REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre praktyki administracyjne w projekcie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej

Agata Orłowska
Dobre praktyki administracyjne w projekcie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej
Dobre praktyki administracyjne w projekcie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy dzięki konstrukcji katalogu zasad dla organów administracji publicznej w ramach nowej regulacji, przedsiębiorca rzeczywiście zdobędzie szerszą niż dotychczas ochronę?

Autopromocja

11 września 2015 r. Sejm skierował przygotowaną przez Ministerstwo Gospodarki ustawę Prawo działalności gospodarczej do prac w Komisji Gospodarki (informacja ze strony Ministerstwa Gospodarki). Dokument, który ma zastąpić obowiązującą od 2004 r. ustawę o swobodzie działalności gospodarczej stanowi jeden z podstawowych aktów prawnych, regulujących sposób prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W projekcie przewidziano wiele nowych rozwiązań, w założeniu nowa regulacja ma zwiększać zakres ochrony przedsiębiorcy. Wprowadzono też katalog zasad podstawowych, które mają wpływać na sposób administrowania przez organ, choć dwie z nich dotyczą bezpośrednio samych przedsiębiorców.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

Tworzenie swoistego kodeksu postępowania Minister Gospodarki argumentuje w założeniach do projektu ustawy dążeniem do zwiększenia ochrony przedsiębiorcy.  Dotychczasowa ustawa z 2004 r. była oszczędna w formułowaniu ogólnych wytycznych, pozostawiając to zadanie regulacjom proceduralnym (m.in. w Kodeksie postępowania administracyjnego) oraz ustawom szczegółowym. Projekt przenosi je bezpośrednio w ramy przygotowywanego aktu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeglądając proponowane zmiany można by rzec: nihil novi, choć widać wyraźnie inspiracje ustawodawstwem unijnym, w szczególności Europejskim Kodeksem Dobrej Praktyki Administracyjnej (EKDPA), przyjętego rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 6 września 2001 r. (źródło: http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_146851_PL_code2005_pl). Dokument ten, będący wyrazem art. 41 Karty Praw Podstawowych, obecnie wykorzystywany jest w procesie legislacyjnym zarówno przez państwa członkowskie, jak i kraje spoza Unii Europejskiej.

Nowe standardy działań organów administracji gospodarczej

Zgodnie z założeniami nowy akt ma zmierzać do zbliżenia terminologii i instytucji prawnych prawa krajowego z prawem unijnym. Jedną z proponowanych zmian jest wprowadzenie nowych i usystematyzowanie dotychczas obowiązujących zasad w jednym akcie prawnym, co ma usystematyzować pewien standard w relacjach organu administracji publicznej z przedsiębiorcą.

I tak w nowej regulacji znaleźć się ma zasada „co nie jest prawem zabronione jest dozwolone”, która wcześniej obowiązywała na mocy regulacji z 1988 r. Będzie stanowić barierę dla nieuzasadnionego kwestionowania działań przedsiębiorców przez organy administracji publicznej. Wprowadzone zostaną także wytyczne w sprawie przyjaznej interpretacji przepisów (gdy pojawiają się wątpliwości interpretacyjne, organ nie może rozstrzygnąć ich na niekorzyść strony). Pole do jej zastosowania zostanie otwarte w sytuacji tzw. luzu interpretacyjnego przysługującego organowi.

Idąc dalej, nowa ustawa przewiduje domniemanie uczciwości przedsiębiorcy (rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony), które pozostaje jednak wyłączone, jeżeli przepisy przewidują obowiązek prowadzenia, wystawiania i przechowywania dokumentów będzie wynikał wprost z przepisu prawa oraz na przedsiębiorcy będzie spoczywał ciężar dowodu. W założeniach do projektu możemy przeczytać, że „przedstawiony projekt zmierza do praktycznego zastosowania zasady, że 99% przedsiębiorców działa rzetelnie, uczciwie i wobec nich administracja publiczna pełni rolę służebną oraz pomocniczą, a działania sankcyjne powinny być skierowane do 1% przedsiębiorców działających niezgodnie z prawem.”

Będą nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

Istotną nowelizacją, jest wprowadzenie zasady proporcjonalności działania organu administracji, która jest jedną z głównych reguł ustawodawstwa unijnego. Zgodnie z art. 6 EKDPA organ podejmuje „jedynie takie działania, które prowadzą bezpośrednio do celu (są odpowiednie), niezbędne i które są współmierne do obranego celu, w szczególności poprzez rozsądne wyważenie słusznego interesu prywatnego i interesu publicznego. Dodatkowo, organ administracji publicznej zobowiązując przedsiębiorcę do dokonania określonych czynności ogranicza je do niezbędnego minimum”. Jej zastosowanie spowoduje konieczność ważenia interesu publicznego i interesu prywatnego przedsiębiorcy w miejsce przyznawania automatycznego prymatu temu pierwszemu.

Podobnie przełożeniem unijnych standardów na polskie realia jest wprowadzenie zasady tzw. uprawnionych oczekiwań. Należy uznać oczekiwania przedsiębiorcy za uprawnione, jeżeli „dotyczą działań zgodnych z prawem, a organ działając w granicach prawa będzie stosował się do wypracowanej praktyki i działań organu w zakresie rozstrzygnięcia sprawy. Przede wszystkim organ nie powinien bez szczególnego powodu, odstępować od utrwalonej i jednolitej praktyki” (treść założeń projektu). Pozwoli ona przedsiębiorcy na efektywne lokowanie zasobów i planowanie dalszych działań, spowoduje większą pewność prawa.

Jeszcze jedną regułą dotyczącą działań organów administracji jest zasada udzielania informacji. Nie jest ona tożsama z dostępem do informacji publicznej, zasady informowania z Kodeksu postępowania administracyjnego czy tzw. urzędowej interpretacji prawa, nie można jej także rozumieć jako obowiązku udzielania pomocy prawnej, ale raczej ma polegać na wskazaniu obowiązujących wymogów i regulacji w sposób abstrakcyjny oraz wskazaniu okoliczności faktycznych, które mogłyby albo pozwolić na osiągnięcie zamierzonego celu albo zmienić dotychczas wydaną decyzję. Wynika z założeń good governance (dobrego administrowania), czyli dążeń do sprawowania władzy publicznej w ramach wzajemnych relacji rządu, administracji i społeczeństwa, cechujących się otwartością, partnerstwem, rozliczalnością, skutecznością, efektywnością i spójnością (wg „Koncepcji good governance – refleksje do dyskusji”, dokumentu opublikowanego w 2008 r. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Co istotne, należy jednak mieć na uwadze, iż w sytuacji udzielenia przez organ błędnej informacji, a następnie wydania przez niego decyzji zgodnej z prawem (lecz sprzecznej ze wcześniejszą informacją), wcześniej udzielona informacja nie będzie stanowiła podstawy do zaskarżenia decyzji (tak dotychczasowe orzecznictwo, m.in. wyrok NSA z dn. 13 listopada 2009 o sygn. akt II FSK 919/08 orzeczenia.nsa.gov.pl).

Reguły dotyczące działania przedsiębiorców

Jak widać większość wytycznych zamieszczonych w części ogólnej dotyczy standardów działania administracji, choć w planowanej ustawie przewidziano także dwie główne zasady dotyczące samych przedsiębiorców: zasada uczciwej konkurencji oraz poszanowania dobrych obyczajów i słusznych interesów innych przedsiębiorców i konsumentów oraz zasada profesjonalizmu i odpowiednich kwalifikacji. Obie z nich funkcjonują na mocy przepisów obecnej ustawy, przy czym pierwsza z nich ma zostać rozszerzona o wymóg uwzględniania także słusznych interesów innych przedsiębiorców i kontrahentów.

Co dalej z regulacją?

Potrzeba zmiany ustawy regulującej prowadzenie działalności gospodarczej wynikała przede wszystkim z ponad dekady funkcjonowania Polski w ramach rynku europejskiego, co w znacznym stopniu wpływa na zniesienie regulacji w zakresie wykonywania działalności gospodarczej. Dalsze losy projektu, nad którym pracuje obecnie komisja sejmowa, nie są pewne w świetle zbliżających się wyborów, jednakże bez wątpienia konieczność weryfikacji obecnej ustawy pozostaje i będzie jednym z wyzwań stojących przed nową ekipą rządzącą.

Autor: Agata Orłowska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

REKLAMA