownikiem programu Płatnik a ZUS. Certyfikaty wydane przed 21 lipca 2008 r. będą ważne do końca ich ważności.

Za pośrednictwem Płatnika można również przesyłać dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym. Przesłanie dokumentów przy użyciu bezpiecznego podpisu będzie obowiązkowe od momentu wygaśnięcia ważności certyfikatów niekwalifikowanych.

Dowodem dostarczenia dokumentów do ZUS przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego jest zarejestrowane w Płatniku potwierdzenie przesłania zestawu.

Rys. 1. Aktualna wersja programu Płatnik 7.02.001 została wydana w styczniu br.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W lipcu 2007 r. ZUS udostępnił przez Elektroniczny Urząd Podawczy możliwość składania innych dokumentów niż sformalizowane dokumenty ubezpieczeniowe.

W tym przypadku możliwość ta dotyczy wyłącznie posiadaczy bezpiecznego e-podpisu.

Za pośrednictwem strony internetowej www.eup.zus.pl można wypełnić i przekazać do ZUS następujące wnioski:

• ZUS-EWN - Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

• ZUS-EZS - Wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

• ZUS-ERU - Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

• ZUS-EWZ - Wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• ZUS-EPW - Wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

• ZUS-EWP - Wniosek płatnika składek o udostępnienie programu Płatnik.

Dowodem na złożenie wniosku przez Elektroniczny Urząd Podawczy jest przesłane na skrzynkę poczty elektronicznej klienta Urzędowe Poświadczenie Odbioru.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

PRACUJ W UNII

wszystko o pracy w Unii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »