| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jak odnieść sukces na indyjskim rynku – część I

Jak odnieść sukces na indyjskim rynku – część I

Znaczna część funduszy z Unii Europejskiej z puli na lata 2015-2020 została przeznaczona na pomoc przedsiębiorstwom zainteresowanym wejściem na rynki zagraniczne. Rząd dostrzega jak ogromne znaczenie dla rozwoju firm ma dywersyfikacja geograficzna i postanowił wesprzeć polskie przedsiębiorstwa poprzez dofinansowanie niektórych działań niezbędnych do wejścia na rynki międzynarodowe. Fundusze te, jeśli będą prawidłowo wykorzystane, dadzą mniejszym firmom możliwość zbadania rynków może trochę bardziej egzotycznych ale jednocześnie bardzo lukratywnych.

W tej serii artykułów chcielibyśmy przedstawić jeden z takich rynków, Indie, i zaprezentować niektóre z czynników, które naszym zdaniem są kluczowe aby odnieść sukces w tym kraju. Choć postrzegane przez wielu jako słabo rozwinięte i pozbawione niezbędnej infrastruktury, Indie to kraj, w którym liczba osób w tak zwanej klasie średniej będzie w 2020r. wyniosła około 200 milionów co równa się prawie połowie populacji całej Unii Europejskiej. Nie jest to zatem rynek, które polskie firmy mogą zignorować.

Jak w przypadku każdego rynku, znajomość miejscowej kultury to dobry punkt wyjściowy na drodze do sukcesu. Taka wiedza jest pomocna nie tylko po to aby zrozumieć, czy istnieją na lokalnym rynku jakieś szczególne wymagania odnośnie naszego produktu czy usługi, ale także aby być lepiej przygotowanym do radzenia sobie w kontaktach z potencjalnymi partnerami biznesowymi.

Jak w przypadku wszystkich ogólnych porad, tutaj także należy zachować ostrożność. Indie to ogromny kraj, wielkości prawie całej Unii Europejskiej i równie, o ile nie bardziej, zróżnicowany. Pewne zachowania czy tradycje powszechne w niektórych częściach Indii, mogą być prawie nieznane w innych. Dlatego, staramy się przybliżyć tylko takie zachowania, które z naszego doświadczenia są powszechne we wszystkich częściach kraju. Aby dać wyobrażenie o skali zróżnicowania Indii wystarczy powiedzieć, że jest to kraj, w którym w samej konstytucji rozpoznano dwadzieścia dwa lokalne języki i w którym istnieją setki różnych grup religijnych i etnicznych a każdy z 29 stanów ma prawo decydować o podatkach i innych sprawach, które mają wpływ na przedsiębiorców. Bycie wrażliwym na lokalne różnice jest prawdopodobnie o wiele ważniejsze w Indiach niż w innych częściach świata.

Ulga dla firm inwestujących w prace badawczo-rozwojowe

Według szacunków 90% przedsiębiorstw w Indiach jest firmami rodzinnymi. Nawet tak duże i znane na arenie międzynarodowej firmy jak Tata, Mahindra czy Birlas są nadal kontrolowane przez rodziny. W takich firmach celem nie jest krótkoterminowy zysk ale przetrwanie firmy i przekazanie jej następnym pokoleniom. Dlatego w sytuacjach biznesowych duży nacisk kładzie się na jakość relacji międzyludzkich. Ważne jest więc, aby dołożyć starań i spędzić czas budując dobre stosunki z potencjalnymi partnerami biznesowymi. W przeciwieństwie do kultury zachodnioeuropejskiej, w Indiach istnieje silna tradycja obdarowywania, często nawet niewielkimi prezentami i jest to częścią procesu budowania długoterminowych relacji z partnerami biznesowymi. W większości przypadków nie powinno to być traktowane jako próba przekupstwa. Mieszkańcy Indii po prostu starają się okazać w ten sposób uznanie dla drugiej strony. Podobnie jak w Polsce, w przypadku otrzymania prezentu, najlepiej go nie otwierać przed dawcą, chyba że zostanie się o to poproszonym.

Jednym z elementów budowania relacji jest prowadzenie rozmów z potencjalnym kontrahentem na tematy poza biznesowe. Dość powszechne jest, że przed rozpoczęciem spotkania przez dość długi czas rozmawia się na temat rodziny lub krykieta, który odgrywa bardzo ważną rolę w Indyjskiej kulturze. Zbyt szybkie zakończenie takich rozmów i przejście do omawiania interesów może być bardzo źle odebrane. Oczywiście zakładając, że spotkanie właściwie się rozpocznie i rozpocznie się na czas. 

Łatwiejsza rejestracja znaków towarowych od 2016 roku

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Meritus

Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »