REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Controlling operacyjny a strategiczny

Idea controllingu polega na zbudowaniu logicznego systemu, który pomoże kadrze kierowniczej podejmować bardziej wiarygodne i trafne decyzje, poprzez uporządkowane połączenie różnorakich elementów strukturalnych w przedsiębiorstwie, które biorą udział w gospodarczej działalności wyrażonej w przekroju ekonomicznym, finansowym, technicznym oraz organizacyjnym. Celem niniejszego artykułu jest sklasyfikowanie różnych typów i odmian controllingu ze szczególnym uwzględnieniem podziału na controlling operacyjny i strategiczny.

Jakie firmy skorzystają z niższej stawki CIT od 2017 r.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obniża CIT dla małych firm z 19 na 15%. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 stycznia 2017 r. zmniejszoną stawkę podatkową będą miały firmy, których roczny obrót nie przekracza 1,2 mln euro. Rozwiązanie to będzie również dotyczyć podatników rozpoczynających działalność.

Czym jest controlling?

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie. Powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty, eliminować nieprawidłowe rozwiązania. Wszystko to umożliwia diagnostyczne narzędzie procesu planowania, koordynacji oraz kontroli, jakim jest controlling.

Jak skutecznie odstąpić od umowy z kontrahentem

W odniesieniu do prawidłowo zawartej umowy z kontrahentem przepisy prawa cywilnego przewidują kilka możliwości jej skutecznego zakończenia. Prawo odstąpienia od umowy oraz wypowiedzenie umowy są przykładami dwóch instytucji prawa materialnego, które uprawniają do zakończenia umowy. Czym zatem różnią się od siebie wypowiedzenie umowy i odstąpienie od niej oraz jakie są skutki niewłaściwego zakończenia realizacji umowy z kontrahentem?

Kalendarz przedsiębiorcy po urlopie: wrzesień - grudzień 2016

Zbliża się jesień, czas letnich urlopów już mija – trzeba przypomnieć sobie o obowiązkach w firmie. Przypominamy m.in. o konieczności wyboru biegłego rewidenta, o wpłacie drugiej raty na zfśs, inwentaryzacji, czy zmianach w prezentacji sprawozdania finansowego po nowelizacji ustawy o rachunkowości.

Jakie zasady obowiązują przy przekształceniu restrukturyzacyjnym

Przekształcenie, restrukturyzacja ma istotny wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorstwa. Przekształcenie restrukturyzacyjne, czyli związane z tym procesem zmiany organizacyjne, zmiany formy prawnej i zmiany formy opodatkowania pozwalają na poprawę kondycji przedsiębiorstwa, jego szybszy rozwój i dopasowanie do konkurencji oraz zmian rynkowych.

Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej

Na obecną chwilę zostały podpisane umowy o dofinansowanie z Unii Europejskiej inwestycji o łącznej wartości 35,7 mld zł. Z pozyskiwaniem pieniędzy z UE najlepiej radzą sobie duże firmy, samorządy i administracja państwowa. Natomiast mikrofirmy o unijne pieniądze prawie się nie starają. Dotychczas udało się im uzyskać mniej niż 1% unijnego dofinansowania.

Jak opodatkować crowdfunding

Crowdfunding to forma pozyskiwania środków finansowych, wykorzystująca możliwości jakie daje Internet. Różnego rodzaju projekty, rozpropagowane na dedykowanych platformach internetowych, forach społecznościowych a niekiedy blogach, są finansowane poprzez stosunkowo dużą liczbę, przeważnie jednorazowych i drobnych wpłat. Sposób opodatkowania crowdfundingu zależy od tego, czy podmiot pozyskujący w ten sposób finansowanie jest przedsiębiorcą, czy też nie.

Zakładanie sklepu internetowego - formalności i podatki

Sklep internetowego wydaje się prostym pomysłem na własny biznes – zarejestrujemy firmę, kupimy szablon ze skryptem informatycznym sklepu internetowego, poszukamy firm współpracujących na zasadzie „dropshippingu” i jedynie wystawiamy rachunki, faktury (ewentualnie paragony fiskalne) oraz zwiększamy naszą prowizję od sprzedaży. Jakie tak naprawdę formalności trzeba wypełnić i jak opodatkować tego rodzaju działalność?

Zobowiązania gwarancyjne w orzecznictwie SN

W obrocie gospodarczym bardzo często sięga się po konstrukcję świadczenia przez osobę trzecią (art. 391 k.c.), jako swoistą gwarancję uzyskania efektu w postaci określonego zachowania się osoby trzeciej, nie będącej stroną umowy (np. małżonków lub dzieci składającego oświadczenie).

Zakaz sprzedaży e-papierosów niepełnoletnim

E-papierosów nie będzie można używać w miejscach, w których obowiązuje zakaz palenia, np. na przystankach i w szkołach. Zakazane będzie udostępnianie i sprzedaż papierosów elektronicznych i pojemników z płynem osobom poniżej 18 lat. Nie będzie też można kupić e-papierosów i pojemników zapasowych w automatach.

Projekty badawczo-rozwojowe i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach

W obecnej perspektywie finansowej znacząca część środków przeznaczona jest na realizację projektów badawczo-rozwojowych (B+R), tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP. Opracowanie przybliża specyfikę projektów B+R oraz wyjaśnia ważne, a pisane nierzadko specjalistycznym językiem, pojęcia dotyczące tychże projektów.

Uproszczenie procedur sprostowania i wykreślenia wpisu w CEIDG

Tegoroczna nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadziła szereg istotnych zmian w zakresie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zmiany pojawiły się m.in. w uproszczeniu procedur dotyczących sprostowania lub wykreślenia wpisu, automatycznym wykreślaniu z rejestru w przypadku niezłożenia w terminie wniosku o wznowienie działalności oraz umożliwieniu niedoszłym przedsiębiorcom rezygnacji z wpisu przed rozpoczęciem wykonywania przez nich działalności gospodarczej, zniesieniu opłaty za udostępnianie danych z ewidencji.

Loterie pieniężne i fantowe na portalach społecznościowych niezgodne z prawem?

Prowadzenie działalności w zakresie loterii pieniężnych stanowi monopol państwa. Zdaniem ministra finansów obowiązek dokonania zgłoszenia planowanej loterii fantowej do właściwego organu Służby Celnej nie stanowi nadmiernego obciążenia dla organizatora. Natomiast urządzanie gier hazardowych w Internecie, będzie objęte monopolem Państwa. Monopol nie będzie dotyczył zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych 2 sierpnia 2016 r. wpłynął do Sejmu.

Zmiany w CEIDG 2016 – niezbędny tytuł prawny do nieruchomości

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (wejście w życie: 19 maja 2016 r.), poza zmianami o charakterze porządkującym, wprowadza obowiązek posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy podlegają wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”).

Ambush marketing – reklama bazująca na skojarzeniu z chronionym znakiem towarowym

Ambush marketing związany jest z najważniejszymi międzynarodowymi wydarzeniami, które przyciągają uwagę wielomilionowej publiczności na całym świecie. Zjawisko to oznacza zasadzkę, pułapkę, podstęp marketingowy. Ambush marketing pojawia się w momencie, gdy podmioty, które nie zawarły umów licencyjnych na posługiwanie się zastrzeżonym znakiem towarowym związanym z imprezą, wplatają w swoją reklamę takie treści, które wywołują skojarzenie z ową imprezą.

Jak przesłuchać świadka w Anglii w sprawie cywilnej lub gospodarczej toczącej się w Polsce?

Praktyczne rady jak skutecznie przesłuchać świadka w Wielkiej Brytanii w sprawie toczącej się przed polskim sądem cywilnym dają eksperci z kancelarii prawnej KG Legal.

Czym charakteryzują się przedsiębiorcy z Pokolenia Y

Współczesna gospodarka w coraz większym stopniu zależna jest od nowej generacji przedsiębiorców (przedsiębiorców z Pokolenia Y), którzy napędzają rozwój i innowacyjność. Dlatego też firmy na całym świecie muszą rozumieć wzorce zachowań i potrzeby biznesowe tego pokolenia.

Zawieszenie działalności gospodarczej a składki ZUS

Możliwość zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej jest jednym z praw przysługujących przedsiębiorcy. Zawieszenie działalności pozwala na zredukowanie stałego finansowego obciążenia firmy, wstrzymując przede wszystkim konieczność odprowadzania składek ZUS.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez rachunek bankowy – od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. płatności realizowane przez firmy, których wysokość przekracza 15 tys. zł, będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego, w przeciwnym wypadku nie będzie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Jak założyć i prowadzić spółdzielnię socjalną

Czym jest spółdzielnia socjalna? Ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy cenią pracę dla społeczności, a materialne korzyści są dla nich kwestią drugorzędną. Spółdzielnia socjalna łączy w sobie cechy klasycznego przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej. Kto może założyć i jak prowadzić spółdzielnię socjalną?

Pomoc de minimis w formie gwarancji do końca 2017 r.

Przedłużenie do końca 2017 r. programu pomocy de minimis dla małych i średnich firm w formie gwarancji udzielanych przez BGK, przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany przez resort finansów.

Kiedy zobowiązanie jest właściwie wykonane

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmiotem zobowiązanym do spełnienia świadczenia jest dłużnik lub inna osoba określona zgodnie z treścią umowy bądź właściwością zobowiązania. Przy czym, spełnienie świadczenia nie zawsze musi oznaczać właściwe i pełne wykonanie zobowiązania. Jakie są warunki prawidłowo wykonanego zobowiązania?

Firma będzie trwać po śmierci przedsiębiorcy

Ministerstwo Rozwoju chce, aby firma prowadzona jako jednoosobowa działalność gospodarcza trwała nawet po śmierci przedsiębiorcy. I przez jakiś czas używała nadal jego danych oraz konta bankowego. Takie zapisy mają znaleźć się w ustawie o sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej, do której założenia zostały opublikowane. Nowe przepisy mają wejść w życie od 2018 roku.

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów będzie teraz łatwiejsze. Od 1 lipca zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS ws. uznawania elektronicznych podpisów, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej.

Obniżenie kosztów dla przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do resortu finansów z prośbą o zredukowanie obciążeń finansowych nałożonych na przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych. Chodzi o opłaty na pokrycie kosztów nadzoru sprawowanego nad działalnością biur przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?

Brexit a polskie firmy założone w Wielkiej Brytanii

Dla Polaków i polskich firm zarejestrowanych na Wyspach wynik referendum nie oznacza ani deportacji, ani końca biznesu w Zjednoczonym Królestwie. Wielka Brytania przez co najmniej 2 lata pozostanie częścią Wspólnoty i tu nic się nie zmieni. Nawet po tym czasie relacje handlowe Unii z drugą gospodarką Europy i piątą gospodarką świata pozostaną otwarte, bo jak na niczym innym, ale na wolnym handlu zależy obu stronom najbardziej.

Niestandardowe pomysły na biznes

Na świecie nie brakuje pomysłów na niebanalne i zarazem świetnie prosperujące biznesy. W Polsce na zdobycie nietypowej rynkowej niszy wciąż decyduje się niewiele osób. Ale tym, którzy nie boją się ryzyka, wiedzie się całkiem nieźle. Jak powstają niestandardowe pomysły na biznes?

Nowoczesna archiwizacja dokumentów papierowych w firmie

Przedsiębiorcy, którzy posługują się w działalności dużą ilością dokumentów, doskonale zdają sobie sprawę z tego jak trudne jest zorganizowanie ich obiegu i jakie komplikacje mogą się pojawić podczas ich archiwizacji. A przecież niektóre dokumenty przedsiębiorcy mają obowiązek przechowywać nawet przez okres kilkudziesięciu lat. Jak dobrze zabezpieczyć ten obszar?

Firmy muszą wdrożyć nowe przepisy dotyczące danych osobowych

Duża część przedsiębiorców wie o unijnych zmianach przepisów w zakresie ochrony danych osobowych. Co trzecia firma nie ma jednak świadomości, ile czasu przewidziano na dostosowanie się do nowych regulacji, a jedynie 15 proc. podjęło jakiekolwiek działania w tym zakresie. Skala zmian, jakie czekają przedsiębiorstwa jest ogromna.

Obniżenie wpłat do PFRON - zmiany od lipca 2016 r.

Wpłaty do PFRON należne za lipiec 2016 r. będzie można obniżać o maksymalnie 50% wartości wpłaty. Skróci się też okres, jaki pozostaje przedsiębiorcom na wykorzystanie przysługującego im obniżenia – z 12-stu na 6 miesięcy. To wszystko za sprawą nowych przepisów, które wchodzą w życie 1 lipca 2016 r.

Zmiany w CEIDG 2016

Wykreślanie i dokonywanie sprostowań w rejestrze CEIDG bez wszczynania postępowania administracyjnego czy negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie aktualizują wpisów – to tylko niektóre ze zmian, jakie wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Łagodniejsze prawo pracy dla małych firm

Złagodzenie przepisów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców oraz łatwiejsze odzyskiwanie długów przez wierzycieli - zakłada m.in. pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, który przedstawił wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Część obowiązków dokumentacyjnych firm przejmie ZUS

Firmy nie będą musiały przez wiele lat przechowywać dokumentacji pracowników potrzebnej do wyliczenia rent, czy emerytur - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując pakiet ułatwień dla firm. Za utrzymywanie akt będzie odpowiadał ZUS.

Prawo restrukturyzacyjne szansę na uratowanie przedsiębiorstwa

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które obowiązuje od stycznia tego roku, pomaga firmom wyjść na prostą. Zmniejsza się liczba ogłaszanych przez sąd upadłości.

Wierzyciele nie stosują nowego prawa restrukturyzacyjnego

Po zmianie przepisów w zakresie restrukturyzacji, które weszły w życie w styczniu tego roku, podmioty bankowe i organy państwowe dostały nową możliwość odzyskiwania należności od zadłużonych przedsiębiorców. Wierzyciele mimo to wciąż wybierają stare rozwiązania, na czym tracą upadający przedsiębiorcy.

Która firma skorzysta na outsourcingu?

Często prezentowana jest opinia, że outsourcing jest korzystnym rozwiązaniem, które pomaga skupić się na głównej działalności. Przekazanie części procesów na zewnątrz również pozwala rozwiązać wiele wewnętrznych problemów, z którymi borykają się zarządzający. Ale czy tak naprawdę z outsourcingu może korzystać każda firma? Kiedy warto się na niego zdecydować?

Zabezpieczenia umowne, czyli jak ograniczyć ryzyko niewypłacalności kontrahenta

W prowadzeniu działalności gospodarczej istotne jest odpowiednie zabezpieczenie dokonywanych transakcji. Przedsiębiorca, który chce uniknąć przypadków niewypłacalności kontrahentów, powinien zadbać o właściwe zabezpieczanie umów pod względem prawnym, w celu ograniczenia ryzyka nie wykonania przedmiotu umowy.

Zryczałtowana stawka dochodów dla projektów z sektora B+R

Jednym z wymogów, o którym musiały pamiętać duże przedsiębiorstwa realizujące projekt, którego całkowity koszt kwalifikowany przekraczał 1 mln EUR, było monitorowanie i zwrot rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia. Podjęta przed kilkoma dniami przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju decyzja o zastosowaniu zryczałtowanej procentowej stawki dochodów odnoszącej się do projektów dużych przedsiębiorstw w sektorze badań, rozwoju i innowacji (sektor B+R) w wysokości 20% znosi ten obowiązek.

Umowa z zagranicznym kontrahentem – na co polska firma musi zwrócić uwagę

„Przejrzysta i spójna umowa z kontrahentem z zagranicy to klucz do sukcesu” – truizm czy najbardziej palący problem polskich firm? Z praktyki doradztwa prawnego autorów wynika, że polscy przedsiębiorcy zawierają umowy z zagranicznymi firmami na rażąco niekorzystnych dla własnej pozycji prawnej warunkach. Poniżej prezentujemy te najczęstsze błędy polskich firm w umowach zagranicznych.

Zmiany w prawie własności przemysłowej 2016

Od 1 grudnia 2015 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie patentów. Kolejne zmiany weszły w życie z dniem 15 kwietnia 2016 r. i obejmują znaki towarowe.

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.

Zmiany w rejestracji danych firmy w CEIDG

19 maja 2016 r. weszły w życie zmiany przepisów dotyczących rejestracji danych przedsiębiorców w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wprowadza kilka istotnych zmian, w tym m.in. obowiązek posiadania tytułu do nieruchomości przy rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. Zmienia się też zakres formalny wniosku o rejestrację firmy w CEIDG oraz jego aktualizacji.

Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po mediacje gospodarcze

Nowe regulacje w zakresie mediacji oraz przeprowadzone w ostatnim czasie akcje promocyjne istotnie zwiększyły zainteresowanie mediacją gospodarczą w Polsce, jednak na drodze do jej upowszechnienia nadal występuje wiele barier - mówili uczestnicy Kongresu Sporów Sądowych, Mediacji i Arbitrażu. Przedsiębiorcy wciąż jednak wolą rozwiązywać spory w sądzie niż poprzez mediacje.

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy leasingu

Zawarcie przez przedsiębiorcę umowy leasingu skutkuje koniecznością przestrzegania określonych warunków. W związku z tym, przed podjęciem decyzji o finansowaniu środka trwałego leasingiem, warto szczegółowo zapoznać się z zapisami umowy.

Uproszczenia w wykreślaniu i dokonywaniu sprostowań wpisów w CEIDG

Nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która zacznie obowiązywać 19 maja zmienia dość istotnie dwie kwestie. Po pierwsze, przewiduje uproszczenie procedury dokonywania stosownych wykreśleń pewnych informacji z CEIDG. Po drugie, wprowadza możliwość tzw. sprostowań w CEIDG.

Jak minimalizować ryzyko transakcyjne

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Ta zasada sprawdza się również podczas prowadzenia biznesu – w końcu zadaniem przedsiębiorcy jest dbanie o kondycję jego firmy. W żadnej działalności nie sposób zabezpieczyć się przed wszystkimi zagrożeniami. Wiele z nich to czynniki zewnętrzne, nad którymi nie ma się żadnej kontroli, niektóre to zdarzenia losowe. Jednak w zakresie zarządzania płynnością finansową warto podjąć środki zaradcze minimalizujące ryzyko transakcyjne.

Jakie korzyści wynikają z zawarcia umowy leasingu

W przypadku zawarcia umowy leasingu samochodu, koszty wynikające z takiej umowy stanowią koszty uzyskania przychodu dla firmy, a zatem obniżają podstawę do opodatkowania. Korzystne dla przedsiębiorstw jest również to, że korzystanie z nowych samochodów w leasingu nie generuje tak dużych nakładów finansowych jak ich zakup.

Małe i średnie firmy nie naliczają kontrahentom odsetek

76 proc. mikro, małych i średnich firm nie korzysta z zapisów ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, która pozwala im między innymi na doliczanie dłużnikowi ustawowych odsetek, bądź odzyskiwanie zaległych płatności na jego koszt - informuje Krajowy Rejestr Długów.

REKLAMA