| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Cło > Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

Dostosowanie ustawy Prawo Celne do Unijnego Kodeksu Celnego

Na terenie całej Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2016 r. obowiązuje Unijny Kodeks Celny, a także wydane w celu jego wykonania rozporządzenie wykonawcze i delegowane. Nowe regulacje wprowadzone w unijnym prawie celnym spowodowały potrzebę aktualizacji dotychczasowych krajowych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy Prawo Celne.

Na jakim etapie są zmiany?

Prace nad zmianą ustawy Prawo Celne rozpoczęły się odpowiednio 10 maja 2016 r., kiedy to do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 513). Po I jak i II czytaniu projektu stawy przez posłów w Sejmie postanowiono skierować wniosek do Komisji Finansów Publicznych, która odpowiednio weryfikowała i opiniowała proponowane przez posłów zmiany. Ostatecznie po III czytaniu projekt ustawy został przekazany do Prezydenta RP i Marszałka Senatu.

Dnia 6 lipca br. Senat ustosunkował się do przesłanego projektu i zadecydował nie wprowadzać do niego żadnych zmian. Aktualnie mamy niezakończone prace nad ustawą o zmianie ustawy Prawo Celne oraz niektórych innych ustaw, ale w związku z brakiem wniesienia poprawek do projektu ustawy przez Senat jesteśmy coraz bliżej jej opublikowania w wersji, jaką ją przyjął Marszałek Senatu i Prezydent RP.

Jakie zmiany wprowadził Unijny Kodeks Celny

Unijny Kodeks Celny - pochodzenie towarów

Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie Prawo Celne

Jak możemy zapoznać się z projektem ustawy (druk nr 637) daje on przede wszystkim podstawę do wydania nowych wzorców formularzy, jakie są stosowane w sprawach celnych. Dodatkowo m.in:

  • Zachowano możliwość wydawania świadectw pochodzenia przez podmioty do tego upoważnione inne niż organy celne doprecyzowując, że mogą one wystawiać świadectwa potwierdzające niepreferencyjne pochodzenie towarów, o którym mowa w tytule II w rozdziale 2 w sekcji 1 unijnego kodeksu celnego, dotyczące towarów wywożonych z terytorium kraju, zastępując tym samym sformułowanie „uniwersalne świadectwa pochodzenia” w dotychczasowym brzmieniu ustawy (proponowany art. 10);

  • dodano art. 10a, który wskazuje, że wymiana informacji z organami celnymi drogą elektroniczną, w szczególności deklaracji lub zgłoszeń, będzie dokonywana przez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (tzw. „PUESC”). Wymagane przy tym będzie, aby organ celny posługiwał się w sytuacji wydawania decyzji czy innych dokumentów podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu niekwalifikowanego Służby Celnej;

  • dodano art. 17a, który przewiduje możliwość wydawania przez organy celne osobie mającej siedzibę na terytorium kraju i posiadającej możliwość wykonywania regularnych przewozów międzynarodowych pozwoleń na korzystanie z procedury TIR. Dodatkowo może on udzielić pozwolenia na uproszczenie przy obejmowaniu towarów procedurą TIR, które polega na umożliwieniu przedstawiania towaru i karnetu TIR organowi celnemu w urzędzie celnym wyjścia;

  • w przypadku pozwoleń na prowadzenie samoobsługi celnej doprecyzowano, że są one udzielane przedsiębiorcom dokonującym zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz;

  • w stosunku do składającego rozliczenie zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego IM/EX lub EX/IM narzucono obowiązek zawarcia w dokumencie klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy, że w przypadku nieuiszczenia w terminie w całości lub w części należności pieniężnej wynikającej z rozliczenia zamknięcia, rozliczenie niniejsze stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.” Klauzula ta zastępuje pouczenie, że rozliczenie zamknięcia stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego (art. 35b);

  • w przypadku INTRASTAT – wprowadzono w proponowanym art. 99 możliwość dokonywania przedmiotowych zgłoszeń przez przedstawiciela, przy czym przedstawicielem może być osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale która została uznana z mocy prawa unijnego lub krajowego za mającą zdolność prawną. Taką osobą może być w szczególności przedstawiciel celny;

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK