REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe
Sprawdź, jak Twój prawnik chroni dane osobowe

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Generalnego Inspektora Danych Osobowych prawnicy są jedną z grup o najsłabszej świadomości na temat tego, jak powinny być zabezpieczone dane osobowe przed nielegalnym dostępem, a część z nich pozostaje w błędnym przekonaniu, że obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej zwalnia ich ze stosowania ustawy o ochronie danych osobowych.

Jaka może być skala tego problemu?

Autopromocja

Z badań przeprowadzonych przez Centrum Ochrony Danych Osobowych i Zarządzania Informacją na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że jedynie 43% doradców podatkowych oraz ok. 30% radców prawnych i adwokatów posiada wdrożoną dokumentację ochrony danych osobowych. Można więc przyjąć, że jedynie co trzeci pełnomocnik zmierzył się z tematem ochrony danych osobowych w swojej kancelarii. W 2014 roku samorządy zawodowe we współpracy z GIODO przeprowadziły cykl szkoleń dotyczący zagadnień związanych z ochroną danych osobowych w kancelariach. Pozostaje mieć nadzieję, że wpłynie to pozytywnie na statystyki podane powyżej.

Prawnicy a ustawa o ochronie danych osobowych

Jak wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych administratorzy danych dotyczących osób korzystających z ich usług obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego zwolnieni są z obowiązku rejestracji zbioru danych. Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że:

  • prawnicy, o których mowa w treści przytoczonego przepisu, nie mają obowiązku rejestrowania w GIODO zbioru danych osobowych klientów, czyli osób fizycznych, które zawarły z nimi odpowiednią umowę o świadczenie obsługi prawnej.
  • zwolnienie z obowiązku rejestracji nie dotyczy baz danych, które nie wiążą się ze świadczeniem usług, a więc np. baz marketingowych lub innych, gdzie gromadzone są dane osobowe osób fizycznych w celach niezwiązanych ze świadczeniem usług prawnych.
  • zwolnienie dotyczy jedynie obowiązku rejestracji zbioru danych osobowych, a nie innych obowiązków określonych w ustawie, a więc prawnicy – podobnie jak inni administratorzy danych osobowych – muszą wypełniać pozostałe obowiązki ustawowe tj. m.in. stosować odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, a w szczególności zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. (tak art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych), nadto obowiązani są prowadzić odpowiednią dokumentację opisującą sposób przetwarzania danych osobowych oraz stosowane zabezpieczenia (tak art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych).

W świetle tajemnicy zawodowej wiążącej adwokatów oraz radców prawnych zastosowanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozporządzeń wydanych na jej podstawie można uznać również za przejaw wypełnienia obowiązku zabezpieczenia informacji przed ujawnieniem lub niepożądanym wykorzystaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnieć należy, że tajemnica zawodowa nakazuje zachować w tajemnicy wszystkie informacje (nie tylko dane osobowe) jakie pełnomocnik uzyskał w związku z wykonywaniem swoich obowiązków zawodowych, niezależnie od ich formy lub sposobu utrwalenia. W przypadku danych osobowych objętych tajemnicą zawodową niezachowanie odpowiednich procedur i zasad może skutkować nie tylko odpowiedzialnością administracyjną i karną z ustawy o ochronie danych osobowych, ale również odpowiedzialnością dyscyplinarną pełnomocników.

Prywatność w internecie – czy to jest w ogóle możliwe?

W praktyce…

Jak mówi przysłowie: „szewc bez butów chodzi”, a więc lista uchybień, które występują w kancelariach jest dość długa. Do najczęściej spotykanych możemy zaliczyć:

  • korzystanie z usług pocztowych na ogólnodostępnych, darmowych serwerach np. Google, WP, Onet;
  • brak dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz stosowane środki zabezpieczenia danych osobowych w postaci: polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych;
  • niedostosowanie poziomu zabezpieczeń systemów informatycznych do sposobu przetwarzania danych osobowych;
  • brak systemów informatycznych zabezpieczających dane i wykrywających próby włamań;
  • brak zróżnicowania poziomów uprawnień pracowników w dostępie do danych osobowych oraz informacji o prowadzonych sprawach;
  • przechowywanie dokumentów w niezamykanych szafach;
  • swobodny i często niekontrolowany dostęp osób trzecich do pomieszczeń, w których są przechowywane akta prowadzonych spraw;
  • nieprawidłowe niszczenie i usuwanie dokumentów;
  • brak zapisów umownych w umowach o świadczenie usług prawnych regulujących powierzenie kancelarii danych osobowych przez klienta;
  • przechowywanie danych w chmurze bez odpowiednich umów i zabezpieczeń.
  • Dotychczas GIODO nie wydał jednak żadnej decyzji zakazującej prawnikom przetwarzania danych.

Okiem klienta

Co zyskuje klient korzystając z usług kancelarii, która stosuje wymogi określone w ustawie o ochronie danych osobowych? Przede wszystkim bezpieczeństwo i pewność, że dane osobowe oraz inne informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, są odpowiednio zabezpieczone podczas realizacji zlecenia obsługi prawnej. Dla coraz liczniejszego grona podmiotów gospodarczych poziom zabezpieczeń wdrożonych przez kancelarię stanowi jedną z przesłanek w wyborze podmiotu świadczącego usługi prawne. Jeśli dodamy do tego dużą konkurencję na rynku usług prawniczych to w najbliższym czasie może się okazać, że temat zapewnienia odpowiedniej ochrony danych osobowych w kancelarii przestanie być traktowany jako nieistotny.

Ochrona danych osobowych 2015 – zmiana przepisów, nowe obowiązki i nowe korzyści

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Marta Kwiatkowska-Cylke

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA