| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jak skutecznie prowadzić własną firmę

Jak skutecznie prowadzić własną firmę

W ubiegłym roku w naszym kraju zostało założonych ponad 350 tys. firm. Z czego prawie 90 proc. stanowi indywidualna działalność gospodarcza. Najczęściej własny biznes zakładają osoby, które nie mogą liczyć na etat.

Czy polscy przedsiębiorcy są gotowi, by zostać biznesmenami? Czy rynek im sprzyja? Na te i inne pytania odpowiada Adam Głos, Prezes Zarządu Tax Care.


Czy teraz jest dobry moment, by założyć firmę?

Polska gospodarka zaczyna przyspieszać. Prognozy GUS-u i Rady Polityki Pieniężnej są optymistyczne, a nastroje społeczeństwa zmieniają się na lepsze. W 2008 roku, kiedy byliśmy na szczycie hossy gospodarczej, nastawienie przedsiębiorców do zakładania biznesu było bardzo pozytywne. Ludzie mieli poczucie, że wszystko się uda, a własny biznes będzie przynosić zyski. Później przyszło spowolnienie, a przedsiębiorcy zaczęli zmagać się z kryzysem. Dziś optymistyczne prognozy ekonomistów zaczynają udzielać się również przedsiębiorcom. Rośnie poziom konsumpcji i inwestycji, ludzie przestają zaciskać pasa. Jeśli społeczeństwo zacznie kupować, to firmy zaczną sprzedawać więcej. Jeśli zaczną sprzedawać więcej, to będą musiały zwiększyć zatrudnienie, a jeśli tak się stanie, bezrobocie zacznie spadać. Pracownicy będą mogli spodziewać się podwyżek pensji, a to spowoduje, że będzie ich stać na kolejne zakupy. Gospodarka znów zacznie przyspieszać. W tej chwili analitycy mówią o wzrostach PKB na poziomie około 3 proc. w 2014 roku. To dobre prognozy.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki


Ponoć większość firm zakładają ludzie, którzy nie mogą liczyć na etat. Jeśli nie mają stałej pracy, to skąd wezmą pieniądze na sfinansowanie działalności gospodarczej?

Przedsiębiorcy zazwyczaj pozyskują środki z dwóch źródeł. Po pierwsze od bliskich, rodziny, przyjaciół. Po drugie korzystają z systemu bankowego. Warto jednak pamiętać, że około 70 proc. mikroprzedsiębiorców nigdy nie korzystało z kredytów i pożyczek bankowych. Przyczyną może być to, że sektor bankowy nie rozumie specyfiki działania tzw. „małego biznesu”. Niewielu startujących przedsiębiorców może liczyć na kredyt bez tzw. historii kredytowej lub bez konkretnych przychodów. Pamiętajmy, że rozmawiamy przede wszystkim o indywidualnej działalności gospodarczej. Same koszty założenia firmy nie są duże. Niektórym do prowadzenia biznesu wystarczy laptop i biurko ustawione w domowym pokoju. Gotówka jest potrzebna przede wszystkim na rozwój, nabranie wiatru w żagle. I tutaj zaczynają się schody. Zwłaszcza, że rzeczą, która najbardziej szwankuje u młodych przedsiębiorców jest brak jakiejkolwiek strategii tego rozwoju, brak biznesplanu. Wiele osób decyduje się na biznes, ponieważ ma ciekawy pomysł na produkt lub usługę. Przedsiębiorcom wydaje się, że to wystarczy. Nie analizują rynku, otoczenia, konkurencji. Nie stawiają sobie celów, a przecież przedsiębiorca musi mieć plan.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Ulgi dla firm w strefach ekonomicznych


Z tego opisu wynika, że jest beznadziejnie

Niekoniecznie. Polscy przedsiębiorcy mają pomysły i wiedzę. Są kreatywni. To, co powinni zmienić to podejście do biznesu. Po pierwsze, trzeba stworzyć profesjonalny biznesplan, wyznaczyć sobie cele. Na drugim miejscu jest generowanie przychodu, czyli sprzedaż. Przedsiębiorcy często zapominają, że to właśnie sprzedaż jest czynnikiem, który determinuje ich wzrost. Ulepszają swoją usługę lub produkt, zapominając, że celem jest zaoferowanie tej usługi lub produktu innym, sprzedanie go. Warto też ograniczać koszty, nie ponosić nadmiernych wydatków. Decyzja o produkcji kalendarzy, notesów lub innych gadżetów reklamowych powinna być dobrze przemyślana, zwłaszcza jeśli mają być rozdane przyjaciołom i znajomym, a więc nie będą służyć efektywnej sprzedaży, bardziej wpłyną na wizerunek, który - w krótkiej perspektywie czasu - nie przyniesie nam realnych zysków. Podobnie jest z wielofunkcyjnością. Dzisiejszy przedsiębiorca jest wielofunkcyjny. W swojej firmie robi wszystko, od księgowości, poprzez kadry, administrację, logistykę, produkcję, na marketingu skończywszy. Jeśli planujemy wydatki i mamy długofalową strategię rozwoju, możemy zauważyć, że czas, który teraz poświęcamy na te wszystkie zadania, zabiera nam tzw. „moce przerobowe”.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Sztymelski

Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »