REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki formalne związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Poniższa publikacja jest drugą częścią cyklu, skierowanego do osób planujących rozpocząć własną działalność gospodarczą. Procedurę podejmowania działalności należy rozpocząć od wyboru rodzaju działalności, którą będziemy w przyszłości prowadzić, a także następnie wyboru formy prawnej tej działalności. Jest to istotne z tego względu, że przed rozpoczęciem wykonywania działalności gospodarczej należy zgłosić jej wpis do właściwego rejestru, a niektóre rodzaje działalności można prowadzić jedynie w określonej formie. Natomiast, przy wyborze rodzaju działalności należy również przeanalizować ewentualną konieczność uzyskania zezwolenia, czy też koncesji.

Na początku, gdy wybieramy rodzaj działalności, warto przeanalizować odpowiednie przepisy, aby upewnić się czy prowadzenie tej działalności nie wymaga np. koncesji czy też zezwolenia. W Polsce istnieje obowiązek uzyskania koncesji m.in. na działalność związaną z prowadzeniem kasyn gry (przy której istnieje również wiele dodatkowych obostrzeń wynikających z ustawy o grach hazardowych). Dodatkowo, również wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją, ochrona osób i mienia wymaga uzyskania koncesji. Natomiast, zezwolenie będzie nam niezbędne, jeżeli planujemy wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi; ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, a uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej będzie konieczne jeżeli planujemy rozpocząć działalność w zakresie np. prowadzenia stacji kontroli pojazdów, prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, prowadzenia ośrodka doskonalenia techniki jazdy, czy też wytwarzania wyrobów tytoniowych. W przypadku koncesji i zezwoleń należy wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o ich udzielenie. W przypadku działalności regulowanej wystarczy złożenie oświadczenia o spełnianiu koniecznych warunków. Działalność można rozpocząć dopiero po uzyskaniu koncesji bądź zezwolenia Natomiast w odniesieniu do działalności regulowanej,  można ją rozpocząć także po upływie 14 dni od złożenia wspomnianego oświadczenia, jeżeli organ prowadzący rejestr nie podjął w tym czasie żadnego działania. Wówczas, wystarczy powiadomić organ o rozpoczęciu działalności.

Autopromocja

Gdy już jesteśmy zdecydowani, w jakim zakresie chcemy prowadzić działalność, możemy zacząć się zastanawiać nad wyborem formy prawnej i załatwianiem związanych z tym formalności. Należy podkreślić, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (dalej „wpis do ewidencji”) albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej „KRS”) zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz. U. 2007, Nr 155, poz. 1095).

Co ważne i dość wygodne dla początkujących przedsiębiorców, od 31 marca 2009 r. obowiązuje tzw. zasada „jednego okienka” w zakresie rejestracji działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców w Polsce. Zasada ta dotyczy rejestracji działalności podmiotów, które podlegają wpisowi do ewidencji lub wpisowi do KRS.

Wpisowi do ewidencji podlegają tylko przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Ewidencję zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. 1999, Nr. 101, poz. 1178) prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Należy, przy tym zaznaczyć, że wniosek o wpis do ewidencji, podobnie jak i wniosek o zmianę wpisu, nie podlega opłacie. Wpis dokonywany jest niezwłocznie po otrzymaniu podpisanego wniosku i z urzędu doręcza się przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o wpis jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W założeniu wniosek będzie również jednocześnie zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, jednakże na razie zgłoszenie płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych musimy złożyć samodzielnie, niezależnie od złożenia wniosku o wpis do ewidencji. Podobnie, jak i zgłoszenie płatnika podatku od towarów i usług, które również należy zgłosić samodzielnie i takie zgłoszenie podlega opłacie w wysokości 160 zł.

W przypadku wyboru działalności w formie spółki osobowej (tj. spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej) lub kapitałowej (tj. akcyjnej, czy też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) rejestracji dokonujemy w KRS. Rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część. Wymagane formularze dostępne są w sądach.

Kiedy warto pomyśleć o spółce jako właściwej formie prawnej planowanej działalności i którą formę najlepiej wybrać, żeby była jak najmniej skomplikowana? Przy odpowiedzi na to pytanie, warto podkreślić, że niektóre rodzaje spółek tak jak spółka partnerska zarezerwowane są wyłącznie dla osób wykonujących wolne zawody, tj. np. radców prawnych, architektów, lekarzy. Gdy planujemy rozpocząć własną działalność wspólnie z inną osobą lub innymi osobami, albo gdy mamy określoną ilość kapitału i chcemy do niego ograniczyć naszą odpowiedzialność za zobowiązania naszego przedsiębiorstwa warto zastanowić się nad przeanalizowaniem przepisów dotyczących spółek lub nad konsultacją z prawnikiem, aby wybrać dla danego rodzaju działalności najlepszą formę prawną i przy tym np. ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową za zobowiązania spółki. Gdyż należy podkreślić, że spółka po rejestracji jest odrębnym bytem prawnym od tworzących ją wspólników.

Warto przy tym zaznaczyć, że spółka cywilna, która w powszechnej opinii może być uważana również za spółkę, jest nią tylko z nazwy. W gruncie rzeczy regulują ją zupełnie odrębne przepisy i nie jest to spółka, a jedynie umowa cywilnoprawna zawarta między wspólnikami.

Gdy wiemy już jaka działalność nas interesuje i jaką wybierzemy formę prawną, możemy zacząć załatwiać wszelkie formalności we właściwych urzędach. Ale to dopiero początek! Co do formalności, które obciążają przedsiębiorców, co miesiąc, będą mogli Państwo przeczytać już w kolejnej części naszej publikacji.

Barbara Jureczek, Aneta Wrona

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA