REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r.

Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r. /Fotolia
Obliczanie należności celnych od 1 maja 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do Kodeksu akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele ważnych zmian dla przedsiębiorstw, w tym dotyczących zasad obliczania należności celnych.

Nowe regulacje dotyczące obliczania należności celnych

Podstawową zasadą dotyczącą obliczania należności celnych w przypadku zamykania procedur specjalnych jest art. 85 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC).

Autopromocja

Zgodnie z tą zasadą kwota należności celnych przywozowych lub wywozowych jest określana zgodnie z takimi zasadami obliczania należności celnych, jakie miały zastosowanie do danych towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Wyjątkiem od tej zasady jest sposób obliczania określony w art. 86 ust. 3 UKC.

Stanowi on, że jeżeli dług celny powstaje w odniesieniu do produktów przetworzonych powstałych w ramach procedury uszlachetniania czynnego, na wniosek zgłaszającego kwotę należności celnych przywozowych odpowiadającą takiemu długowi określa się na podstawie klasyfikacji taryfowej, wartości celnej, ilości, rodzaju i pochodzenia towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego, obowiązujących w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego dotyczącego tych towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tryb ten dedykowany jest dla sytuacji gdy dług celny powstaje w stosunku do produktów przetworzonych powstałych w procedurze uszlachetniania czynnego (nawiązuje do sposobu obliczania należności celnych stosowanego dotychczas przy zakończeniu procedury uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń).

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Ponieważ sposób ten jest wyjątkiem od zasady określonej w art. 85 UKC – wymaga od posiadacza pozwolenia złożenia wniosku w tej sprawie. Wniosek składa się poprzez umieszczenie w polu „dodatkowe informacje” wzoru wniosku o pozwolenie zawartego w załączniku 12 do TDA informacji, że wnioskodawca chce obliczenia kwoty należności celnych przywozowych zgodnie z art. 86 ust. 3 UKC.

Jeśli wnioskodawca nie zamierza stosować art. 86 ust.3 UKC, musi zostać zastosowany art. 85 UKC, co oznacza, że obliczania kwoty należności celnych przywozowych dokonuje się na podstawie klasyfikacji taryfowej, wartości celnej, ilości, rodzaju i pochodzenia towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Zastosowanie zasad obliczania należności celnych

Zasada obliczania określona w art. 86 ust. 3 UKC może być stosowana w następujących sytuacjach:

- gdy po 1 maja 2016 r. wnioskodawca składa wniosek o pozwolenie na uszlachetniania czynne na podstawie UKC i wskaże, że chce stosować ten sposób obliczania należności celnych;


- gdy pozwolenie na uszlachetnianie czynne w systemie zawieszeń wydane przed 1 maja 2016 pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC) – w tym przypadku nie jest konieczny wniosek o zmianę dotychczasowego pozwolenia. Ponieważ ze stosowaniem pozwolenia na uszlachetnianie czynne w systemie zawieszeń wiązała się zasada obliczania należności celnych odpowiadająca zasadzie wyrażonej w art. 86 ust. 3 UKC, to dopuszczenie możliwości kontynuowania realizacji ważnego pozwolenia wydanego na podstawie przepisów WKC i RWKC oznacza kontynuowanie stosowania analogicznej zasady, czyli przepisu art. 86 ust. 3 UKC;

Unijny Kodeks Celny - przepisy wykonawcze

- gdy pozwolenie na uszlachetnianie czynne w systemie ceł zwrotnych wydane przed 1 maja 2016 r. pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC) – w tym przypadku nie jest konieczny wniosek o zmianę dotychczasowego pozwolenia. Skoro w okresie przejściowym dopuszczona została możliwość realizacji dotychczasowego pozwolenia, poprzez objęcie towaru procedurą uszlachetniania czynnego na ogólnych zasadach określonych w UKC (tj. bez możliwości stosowania systemu ceł zwrotnych), to możliwość dalszej realizacji procedury na podstawie dotychczasowego pozwolenia musi nastąpić z zastosowaniem art. 86 ust.3 UKC.

Trybu obliczania należności zgodnie z art. 86 ust. 3 Unijnego Kodeksu Celnego nie stosuje się w przypadku, gdy pozwolenie na procedurę przetwarzania pod kontrolą celną wydane przed 1 maja 2016 r. pozostaje ważne po tym dniu (i jest realizowane jako uszlachetnianie czynne zgodnie z UKC). (patrz: załącznik nr 12 do TDA punkt 14). Posiadacz pozwolenia korzysta przy obliczaniu należności celnych z możliwości jaką daje art. 85 UKC. Dodatkowy wniosek w tej sprawie nie jest konieczny.

Oprac. Adam Kuchta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA