REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia
Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w perspektywie finansowej 2014 – 2020– czyli co się zmieni w porównaniu do wsparcia udzielonego w latach 2007 - 2013 /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koniec 2014 r. to okres intensywnych prac w Komisji Europejskiej oraz w polskiej administracji publicznej nad ustaleniem ostatecznego kształtu dokumentów, na podstawie których w kolejnych latach będzie udzielane wsparcie ze środków UE. 5 grudnia 2014 r. został zaakceptowany Program Operacyjny Polska Cyfrowa, który pozwoli na uruchomienie środków dla firm telekomunikacyjnych, organizacji pozarządowych, instytucji kultury, jednostek naukowych oraz jednostek samorządu terytorialnego (JST) na realizację zadań pozwalających na wzmocnienie cyfrowych fundamentów społecznego i gospodarczego rozwoju kraju.

Autopromocja

Pomimo tego, że pozostałe programy – zarówno centralne jak i regionalne są obecnie w ostatniej fazie negocjacji, przedsiębiorcy planujący w kolejnych latach inwestycje mogą wstępnie zweryfikować z jakich programów będą mogli ubiegać się o wsparcie oraz jaką pomoc będą mogli uzyskać.

Warto na wstępie wskazać, że obecna perspektywa finansowa na lata 2014 – 2020 zmieniła zasady ubiegania o dofinansowanie z Funduszy UE w kontekście rodzaju dofinansowywanych inwestycji, wysokości udzielanego wsparcia czy formy finansowania. Cześć z tych zmian nie odwróci zupełnie reguł wypracowanych w latach poprzednich, natomiast inne – dotyczące m.in. wspierania inwestycje w energetyce i ochronie środowiska, pomocy publicznej dla dużych przedsiębiorstw czy sposobu liczenia pomocy de minimis stanowią istotne novum.

Z jakich programów będzie można uzyskać wsparcie?

W latach 2014 – 2020 podmioty ubiegające się o wsparcie z Funduszy UE będę mogły skorzystać z programów centralnych (w ramach których będę mogły aplikować podmioty z całej Polski) oraz z programów regionalnych (w ramach których mogą aplikować o wsparcie podmioty z jednego województwa).

Program

Rodzaj wspieranych projektów

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój

(program centralny)

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

(program centralny)

transport, energia, ochrona środowiska

Program Operacyjny Polska Wschodnia

(program centralny)

innowacja, rozwój przedsiębiorczość, transport

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój

(program centralny)

innowacje społeczne, projekty miękkie, szkolenia

Program Operacyjny Polska Cyfrowa

(program centralny)

szybki internet, cyfryzacja

Regionalne Programy Operacyjne

innowacja, badania i rozwój, rozwój przedsiębiorstw, transport, energia, ochrona środowiska

Jak księgować fundusze z Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej, w latach 2014 – 2020 to regiony będę miały więcej środków na finansowanie inwestycji, a wsparcie zostanie ukierunkowane na inwestycje innowacyjne, związane z badaniami i rozwojem, odnawialnymi źródłami energii, efektywnością energetyczną czy ochroną środowiska. Dużo trudniej niż w poprzedniej perspektywie finansowej  będzie dofinansować proste inwestycje, które nie posiadają potencjału innowacyjnego lub elementu badawczo - rozwojowego – szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw.  

W jakiej wielkości udzielane będzie wsparcie?

Podobnie jak w poprzedniej perspektywie finansowej wysokość wsparcia uzależniona będzie od regionu, w którym realizowana będzie inwestycja oraz od wielkości przedsiębiorstwa. W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej wsparcie będzie udzielane na niższym poziomie – szczególnie dużą zmianę zanotuje woj. mazowieckie oraz regiony Polski zachodniej (ze względu ich wyższy poziom rozwoju). Z kolei regiony Polski Wschodniej, z uwagi na fakt, że uważane są za najsłabiej rozwinięte, będą korzystać z najwyższego poziomu wsparcia.

Bazowa wysokość pomocy

Region

50%

woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie

35%

woj. kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie, część woj. mazowieckiego

25%

woj. dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie

20%

na obszarze należącym do części województwa mazowieckiego

15%

na obszarze Warszawy do 31.12.2017 r.

10%

na obszarze Warszawy od 1.01.2018 r.

Tak jak dotychczas małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły liczyć na wyższy pułap pomocy publicznej – małe przedsiębiorstwa o 20% więcej niż bazowa wysokość pomocy a średnie przedsiębiorstwa o 10% więcej (oznacza to, że małe przedsiębiorstwo w woj. lubelskim może liczyć na poziom wsparcia na poziomie 70%).

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Wskazane maksymalne poziomy wsparcia w obecnym etapie programowania nie będą z kolei dotyczyć inwestycji związanych z energetyką oraz ochroną środowiska – w latach 2014 – 2020 wysokość finansowania w przypadku tych projektów uzależniona będzie od ich rodzaju tj. wysokosprawna kogeneracja, odnawialne źródła energii, inwestycje w ochronę środowiska czy sieci energetyczne.

Co jeszcze się zmieni?

Zmiany związane z inwestycjami w energetyce i ochronie środowiska wynikają z faktu, że pomoc publiczna udzielana na tego rodzaju projekty będzie pomocą horyzontalną, a nie jak dotychczas pomocą regionalną. Wiązało się to będzie również z odmiennym sposobem liczenia kosztów kwalifikowalnych – będzie nimi obecnie różnica pomiędzy kosztami planowanymi inwestycji a inwestycją referencyjną (definiowaną odrębnej dla każdej inwestycji).

Kolejną zmianą, która wpływa istotnie na podejmowanie decyzji inwestycyjnych jest zaostrzenie zasad udzielania wsparcia dla dużych przedsiębiorstw (szczególnie w woj. mazowieckim) oraz zmiana sposobu liczenia pomocy de minimis poprzez wprowadzenie definicji pojęcia pojedynczego przedsiębiorstwa (tzw. pojedynczego organizmu gospodarczego).

Mając na uwadze powyższe, planując już teraz współfinansowanie inwestycji z Funduszy UE, warto wziąć pod uwagę wspomniane zmiany, gdyż mogą mieć one znaczenie z perspektywy opłacalności inwestycji oraz wyboru optymalnego modelu finansowania.

Nowa dyrektywa UE przeciw unikaniu opodatkowania

***

Kwestia udzielania pomocy w sektorze energetycznym i ochrony środowiska, pomocy de minimis oraz wsparcia dla dużych przedsiębiorstw w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 zostanie omówiona szczegółowo w kolejnych artykułach.


Autorką tekstu jest Aleksandra Pabiańska, menadżer ds. doradztwa europejskiego w firmie doradczej Accreo oraz Alicja Szumiec, konsultantka w Accreo.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

    Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

    Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR. Jakie argumenty można podnieść przed sądem?

    Niezadowoleni kredytobiorcy coraz częściej kwestionują umowy oparte o wskaźnik referencyjny WIBOR. Okazuje się, że argumentów w oparciu o które można kwestionować WIBOR w umowach kredytowych jest całkiem sporo.  

    Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku

    Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    REKLAMA