REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych

Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych
Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ogłoszony przez Komisję Europejską projekt zmian sprawił, że w branży transportowej zawrzało. Pakiet Mobilności, bo o nim mowa, wprowadził wiele niepokoju wśród właścicieli firm oraz samych kierowców. Drżąc przed nieznanym, branża odpycha od siebie wizję modyfikacji zapisów ustawy, traktując je jako zło konieczne. Jednak dokładne analizy propozycji KE i porównanie ich z obecnym stanem prawnym pozwalają wyciągać wnioski zgoła odmienne od ogólnej katastroficznej wizji dla transportu międzynarodowego.

Ponad miesiąc po obradach Komisji Europejskiej, a echa po ogłoszeniu Pakietu Mobilności nadal nie cichną. Omawiane przekształcenia niektórych regulacji prawnych oceniane są nawet jako „cios w polski transport”. A tymczasem przyglądając się jedynie czterem spośród wszystkich proponowanych zmian, dostrzec można znaczne profity dla europejskich przedsiębiorstw.

Autopromocja

Au revior, Przedstawicielu!

Komisja Europejska chce, aby firmy transportowe pożegnały się ze swoimi przedstawicielami. I tak właśnie zakończy się przygoda z wynajmowaniem firm pełniących rolę reprezentanta w danym państwie.

Czy mamy zatem czemu się sprzeciwiać? Nie dość, że KE odciąży nas pod względem obowiązku posiadania dodatkowych dokumentów, to na dodatek do budżetu firmy powrócą środki przeznaczone na posiadanie przedstawiciela. A jak doskonale wiemy, jest to niemała suma. Średnio rocznie na utrzymanie tego typu podmiotu można przeznaczyć nawet do 1700 euro! – przekonuje Marcin Krajewski, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP.

Przykładowo: przedstawiciel musi być zameldowany na terenie Francji, biegle mówić w języku francuskim oraz w razie kontroli być pomocnym nie tylko dla swojego kontrahenta, ale i dla organów kontrolujących. Alternatywą jest skorzystanie z usług firm zewnętrznych, jednak w przypadku tego rozwiązania firmy zmuszone są do podpisania długoterminowej umowy (nawet do 18 miesięcy) oraz opłacenia miesięcznego abonamentu w wysokości od 55 do 85 euro. Jednocześnie należy liczyć się z kosztami w postaci opłacenia dodatkowych roboczogodzin. W tym wypadku jest to kwota od 99 euro za stawki dzienne do nawet 119 euro za pracę w godzinach nocnych.

Sumując miesięczny abonament oraz dodatkowe 10 roboczogodzin przedstawiciela (5 h w trybie dziennym i 5 h w trybie nocnym) otrzymujemy kwotę rzędu ok. 1700 zł. Należy jednak wziąć pod uwagę, że koszty te znacznie rosną wraz z ilością wykonywanych kursów oraz wielkością taboru i ewentualnymi kontrolami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Mniej makulatury w teczkach, czyli era e-dokumentów

Kierowca, który dzisiaj musi przewozić w kabinie wszelkie niezbędne dokumenty, już niebawem będzie mógł korzystać z ich elektronicznych wersji. Jednak to nie jedyne udogodnienie jakie czeka transport – firmy najwięcej korzyści powinny upatrywać w tym, że obowiązkową dokumentację należy będzie prowadzić jedynie w języku angielskim. Dzisiejsze wymogi zobowiązują do posiadania odpowiednich tłumaczeń i to w kilku językach jednocześnie.

To kolejne korzyści i niemałe oszczędności, jakie przyniesie Pakiet Mobilności. Dzisiaj firma X oferująca swoje usługi na terenie kilku państw europejskich, musi posiadać w pełni przetłumaczone dokumenty. Generuje to nie tylko dodatkowe obowiązki, a czasem nawet powoływanie dedykowanych stanowisk pracy, ale i przede wszystkim koszty w postaci tłumaczeń – komentuje Marcin Krajewski, ekspert kancelarii ITD-PIP.

Elastyczniej w kwestii płacy minimalnej

Właściciel firmy Y musi dostarczyć towar do Francji. Zgodnie z obecnymi rozporządzeniami, kierowca objęty jest płacą minimalną nie tylko na terenie Francji, która jest jego krajem docelowym, ale i chociażby na terenie Niemiec, przez które jedynie przejedzie i dokona załadunku. Wynika to z faktu, że zapisy dotyczące płacy minimalnej nakładają obowiązek prowadzenia odpowiednich rozliczeń względem każdego kierowcy już od momentu przekroczenia granicy. Nie ma tutaj znaczenia czy w danym kraju jest jedynie przejazdem (i dokona np. załadunku) czy też jest to miejsce docelowe jego kursu.

Zmiany, jakie zaproponowała Komisja Europejska będą dotyczyły również tego obszaru. Zaproponowano, aby w odróżnieniu od dzisiejszych rozporządzeń, płacą minimalna byli objęci jedynie ci kierowcy, którzy na terytorium danego kraju spędzają ponad 3 dni w skali miesiąca. A zatem, jeżeli po zmianach pracownik firmy Y będzie przebywał na terenie Niemiec ok. 48 godzin, nie będzie rozliczany zgodnie z niemieckimi stawkami. Daje to korzyści nie tylko w postaci realnych oszczędności finansowych, ale i czasowych. Firma potrzebuje znacznie mniej czasu na oddelegowanie pracownika poza granice swojego kraju – nie ma zatem potrzeby wypełniania zgłoszeń online ani wyposażenia go w dodatkowe dokumenty. Jako kancelaria, Od ponad 2,5 roku mamy do czynienia z płacą minimalną i wielokrotnie zmienianymi już interpretacjami w tym zakresie - trzeba jasno powiedzieć, że branża transportowa potrafi się dopasować do sytuacji - kontynuuje Marcin Krajewski, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP.


Kabotaż bez limitu operacji

Przewozy kabotażowe to jedna z częściej pojawiających się form wyjazdów zagranicznych. Według obecnych przepisów, kierowca ma 7 dni na ich wykonanie, a maksymalna liczba takowych operacji to 3. Natomiast jeżeli proponowane przez KE zmiany wejdą w życie, przewoźnicy na tego typu przewozy będą mieli 5 dni. I tutaj co prawda można sceptycznie podejść do tematu modyfikacji ustawy, jednak to, co napawa dużym optymizmem to fakt, że zniesiony zostanie zapis regulujący ilość operacji.

Pakiet Mobilności jest szeroko komentowany w środowisku transportowym. Otrzymujemy od naszych Klientów jasne sygnały, że tego typu zmiany są dla nich korzystne. W przypadku zmian z kabotażem wygląda to w następujący sposób: spedytor może zupełnie inaczej zaplanować trasę, przyjąć więcej zleceń, co znacznie przekłada się na realne zwiększenie zysków. Dzięki temu jest szansa na wyeliminowanie przewozów „na pusto” oraz oszczędności w paliwie – tłumaczy ekspert.

Szeroko omawiane modyfikacje i niechęć branży wydają się być podyktowane głównie brakiem dokładnej analizy przekształceń oraz strachem, który w naturalny sposób pojawia się w obliczu zmian. Jednak po dokładnym rozważeniu wszelkich „za” i „przeciw”, okazuje się, że Pakiet Mobilności, który przedstawiany jest jako największy senny koszmar, może być sprzymierzeńcem firm i kierowców. Po początkowej negacji, przedsiębiorstwa zaczynają zauważać również i dobre strony. I nie ma się czemu dziwić - jedynie cztery spośród wszystkich elementów, czyli inne zasady przewozów kabotażowych, rozliczeń płacy minimalnej, zlikwidowanie przedstawiciela czy przechowywanie dokumentów w formie elektronicznej, przyniosą realne oszczędności. A oszczędności te ujawnią się przede wszystkim w formie zmniejszenia kosztów, a co za tym idzie, przełożą się na realny zysk.

Tym, którzy nadal boją się zmian, warto zaznaczyć, że Pakiet Mobilności na obecnym etapie jest jedynie propozycją. Oznacza to, że zmiany, które są dzisiaj tak szeroko omawiane, mogą ulec kolejnym metamorfozom i zostać wcielone w życie w zupełnie innej postaci, niż ma to miejsce w tej chwili. Ponadto należy zwrócić również uwagę na fakt, że zdanie Komisji Europejskiej nie jest ostateczne, co jest jednoznaczne z otwarciem międzynarodowej dyskusji w tym temacie.

Informacje o firmie:

ITD - PIP to jeden z najdłużej funkcjonujących zespołów specjalistów świadczących usługi z zakresu rozliczania ewidencji czasu pracy kierowców. Niemalże od 2004 roku wykwalifikowani specjaliści doradzają polskim firmom oraz podnoszą kwalifikacje pracowników poprzez organizację szkoleń oraz analizę aktualnej sytuacji prawnej związanej z prawem transportowym. Dzięki sieci oddziałów w całej Polsce, klienci mają możliwość stałego kontaktu z dedykowanym doradcą.

Poza doradztwem i rozbudowanym systemem szkoleń, grupa ITD - PIP wprowadziła na rynek szereg innowacyjnych narzędzi, które ułatwiają firmom prowadzenie ewidencji. Należy do nich m.in. TachoDroid – czytnik kart kierowcy i tachografów za pomocą telefonu komórkowego. W ofercie znajduje się również oprogramowanie SuperTacho służące błyskawicznej analizie i rozliczaniu składników wynagrodzeń i delegacji. Natomiast najnowszą pozycją w portfolio ITD – PIP jest moduł importu granic dowolnego systemu GPS oraz rozliczanie czasu pracy kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Import danych odbywa się na podstawie zdarzeń z systemów GPS.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA