| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Inne > Wyrok ETS: właściciel wyszukiwarki internetowej nie naruszył prawa znaków towarowych

Wyrok ETS: właściciel wyszukiwarki internetowej nie naruszył prawa znaków towarowych

Dnia 23 marca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Europejski Trybunał Sprawiedliwości) orzekł, iż właściciel wyszukiwarki internetowej Google France Inc. i Google Inc. nie naruszył prawa znaków towarowych, umożliwiając reklamodawcom nabywanie słów kluczowych odpowiadającym znakom towarowym ich konkurentów.

Podsumowując, jeżeli dany znak towarowy został użyty jako słowo kluczowe, przedsiębiorca będący jego właścicielem nie może powoływać się względem Google jak i innych właścicieli wyszukiwarek internetowych na przysługujące mu z tytułu jego znaku towarowego prawo wyłączne. Może on natomiast powołać się na to prawo względem reklamodawców, którzy za pomocą słowa kluczowego odpowiadającego jego znakowi towarowemu zlecają Google wyświetlanie reklam niepozwalających lub z trudnością pozwalających przeciętnemu internaucie  na zorientowanie się skąd pochodzą reklamowane usługi, tj. czy od faktycznego właściciela znaku towarowego oferującego oryginalne produkty, czy też od przedsiębiorcy oferującego produkty będące imitacją oryginalnych produktów lub też od konkurenta właściciela znaku towarowego.

Powyższe orzeczenie ETS jest niezwykle istotne również dla przedsiębiorców działających w Polsce, którzy posiadając prawa ochronne na znaki towarowe mogą powołać się na nie względem przedsiębiorcy, który zastrzega słowa kluczowe będące nienależącymi do niego znakami towarowymi przy korzystaniu z odpłatnych usług odsyłania, oferowanych przez właścicieli wyszukiwarek internetowych.

Warto też dodać, że powyższy wyrok ETS ma na celu ochronę nie tylko właścicieli znaków towarowych przed nieuczciwą konkurencją, ale również konsumentów, którzy mogą mieć trudności w rozróżnieniu czy dany towar lub usługa pochodzi od właściciela znaku towarowego lub z przedsiębiorstwa powiązanego z nim gospodarczo, czy też od osoby trzeciej.

Barbara Jureczek, Aneta Wrona

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Zając

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »