REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w CEIDG 2016
Zmiany w CEIDG 2016

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślanie i dokonywanie sprostowań w rejestrze CEIDG bez wszczynania postępowania administracyjnego czy negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie aktualizują wpisów – to tylko niektóre ze zmian, jakie wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Celem noweli obowiązującej od 19 maja 2016 r. jest usprawnienie funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i uwiarygodnienie danych w niej zawartych, a co za tym idzie wiarygodności przedsiębiorców.

Autopromocja

Przede wszystkim większą przejrzystość systemu ma zapewnić poszerzony zbiór danych wymaganych do zarejestrowania własnego biznesu w CEIDG. Teraz, obok takich podstawowych informacji jak firma przedsiębiorcy, PESEL, NIP, data rozpoczęcia wykonywania biznesu itd., wniosek (tj. CEIDG-1) musi zawierać i być aktualizowany o m.in.:

  • informacje o unieważnieniu lub uchyleniu NIP-u,
  • dane kontaktowe przedsiębiorcy, w szczególności adres e-mail, strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały zgłoszone we wniosku o wpis do CEIDG,
  • dane przedstawiciela ustawowego, jeśli są wymagane,
  • informację o dacie trwałego zaprzestania wykonywania biznesu, o ile ta informacja została zgłoszona we wniosku o wpis.

Jeśli przedsiębiorca nie chce, aby dane kontaktowe typu strona www, numer telefonu komórkowego czy adres poczty elektronicznej były ujawnione, wypełniając formularz CEIDG-1, należy w okienku 09 zaznaczyć opcję „sprzeciwiam się udostępnianiu danych kontaktowych z CEIDG”.

Przy podawaniu adresu trzeba mieć do niego prawo

Następną nowością jest możliwość wezwania przedsiębiorcy przez organ ewidencyjny do przedstawienia tytułu prawnego do nieruchomości, o których wspomniał we wniosku o wpis do CEIDG. Innymi słowy, do podawanych adresów zamieszkania, doręczeń i siedzib czy miejsca wykonywania działalności gospodarczej musimy posiadać tytuł prawny.

Na pewno lżej dzięki temu rozwiązaniu będą miały osoby, które posiadają tytuł prawny do nieruchomości, ale w rzeczywistości nie są przedsiębiorcami z wniosku. Przed zmianami zdarzały się sytuację, w których pod te adresy zgłaszali się wierzyciele. Samym przedsiębiorcom będzie również łatwiej i precyzyjniej znaleźć kontrahenta czy klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualizacja i odpowiedzialność za jej brak

Kiedy jesteśmy wpisani do CEIDG, mamy obowiązek aktualizowania danych zawartych w systemie. Niestety przedsiębiorcy mają problem z wypełnianiem tego obowiązku, co przekłada się na widniejące w CEIDG przeterminowane dane. Ustawodawca wprowadził więc coś, czego do tej pory brakowało – karę za brak zgłoszenia zmian. A jest nią ponoszenie odpowiedzialności przez przedsiębiorcę wpisanego do CEIDG za szkodę wyrządzoną:

  • brakiem zgłoszenia obowiązkowych danych, jakie wymaga się we wpisie,
  • zgłoszeniem do CEIDG fałszywych obowiązkowych danych,
  • niezgłoszeniem zmian danych objętych wnioskiem.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wykreślanie i korekta bez postepowania

Praktyka pokazała, że przy wprowadzaniu papierowych wniosków do internetowej platformy CEIDG niestety nietrudno o błędy. Dotychczas skorygowanie nieprawidłowych wniosków rodziło obowiązek wszczęcia postępowania administracyjnego, a obecnie takiej konsekwencji już nie wywołuje. Załatwia się to postanowieniem – Minister Rozwoju z urzędu dokonuje sprostowania błędnej czy niezgodnej treści wniosku, która różni się od stanu faktycznego wynikającego z rejestrów publicznych.


Co się tyczy wykreślania przedsiębiorcy z CEIDG, zmiany skracają czas oczekiwania na wykreślenie i precyzują jego zasady. I tak przedsiębiorca zostaje niezwłocznie wykreślony z CEIDG, nie później niż w terminie 7 dni:

  • jeśli nie złoży wniosku o wpis do CEIDG o wznowieniu wykonywania biznesu przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
  • w przypadku, kiedy w CEIDG zgłoszono informację o prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej (z wyjątkiem orzeczenia dotyczącego określonej działalności),
  • po wpłynięciu do CEIDG informacji o zgodnie przedsiębiorcy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA