REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Nowelizacja ustawy Prawo Celne
Nowelizacja ustawy Prawo Celne
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na terenie całej Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2016 r. obowiązuje Unijny Kodeks Celny, a także wydane w celu jego wykonania rozporządzenie wykonawcze i delegowane. Nowe regulacje wprowadzone w unijnym prawie celnym spowodowały potrzebę aktualizacji dotychczasowych krajowych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy Prawo Celne.

Na jakim etapie są zmiany?

Prace nad zmianą ustawy Prawo Celne rozpoczęły się odpowiednio 10 maja 2016 r., kiedy to do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 513). Po I jak i II czytaniu projektu stawy przez posłów w Sejmie postanowiono skierować wniosek do Komisji Finansów Publicznych, która odpowiednio weryfikowała i opiniowała proponowane przez posłów zmiany. Ostatecznie po III czytaniu projekt ustawy został przekazany do Prezydenta RP i Marszałka Senatu.

Autopromocja

Dnia 6 lipca br. Senat ustosunkował się do przesłanego projektu i zadecydował nie wprowadzać do niego żadnych zmian. Aktualnie mamy niezakończone prace nad ustawą o zmianie ustawy Prawo Celne oraz niektórych innych ustaw, ale w związku z brakiem wniesienia poprawek do projektu ustawy przez Senat jesteśmy coraz bliżej jej opublikowania w wersji, jaką ją przyjął Marszałek Senatu i Prezydent RP.

Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny

Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie Prawo Celne

Jak możemy zapoznać się z projektem ustawy (druk nr 637) daje on przede wszystkim podstawę do wydania nowych wzorców formularzy, jakie są stosowane w sprawach celnych. Dodatkowo m.in:

  • Zachowano możliwość wydawania świadectw pochodzenia przez podmioty do tego upoważnione inne niż organy celne doprecyzowując, że mogą one wystawiać świadectwa potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów, o którym mowa w tytule II w rozdziale 2 w sekcji 1 unijnego kodeksu celnego, dotyczące towarów wywożonych z terytorium kraju, zastępując tym samym sformułowanie „uniwersalne świadectwa pochodzenia” w dotychczasowym brzmieniu ustawy (proponowany art. 10);

  • dodano art. 10a, który wskazuje, że wymiana informacji z organami celnymi drogą elektroniczną, w szczególności deklaracji lub zgłoszeń, będzie dokonywana przez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (tzw. „PUESC”). Wymagane przy tym będzie, aby organ celny posługiwał się w sytuacji wydawania decyzji czy innych dokumentów podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu niekwalifikowanego Służby Celnej;

  • dodano art. 17a, który przewiduje możliwość wydawania przez organy celne osobie mającej siedzibę na terytorium kraju i posiadającej możliwość wykonywania regularnych przewozów międzynarodowych pozwoleń na korzystanie z procedury TIR. Dodatkowo może on udzielić pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR, które polega na umożliwieniu przedstawiania towaru i karnetu TIR organowi celnemu w urzędzie celnym wyjścia;

  • w przypadku pozwoleń na prowadzenie samoobsługi celnej doprecyzowano, że są one udzielane przedsiębiorcom dokonującym zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz;

  • w stosunku do składającego rozliczenie zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego IM/EX lub EX/IM narzucono obowiązek zawarcia w dokumencie klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy, że w przypadku nieuiszczenia w terminie w całości lub w części należności pieniężnej wynikającej z rozliczenia zamknięcia, rozliczenie niniejsze stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.” Klauzula ta zastępuje pouczenie, że rozliczenie zamknięcia stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (art. 35b);

  • w przypadku INTRASTAT – wprowadzono w proponowanym art. 99 możliwość dokonywania przedmiotowych zgłoszeń przez przedstawiciela, przy czym przedstawicielem może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale która została uznana z mocy prawa unijnego lub krajowego za mającą zdolność prawną. Taką osobą może być w szczególności przedstawiciel celny;

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)


Jakie inne ustawy podlegają zmianie w związku z nowelizacją ustawy Prawo Celne?

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw wpływa nie tylko na zmianę przepisów w Prawie Celnym, ale zmienia także przepisy w innych, powiązanych z prawem celnym aktach prawnych. Możemy tu wymienić m.in.:

  • Ustawę z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • Ustawę z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych;
  • Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
  • Ustawę z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy;
  • Ustawę z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych;
  • Ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym;
  • Ustawę z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności;
  • Ustawę z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej;
  • Ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów;
  • Ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin;
  • czy ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Rewolucyjne zmiany w prawie celnym od 1 maja 2016 r.

Wydawanie decyzji celnych na podstawie Unijnego Kodeksu Celnego

Jak się przygotować do zmian?

Oczywiście,  przedstawione wyżej wyliczenie proponowanych zmian w ustawie Prawo Celne nie wyczerpuje wszystkich uregulowań wprowadzonych do projektu ustawy, dlatego warto, aby przedsiębiorca, który działa w obszarze wymiany międzynarodowej przeanalizował treść proponowanych zmian, ponieważ mogą one znacząco wpłynąć na jego działalność biznesową, a prawidłowa analiza treści ustawy może uchronić go przed konsekwencją niedostosowania swoich procesów do proponowanych zmian.

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne (Dz.U. 2004 nr 68 poz. 622);

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk nr 513

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw – Druk 637

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA