| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Czy wywiad gospodarczy jest tym samym co szpiegostwo gospodarcze? Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego, jeżeli 85% informacji na temat konkurencji znajdzie w Google i innych otwartych źródłach? Czy pracownicy wywiadowni gospodarczych spędzają całe dnie w Excelu analizując dane, czy raczej w terenie podglądając przez lornetkę? Czym jest, tak naprawdę, wywiad gospodarczy?

Początki wywiadu gospodarczego sięgają lat 70-tych. To amerykańskie firmy jako pierwsze zaczęły stosować to narzędzie w strategii biznesowej. W roku 1980 na rynku pojawiła się pierwsza książka traktująca o wywiadzie gospodarczym pt. “Competitive-Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors” autorstwa Michaela Portera. W 1986 roku powołano Society of Competitive Intelligence Professionals (SCIP), czyli Stowarzyszenie Profesjonalistów Wywiadu Gospodarczego.

Ostatnie 40 lat to dynamiczny rozwój wywiadu gospodarczego na całym świecie. Z danych amerykańskiej firmy Fuld+ Company wynika, że wszystkie, spośród tysiąca największych przedsiębiorstw, korzystają z usług wywiadowni gospodarczych lub mają w swoich strukturach własne komórki wywiadowcze.

Sięgając do podręczników, znajdziemy taką oto szeroką definicję wywiadu gospodarczego: Czynności – legalne oraz nielegalne – zmierzające do pozyskania ze źródeł jawnych i niejawnych, wszelkich informacji dot. sektorów gospodarki, podmiotów gospodarczych oraz podmiotów i osób z nimi powiązanych, przekraczających proste dane identyfikujące oraz opracowywanie na ich podstawie analiz i prognoz – napisał Kazimierz Turaliński w książce „Wywiad gospodarczy i polityczny.
Metodyka, taktyka i źródła” (Wydawnictwo Media Polskie, Radom 2011).

Reprezentowanie przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce

By jednak obrazowo powiedzieć, czym jest wywiad gospodarczy, można spróbować powiedzieć najpierw, czym nie jest.

Nie jest szpiegostwem gospodarczym. Wywiad gospodarczy bardziej przypomina dziennikarstwo śledcze niż szpiegostwo. Ma na celu opracowanie strategii i taktyki biznesowej, która pomoże wykorzystać mocne strony własne i słabe strony konkurencji. Jak twierdzi dr Marek Ciecierski z firmy Profesjonalny Wywiad Gospodarczy Skarbiec: „Wywiad gospodarczy to proces gromadzenia, przetwarzania, analizowania i dystrybucji informacji wywiadowczych w przedsiębiorstwie, prowadzony legalnymi metodami i środkami, którego celem jest wspieranie decyzji zarządczych, a zwłaszcza zdobycie, utrzymanie bądź powiększenie przewagi konkurencyjnej.”

Nie jest szklaną kulą. Zadaniem wywiadu gospodarczego nie jest prognozowanie i przewidywanie przyszłości. Ma raczej ostrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i dostrzegać zbliżające się szanse. Nie jest wyszukiwarką Google. Informacje można pozyskiwać z wyszukiwarki Google, ale trzeba je jeszcze zweryfikować. Poza tym Google nie jest Bogiem, nie wie wszystkiego. Eksperci oceniają, że 85-95% informacji potrzebnych przedsiębiorstwu jest dostępnych w otwartych, publicznych źródłach informacji. Problem w tym, że te 5-15% które są ukryte, często są kluczowe.

reklama

Ekspert:

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Zdjęcia

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego? /Fotolia
Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego? /Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

CEKOL

Producent chemii budowlanej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »