| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Niezgodność towaru z umową, rękojmia, gwarancja – reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy

Niezgodność towaru z umową, rękojmia, gwarancja – reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy

Pojęcie reklamacji i związane z nią zagadnienia, są niezwykle ważne z punktu widzenia konsumenta. Reklamacja bowiem jest jedynie instytucją, której podstawę stanowią rękojmia, gwarancja lub niezgodność towaru z umową. Niezwykle istotne jest jednak, aby klienci używali właściwej terminologii oraz wiedzieli, jakie obowiązki wobec nich posiadają sprzedawcy. Dlaczego? Bo to do konsumenta należy wybór podstawy składnia reklamacji.

Najczęściej zadawane pytania:

Czy trzeba mieć paragon?

Nie, żaden przepis nie stawia takiego warunku reklamacji. Ustawa O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego nie wskazuje również na konieczność posiadania jakichkolwiek dokumentów potwierdzających zakup towaru w danym miejscu i czasie.

Klient może więc przedstawić wyciąg z rachunku karty płatniczej lub przedstawić zeznania świadków, którzy byli obecni przy zakupach.

Czy gwarancja musi być podbita?

Podstawą złożenia reklamacji, gdy powołujemy się na gwarancję, jest przedstawienie karty gwarancyjnej. Jeśli jednak gwarancja nie została „podbita”, a mamy dowód zakupu, możemy zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem uzupełnienia powyższego braku.

Czy musimy mieć oryginalne opakowanie?

Przepisy nie nakładają na konsumenta obowiązku składania reklamowanego towaru w oryginalnym opakowaniu. Odmowa przyjęcia roszczeń na tej podstawie jest nieuzasadniona.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kredyt Inkaso S.A.

Nowoczesna windykacja

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »