| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Jakie warunki musi spełniać informacja handlowa

Wysyłanie niezamawianych informacji handlowych pocztą elektroniczną jest zakazane. Przyjmuje się, że artykuł 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wprowadzający ten zakaz dotyczy wysyłania tzw. spamu. Jak zatem zgodnie z prawem rozsyłać informacje handlowe?

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 9 września 2002 poz. 1204)

Sformułowanie o zakazie przesyłania "niezamówionych" informacji handlowych oznacza, że dla wysłania informacji handlowej wymagane jest uzyskanie uprzedniej zgody ze strony odbiorcy takiej informacji. Celem wprowadzenia tego zakazu była ochrona przed działaniami prowadzącymi do naruszenia szeroko pojętej prywatności odbiorcy.

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny zakres zgody powinien być precyzyjnie określony. Wyrażenie zgody na otrzymywanie od określonego podmiotu informacji na temat wybranego produktu czy grupy produktów (np. książek o tematyce prawniczej z księgarni internetowej), nie oznacza wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji o zupełnie odmiennych produktach.

Nie jest to jednak w sprzeczności z możliwością zebrania zgód tzw. blankietowych - na nieokreśloną ilość produktów lub usług.

Dodatkowo oprócz zgody odbiorcy przesyłana informacja powinna spełniać warunki informacji handlowej wskazane w ustawie, tak by nie było wątpliwości co do jej charakteru.

Firmy niewłaściwie dbają o cyberbezpieczeństwo

Zgodnie z ustawą, informacja handlowa zawiera:

- oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,

- wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych korzyści, o ile są one składnikiem oferty,

- wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.

Rosną składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Analiza ww. przepisu pozwala na precyzyjne określenie elementów składowych informacji handlowej i powinna być dokonana w każdym przypadku przystępowania do tworzenia informacji handlowej.

Podsumowując, nawet jednorazowe przesłanie wiadomości będącej informacją handlową - bez uprzednio uzyskanej zgody odbiorcy - naraża potencjalnie nadawcę na odpowiedzialność karną. Należy jednocześnie pamiętać, że nie zachowanie któregokolwiek z ww. wymogów nie pozbawia wiadomości e-mail atrybutu informacji handlowej, a tym samym nie zwalnia nadawcy z ewentualnej odpowiedzialności.

Michał Kluska

Kancelaria Olesiński & Wspólnicy

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »