| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jak przygotować się do przetargu?

Jak przygotować się do przetargu?

W trudniejszych czasach firmy poszukują rozległych kontaktów do zdobywania nowych zleceń - do łask powracają konkursy i przetargi. Sprawdź, jak się do nich odpowiednio przygotować, na co zwracać uwagę, jakie dokumenty są niezbędne w większości postępowań.


Przedsiębiorcy startujący w przetargach lub konkursie ofert już na wstępie muszą zmagać się z bardzo sformalizowanymi procedurami. Zdarza się, że na samym początku pojawiają się trudności związane z zakresem dokumentów i informacji wymaganych przez zamawiającego. Wymagające reguły, dotyczące formy pism i zaświadczeń, bywają przyczyną odrzucenia ofert, nawet kiedy najdrobniejszy punkt nie zostanie spełniony. Największym błędem w trakcie przygotowywania oferty jest właśnie popełnianie pomyłek formalnych. Całość musi być w 100% poprawna. Tylko sprawne i staranne przygotowanie oferty, z uwzględnieniem wszystkich wymogów, pozwolą liczyć się w walce o zwycięstwo. Duża koncentracja jest niezbędna, ponieważ przetargi z reguły trwają krótko - zależnie od podmiotu zlecającego (czy zamawiający podlega ustawie, czego dotyczy postępowanie, itd.). Może więc zabraknąć czasu na dokładne sprawdzenie przygotowanego wniosku lub... zdobycie wszystkich wymaganych zaświadczeń. Część z istotnych dokumentów zachowuje aktualność od trzech do sześciu miesięcy (wypis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami za ubezpieczenia społeczne i podatkami w Urzędzie Skarbowym), dlatego warto o nie zadbać odpowiednio wcześniej. Kiedy zamawiający domaga się od wykonawców skompletowania w krótkim czasie sporej ilości dokumentów, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, ma to szczególne znaczenie.


Zamawiający ma także prawo zażądać wszystkich dokumentów rejestrowych do weryfikacji zdolności oferenta do wykonania zamówienia oraz zgodności oferowanych przez niego usług z wymogami zawartymi w SIWZie (Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia). Często sprawdzane są również dotychczasowe zlecenia oferenta w podobnym zakresie - posiadanie uprawnień do realizacji zamówienia, niezbędnej wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego i odpowiednich zasobów ludzkich oraz finansowych. Istotną rolę spełnia obecna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa biorącego udział w postępowaniu przetargowym. Coraz częściej zdarzają się bowiem klauzule (szczególnie w przetargach zlecanych przez samorządy), które zakazują startu w postępowaniach firmom posiadającym przeterminowane zobowiązania w rejestrach długów. W procesie weryfikacji sprawdzane są także inne dokumenty poświadczające wiarygodność oferenta, np. posiadane certyfikaty lub zaświadczenia o oficjalnych przedstawicielstwach.


Należy pamiętać, że w trakcie rozpatrywania ofert, zamawiający nie kieruje się tylko wymogami formalnymi. Korzystna cena to również nie wszystko. Co prawda wszelkie postępowania przetargowe rządzą się sztywnymi regułami, ale nawet w małych przetargach zamawiający sprawdzają doświadczenie i kondycję firm. Oferty składane w postępowaniach są do siebie zbliżone. Należy więc zwrócić na siebie uwagę innymi atutami. Ważne, aby zamawiający wiedział nie tylko o kompetencjach ludzi, ale przede wszystkim upewnił się, że ma do czynienia z wiarygodną i stabilną finansowo firmą. Kiedyś takim kryterium było m.in. wadium, teraz coraz częściej odchodzi się od tej formy zabezpieczenia - mówi Katarzyna Wawrzycka, kierownik projektów i rozwoju programu Rzetelna Firma.


Referencje oraz certyfikaty mają na celu potwierdzenie rzetelności prowadzonych biznesów. Firmy dbając o swój wizerunek proszę o referencje dobrze wykonanej pracy u zadowolonych klientów oraz są zainteresowane uznanymi na rynku licencjami, które mają potwierdzić przejrzystość danej działalności. Zamawiający mając do wyboru wiele podobnych ofert wybierze raczej tą, której wiarygodność  została potwierdzona przez poprzedniego klienta czy niezależną instytucję - chyba, że głównym kryterium jest cena. Referencje i certyfikaty z założenia mają być wartością dodaną dla firm prowadzących biznes, potwierdzać przejrzystość działań. W momencie ogłaszania postępowań np. na zaopatrzenie w dany surowiec lub bazę do produkcji zwraca się uwagę na kondycję oferentów. Zdarza się bowiem, że firmy biorące udział w konkursach są już pozadłużane w kilkunastu miejscach (np. hurtowniach, u poddostawców) poprzez nieuregulowanie płatności za materiały - stąd coraz częstsze wymaganie dodatkowych potwierdzeń.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Maziarz

Adwokat w UK (solicitor)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »