| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Zagrożenia podczas podróży biznesowych

Zagrożenia podczas podróży biznesowych

Podróże biznesowe staja się coraz powszechniejszą metodą uzyskiwania międzynarodowych kontrahentów i budowania pozycji na rynku. Trend ten dotyczy nie tylko dużych korporacji, ale także małych i średnich przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać o zagrożeniach, jakie wiążą się z utrzymywaniem stałych kontaktów z partnerami zagranicznymi.

 

12.  Zabezpieczyć poufne dane firmowe, które mają być zabrane w podróż. W przypadku danych w postaci plików wykorzystać rozwiązania kryptograficzne, o ile zezwalają na to przepisy kraju docelowego. Inną metodą może być ukrycie poufnych danych w plikach ogólnych (np. zdjęcia, inne dokumenty, pliki muzyczne) poprzez zastosowanie steganografii. W przypadku obowiązywania w danym kraju zakazu używania oprogramowania szyfrującego konieczne jest zastosowanie innych rozwiązań, które pozwolą na zapewnienie bezpieczeństwa danych. Jednym z nich może być użycie zabezpieczonego zbioru danych składowanego na zewnętrznym serwerze (poza granicami danego kraju) i dokonywanie tzw. szyfrowania i rozszyfrowania „w locie”.  Informacje w postaci tradycyjnych dokumentów należy zabezpieczyć mechanicznie. Wskazane jest zastosowanie takiego nośnika (papieru), który uniemożliwia wykonanie kopii dokumentu.

 

W trakcie podróży

 

Podczas pobytu w kraju docelowym należy mieć na uwadze następujące zalecenia, które mogą uchronić przed ujawnieniem tajemnic firmy lub znalezieniem się w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu osobowemu:

 

1.      Należy unikać sytuacji kompromitujących, które mogą stać się podstawą szantażu, jak np. nielegalna wymiana walut lub kontakty seksualne.

 

2.      Nie podejmować rozmów z osobami nieznanymi o celu swojej podróży oraz pracodawcy, jak i firmie - zachować duży sceptycyzm przy wszelkich próbach nawiązywania z nami niezobowiązującego kontaktu np. na lotnisku, w restauracji, w barze hotelowym. Najczęściej w tych miejscach czekają na nas „ciekawscy ludzie”.

 

3.      Wykazywać dużą ostrożność i powściągliwość w trakcie kontaktów i spotkań prywatnych, a szczególnie powstrzymywać się od poruszania w rozmowach tematów politycznych.

 

4.      Zachować powściągliwość w kontaktach z obsługą hotelu, przewodnikiem, tłumaczem - osoby obsługujące obcokrajowców zazwyczaj współpracują z miejscowymi służbami specjalnymi.

 

5.      Wykazywać nieufność przy próbach intensywnych i nietypowych wypytywań na temat własnej osoby oraz spraw firmowych, szczególnie czynionych przez osoby obce, jak też przez personel firmy, którą odwiedzamy.

 

6.      Nigdy nie pozostawiać bez nadzoru poufnych dokumentów firmowych, nośników danych zawierających informacje firmowe, komputera oraz telefonu komórkowego. Pokój hotelowy, jak też sejf hotelowy, nie można uznawać za miejsce bezpieczne. Należy też pamiętać, że pokoje hotelowe znajdują się zazwyczaj pod kontrolą miejscowych służb (podgląd wideo, podsłuch, podsłuch telefonu).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Jaszczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »