| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jak usprawnić komunikację i poprawić współpracę międzydziałową w firmie?

Jak usprawnić komunikację i poprawić współpracę międzydziałową w firmie?

Kwestia sprawnej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami przedsiębiorstwa jest sprawą często pomijalną i zaniedbywaną. Jednakże, to właśnie współdziałanie w firmie znacznie wpływa na jej rozwój, motywuje pracowników do pracy oraz buduje pozytywny obraz przedsiębiorstwa na rynku. Okazuje się, że komunikacja w zespole jest głównym determinantem, nierzadko przesądzającym o sukcesie firmy.

Dobra komunikacja to podstawa

Sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstwa i spójność wszystkich jego działów to czynniki, umożliwiające realizację strategii firmy oraz osiąganie wytyczonych przez nią celów. Wzajemna znajomość i zrozumienie swoich problemów, pozwala efektywniej funkcjonować całej jednostce. Silna współpraca międzydziałowa niesie korzyści nie tylko dla firmy, ale także klientów, jak również dla samych pracowników.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dlatego też, wspólna analiza problemów firmy pozwala na lepsze zarządzanie całym przedsiębiorstwem, a porada kolegi z innego działu może okazać się bezcenną wskazówką. Brak komunikacji międzydziałowej demotywuje pracowników i sprawia, że stają się bierni. Aby poprawić wyniki przedsiębiorstwa i zwiększyć jego konkurencyjność na rynku, należy zaangażować w działania firmy cały zespół oraz przekonać jego członków, że można zdziałać więcej razem niż osobno.

Zarządzanie komunikacją

W dużych korporacjach zatrudniani są specjaliści od komunikacji, którzy nadzorują przepływ informacji w firmie. Z kolei w sektorze MŚP, za sprawną komunikację odpowiada manager. To właśnie on musi komunikować się z zespołem, dobrze orientować się w problemach firmy oraz być blisko pracowników, tak aby kształtować między nimi podwaliny sprawnej komunikacji. Odpowiednie działania managera w zakresie współpracy w zespole, wpływają znacznie na motywację oraz rozwój pracowników.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

Aby podkreślić rolę sprawnego przepływu informacji w przedsiębiorstwie, warto organizować spotkania firmowe, szkolenia czy burze mózgów. Te wszystkie działania nauczą zespół, że do osiągnięcia pożądanego celu konieczna jest współpraca.

Jak udoskonalić współpracę międzydziałową?

Czasem, zdarza się, że współpraca, czy komunikacja w firmie praktycznie nie istnieje. Należy się zastanowić, co jest tego przyczyną. Z reguły, współpraca międzydziałowa kuleje, gdy w przedsiębiorstwie brakuje jasno wytyczonych i zrozumiałych przez wszystkich celów. Ponadto, często zdarza się, że poszczególne działy zaczynają ze sobą konkurować i walczyć o indywidualne wyniki, przy jednoczesnym braku świadomości swoich wzajemnych potrzeb i problemów. Niestety, problemy ze współpracą w firmie mogą stać się przeszkodą w dalszym jej rozwoju.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Aby usprawnić współpracę międzydziałową, warto pomyśleć nad warsztatami i szkoleniami dla wszystkich członków zespołu, wyznaczyć jasny podział obowiązków, opiekować się nowymi pracownikami, wyznaczyć osoby odpowiedzialne za komunikację w poszczególnych działach, jak również wprowadzić narzędzia ją usprawniające w przedsiębiorstwie, takie jak, np. komunikatory internetowe. Dzięki dobrej współpracy wszystkich działów, firma może szybko i efektywnie reagować na zmiany pojawiające się na rynku, prężniej się rozwijać, jak również stawać się bardziej innowacyjną i konkurencyjną. Ponadto, zaangażowanie pracowników w działania firmy sprawia, że są oni bardziej zmotywowani do pracy, a świadomość możliwości decydowania o sprawach przedsiębiorstwa, zapewnia każdej jednostce indywidualny rozwój.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

reklama

Ekspert:

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zdjęcia

rozmowa, praca, komunikacja
rozmowa, praca, komunikacja

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Nawrocki

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »