REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktoring niejawny
Faktoring niejawny

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie do umów handlowych zakazu przenoszenia na osoby trzecie praw i obowiązków wynikających z tychże umów staje się coraz powszechniejszą praktyką. Dla przedsiębiorców może to być przeszkoda w korzystaniu z narzędzi wspomagających zarządzanie płynnością finansową, takich jak np. faktoring.

Remedium na zakaz cesji

Dla niektórych przedsiębiorców przeszkodą w korzystaniu z faktoringu „klasycznego”  jest wpisany do umów zakaz przelewu wierzytelności. Dla innych problemem jest to, że ich Klienci nie wyrażają  zgody na objęcie ich zobowiązań faktoringiem. Część instytucji finansowych nie przyjmuje do finansowania faktur objętych zakazem cesji i wymaga zgody płatników faktoringowych na przelew wierzytelności.

Autopromocja

Dlatego przedsiębiorcy, często zmuszeni do przyjęcia zakazu cesji w umowie, są w takiej sytuacji pozbawieni możliwości finansowania należności poprzez faktoring. Ponieważ rynek nie lubi próżni, w ofercie niektórych instytucji finansowych znajduje się faktoring niejawny – usługa skierowana do podmiotów gospodarczych, które spotkały się z wcześniej wymienionymi problemami.

„Naszym zdaniem brak zakazu cesji nie jest konieczny, aby klienci mogli korzystać z faktoringu. Dla nas przelew należności wynikającej z finansowanej faktury na faktora jest jedynie jednym z elementów faktoringu podnoszącym bezpieczeństwo faktora, które można sobie zapewnić również w inny sposób” mówi Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Faktoring niejawny - na czym to polega?

Co do zasady działania faktoring niejawny nie różni się niczym od faktoringu „klasycznego”.  Polega on na zamianie faktur z odroczonym terminem płatności na gotówkę. Przedsiębiorca (faktorant) realizuje zamówienie, wystawia fakturę i przesyła ją do firmy faktoringowej (faktora). Faktor z kolei przekazuje faktorantowi w ciągu doby pełną lub częściową zapłatę. Różnica polega na tym, że płatnik nie jest informowany o przekazaniu wierzytelności do faktoringu i wpłaca środki na wskazane konto.

„Jest to rachunek kontrolowany otwierany przez faktoranta na potrzeby umowy faktoringowej, z usługą bankowości elektronicznej, wskazywany na fakturach jako miejsce spełnienia świadczenia. Po spłaceniu zobowiązania przez płatnika faktoringowego faktor, który ma dostęp do konta,  pobiera spłacone środki wraz z należna prowizją” – dodaje Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Benefity

Korzystanie z faktoringu pozwala odblokować środki zamrożone w fakturach i zapewnia szybki dopływ gotówki do firmy, chroniąc jednocześnie przed zatorami płatniczymi. Usługa jest szczególnie korzystna dla firm realizujących cykliczne transakcje ze stałymi odbiorcami. Usługa stanowi alternatywę także dla tych przedsiębiorstw, które wykorzystały już swoje limity kredytowe lub których zdolność kredytowa jest niewystarczająca w ocenie banku. Dzięki faktoringowi uzyskują one finansowanie bieżącego obrotu.  Podstawową korzyścią z faktoringu niejawnego jest to, że  jest on dostępny również dla tych firm, które mają w umowach wpisane zakazy cesji lub/i nie uzyskały od odbiorców zgody na faktoring.

Ile to kosztuje?

Podmioty udzielające finansowania stosują różne sposoby obliczania kosztu faktoringu. Główny koszt stanowi prowizja od wykorzystanego kapitału. W przypadku faktoringu niejawnego, gdzie ryzyko po stronie instytucji finansowej jest podwyższone, prowizja ta również jest nieco wyższa w porównaniu z faktoringiem „klasycznym”. Wśród opłat są także odsetki za przekroczenie terminu płatności, opłata przygotowawcza – wynikająca z konieczności wykonania analizy płatników, opłata za obsługę prawną. Banki pobierają także inne opłaty np. za niewykorzystany limit. Czasami lista opłat dodatkowych może być bardzo długa, włączając w to opłatę za przelew, wykup każdej faktury, korzystanie z serwisu on-line, dojazdy doradców, tworzenie raportów czy opłaty związane z windykacją. Wyliczając całkowity koszt faktoringu należy wszystkie te koszty wziąć pod uwagę.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Case study

Firma wykonująca roboty budowlane na zlecenie agencji komunalnej potrzebowała finansowania w formie faktoringu. Wartość zleconych prac wynosiła 4,3 mln zł. Pod realizację umowy agencja komunalna zaciągneła kredyt w banku i względy formalne uniemożliwiały cesję wierzytelności.  INDOS SA zaproponował firmie budowlanej współpracę w formie faktoringu niejawnego. Na początek przyznano limit finansowania w wysokości 200 000 zł. Ze względu na podwyższone ryzyko po stronie faktora, transakcja wymagała zabezpieczenia majątkowego lub poręczenia przez spółkę lub osobę, która została pozytywnie zweryfikowana przez faktora. Firma budowlana wybrała zabezpieczenie majątkowe i  w tym celu ustanowiono zastaw rejestrowy na maszynach budowlanych takich jak: koparko - ładowarka, walec itp. Do realizacji transakcji wymagane było także ustanowienie rachunku kontrolowanego. Pod transakcję zostało założone konto w wybranym przez firmę budowlaną banku, przeznaczone wyłączenie do przepływów finansowych dotyczących realizacji danego kontraktu. Podwyższone ryzyko transakcji znalazło odzwierciedlenie w nieco wyższej prowizji od wykorzystanego kapitału 2% oraz prowizji przygotowawczej w wysokości 2%. Były to jedyne koszty wynikające z korzystania z usługi. W dniu przesłania faktury do INDOS SA firma budowlana otrzymała przelew 80% wartości wierzytelności. Po pomyślnym zamknięciu finansowania pierwszej faktury limit finansowania został podwyższony do wysokości 500 000 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

REKLAMA