| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jak można zwalczać czyny nieuczciwej konkurencji?

Jak można zwalczać czyny nieuczciwej konkurencji?

Konkurencja jest nieodzownym składnikiem gospodarki rynkowej. Pojęciem tym określamy dążenie wielu niezależnych przedsiębiorców, działających na wspólnym dla nich rynku, do osiągnięcia takiego samego celu gospodarczego (zdobycia klienta, sprzedaży towaru zaspokajającego te same potrzeby). Konkurencja jest więc grą sprzecznych interesów różnych przedsiębiorców. Konieczne jest zatem, aby prawo w niezbędnym zakresie regulowało zasady tej gry.


Kwestie związane z zapobieganiem oraz zwalczaniem nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej zostały uregulowane w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm. dalej „ustawa”). Czynem nieuczciwej konkurencji, zgodnie z ustawą, jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Jak widać zatem, ustawodawca sformułował szeroką i ogólną definicję czynu nieuczciwej konkurencji. Za czyn nieuczciwej konkurencji, może więc być uznane każde zachowanie rynkowe, któremu można przypisać powyższe cechy. Co prawda, w poszczególnych przepisach ustawy wskazano bardziej skonkretyzowane typy zachowań, uznawanych za czyny nieuczciwej konkurencji (np. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nieuczciwa reklama). Za czyny nieuczciwej konkurencji mogą być jednak uznane także inne zachowania, niewymienione wyraźnie w ustawie, ale odpowiadające powyższej ogólnej definicji.

W przypadku popełnienia przez podmiot występujący na rynku czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został w ten sposób naruszony (lub choćby tylko zagrożony) może wystąpić do sądu z przewidzianymi ustawą roszczeniami. Za dokonanie czynu nieuczciwej konkurencji, grozi zatem między innymi odpowiedzialność cywilna.

Przede wszystkim przedsiębiorca może wystąpić do sądu z roszczeniem o zaniechanie niedozwolonych działań. W praktyce, roszczenie to może sprowadzać się np. do żądania zakazania przez sąd pozwanemu określonego zachowania, np. rozprowadzania katalogów stanowiących nieuczciwą reklamę.

Kolejnym środkiem, jaki może zastosować przedsiębiorca broniąc się przed nieuczciwą konkurencją, jest wystąpienie z roszczeniem o usunięcie skutków niedozwolonych działań. Konkretne żądanie oparte o to roszczenie, może np. zmierzać do nakazania przez sąd pozwanemu dokonania określonych czynności faktycznych (np. usunięcia szyldów stosowanych w sieci sklepów, które naśladują chronione oznaczenia innej sieci).

Zwalczanie nieuczciwej konkurencji może polegać także na żądaniu, aby konkurent złożył jednokrotnie lub też wielokrotnie oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. W praktyce, najczęściej środek ten jest wykorzystywany do uzyskania wyroku nakazującego pozwanemu zamieszczenie określonego oświadczenia w środkach masowego przekazu (np. zdementowanie wcześniej rozpowszechnionych, nieprawdziwych informacji o innym przedsiębiorcy). Występując z takim żądaniem należy pamiętać, aby precyzyjnie określić treść oczekiwanego oświadczenia oraz szczegóły co do jego publikacji, ponieważ zbyt ogólnikowe sformułowanie żądania może utrudnić późniejszą egzekucję wyroku.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Patentowa "LECH"

.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »