REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat

Clever Investment
Księgowość Bliska Tobie
Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat
Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w dwóch komunikatach z końca marca podał, że wraz z implementacją nowej dyrektywny dotyczącej rynku finansowego we wspólnym obszarze europejskim, należy uregulować i ograniczyć wysokość opłat pobieranych przez pośredników oraz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Sam komunikat niewiele mówi o projektowanych zmianach, sugeruje jednak kierunek, w którym legislacja i nadzór mają podążać. Czy UKNF chce wprowadzić przepisy w swojej konstrukcji jeszcze ostrzejsze niż wymagane przez Parlament Europejski w samej konstrukcji dyrektywny?

Na implementacje parlamenty narodowe mają czas do 3 lipca 2017 roku, a dyrektywa w całym obszarze wspólnego rynku wejdzie w życie 3 stycznia 2018 roku. Z informacji Rządowego Centrum Legislacji można wyczytać, iż projekt zmiany ustawy jest właśnie konsultowany publicznie, stąd komunikat KNF dotyczący stanowiska, które zajęła komisja. Urząd proponuje ograniczenie opłat: manipulacyjnych pobieranych przez pośredników, za zarządzanie funduszami inwestycyjnymi oraz za umorzenie jednostek uczestnictwa/certyfikatów inwestycyjnych.

Autopromocja

Sama dyrektywa MiFID II z dużym prawdopodobieństwem ograniczy rynek funduszy inwestycyjnych poprzez ujawnienie informacji o opłatach pośredników i zachętach dystrybutorów. Widać to już
na zachodzie Europy (Anglia i Holandia - całkowity zakaz zachęt) gdzie zaostrzone przepisy dyrektywny zawęziły ofertę banków do macierzystych produktów inwestycyjnych. Wariant restrykcyjny dyrektywy dociążony ograniczeniami przychodów Towarzystw Funduszy i dystrybutorów prawdopodobnie spowoduje bardzo duże zawężenie rynku funduszy inwestycyjnych w Polsce.

Wiele firm inwestycyjnych nie wytrzyma. Już teraz rynek jest dość płytki, wymagania i próg wejścia są ogromne. Po wdrożeniu dyrektywy w zaostrzonej formie i ograniczeniu opłat jedynym podmiotem, który będzie mógł otworzyć w Polsce TFI będzie zagraniczny oddział banku inwestycyjnego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Co więcej, już zaraz większość polskich przedsiębiorców będzie ochoczo korzystało z paszportu europejskiego rejestrując firmy inwestycyjne w Luksemburgu lub na Malcie, omijając tym samym rodzimą Komisję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Same regulacje europejskie zmierzają w dobrym kierunku, ponieważ ochrona drobnych nieprofesjonalnych inwestorów jest bardzo ważna. Bardziej sprawiedliwy, bezpieczniejszy, efektywniejszy rynek z jasnymi zasadami – takie wartości przyświecały przy projektowaniu owych zmian. Warunkiem koniecznym będzie informowanie klienta o opłatach przed zawarciem transakcji, jak i w trakcie trwania inwestycji.

Dystrybutorzy tak naprawdę zostaną odcięci od prowizji jeżeli nie będą mieli odpowiednio szerokiej oferty i analiz, czyli nie będą faktycznym doradcą finansowym. Obecnie pośrednicy sprzedają produkt, który daje im jak największy zysk. Po wejściu w życie dyrektywy zostanie to mocno ograniczone. Zmiana przepisów będzie skutkowała również wzrostem bezpieczeństwa poprzez przejrzystość obrotu, zwiększą się obowiązki informacyjne oraz zmniejszy się przestrzeń do manipulacji.

Kilka tygodni temu NIK ogłosił raport o ochronie nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego. Ośmiu na dziesięciu inwestorów straciło pieniądze na rynku walutowym. Straty osób fizycznych w ciągu 4,5 roku wyniosły ponad 2,1 mld zł dlatego konieczna jest ochrona inwestora indywidualnego.

Jeżeli chodzi o dyrektywę i jej akty rozporządzające należy je wprowadzić i przestrzegać, ale nie niszcząc własnego rynku kapitałowego. Konsolidacja funduszy inwestycyjnych w części przypadków jest potrzeba, ale przy takiej konstrukcji i kierunku, w którym podążamy za 3-4 lata na rynku kapitałowym zostaną tylko i wyłącznie Towarzystwa wspierane przez banki i zakłady ubezpieczeń.  Niestety już naszą standardową cechą narodową jest projektowanie starych zmian (z 2014 roku) na ostatnią chwilę oraz w zaostrzonej formie. W związku z tym wszystkie analizy robione do tej pory mogą być niewystarczające. Miejmy nadzieję, że zmiana środowiska prawnego nastąpi na tyle szybko, żeby móc w sposób przemyślany przygotować się do trzęsienia rynku finansowego.

W drugim komunikacie KNF ogłasza, że proponowane zmiany w zakresie opłat nie wejdą w życie przez cały rok 2018, a następnie zostaną rozłożone w czasie do 2022 roku. Miejmy nadzieję,
że w obszarze regulacyjnym osiągnięty zostanie kompromis pomiędzy ochroną nieprofesjonalnych podmiotów, a biznesem tych profesjonalnych.

Jacek Kaliński
Prezes zarządu Clever Investment sp.k.
www.cleverinvestment.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA