| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych

Ułatwienia dla przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych

Na początku 2015 r. weszła w życie część przepisów ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. przepisy zmieniające ustawę o ochronie danych osobowych. Podstawowym celem nowelizacji jest poprawienie warunków wykonywania działalności gospodarczej, w tym m.in. poprzez przyjęcie rozwiązań mających zredukować lub względnie uprościć liczne obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Zmiany objęte nowelizacją dotyczą także obowiązków przedsiębiorców w zakresie ochrony przetwarzania danych osobowych.

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej - Dz. U. z 2014 r., poz. 1662

Jedna z najistotniejszych zmian przewidzianych w nowelizacji odnośnie przepisów o ochronie danych osobowych dotyczy obowiązku rejestracji zbiorów danych osobowych. W tym miejscu warto przypomnieć, że w poprzednim stanie prawnym, o ile nie zachodził określony w przepisach wyjątek, wskazane w przepisach podmioty (w tym przedsiębiorcy) zobowiązani byli zgłosić każdy zbiór przetwarzanych danych Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych (dalej „GIODO”), prowadzącemu rejestr zbiorów. Zgodnie zaś z obecnymi przepisami, prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez dany podmiot należy do zadań administratora bezpieczeństwa informacji, powołanego w tym podmiocie. Należy przy tym wskazać, że stosownie do nowych regulacji powołanie i odwołanie administratora bezpieczeństwa informacji podlega zgłoszeniu do rejestracji GIODO w terminie 30 dni od dnia jego powołania lub odwołania. W rezultacie, kompetencje GIODO zostały poszerzone o prowadzenie ogólnokrajowego, jawnego rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji. Nowe przepisy określiły ponadto tryb zgłaszania i wykreślania administratora bezpieczeństwa informacji.

W związku z powyższym, od dnia wejścia w życie nowelizacji, przedsiębiorcy mogą wedle swojego uznania albo zgłaszać do rejestracji GIODO zbiory danych albo też powoływać i zgłaszać do rejestracji GIODO administratorów bezpieczeństwa informacji, odpowiedzialnych za prowadzenie rejestru tych zbiorów. Warto przy tym zaznaczyć, że podobnie jak rejestr zbiorów prowadzony przez GIODO tak i rejestry prowadzone przez administratorów bezpieczeństwa informacji są jawne, a zatem każdy może je przeglądać.

Mniejsze koszty nowych firm z tytułu opłaty skarbowej

Poza prowadzeniem rejestru zbiorów danych, w drodze nowelizacji administratorom bezpieczeństwa informacji zostały przyznane także inne nowe kompetencje. Jedną z nich jest obowiązek zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, które ma polegać w szczególności na sprawdzaniu zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych i opracowaniu w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych w danym podmiocie. W nowelizacji określono także jakie informacje powinno zawierać takie sprawozdanie. Co przy tym istotne, o dokonanie sprawdzenia zgodności, o jakim mowa powyżej, może zwrócić się do administratora bezpieczeństwa informacji także GIODO. W takim przypadku stosowne sprawozdanie jest przekazywane, za pośrednictwem administratora danych, do GIODO.

Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji włączono także nadzorowanie opracowania i aktualizowania wymaganej przepisami dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz zastosowane środki ochrony, a zatem polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym. Ponadto określono jakie wymagania musi spełniać osoba pełniąca funkcję administratora bezpieczeństwa informacji, czego nie przewidywały dotychczasowe przepisy o ochronie danych osobowych. Do wymagań, o jakich mowa powyżej, zaliczono m.in. obowiązek posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystania z pełni praw publicznych, a także posiadanie odpowiedniej wiedzy w zakresie ochrony danych osobowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Zawadzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »