| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Inne > Wyrok ETS: właściciel wyszukiwarki internetowej nie naruszył prawa znaków towarowych

Wyrok ETS: właściciel wyszukiwarki internetowej nie naruszył prawa znaków towarowych

Dnia 23 marca 2010 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Europejski Trybunał Sprawiedliwości) orzekł, iż właściciel wyszukiwarki internetowej Google France Inc. i Google Inc. nie naruszył prawa znaków towarowych, umożliwiając reklamodawcom nabywanie słów kluczowych odpowiadającym znakom towarowym ich konkurentów.

ETS stwierdził, że podmiot świadczący usługę odsyłania w  Internecie - Google nie odpowiada za przechowywane na żądanie reklamodawców informacje, jeżeli nie posiada wiedzy o ich treści lub nie ma nad nimi kontroli. Natomiast jeżeli powziął wiadomość o  bezprawnym charakterze przechowywanych przez siebie informacji lub o nielegalnej działalności reklamodawców ma on obowiązek niezwłocznego podjęcia odpowiednich działań w celu usunięcia wspomnianych informacji lub uniemożliwienia dostępu do nich (sprawa połączona  C‑236/08, C‑237/08 i C‑238/08).

Sprawę wszczęto na podstawie pytania prejudycjalnego francuskiego sądu rozpatrującego kasację od wyroku przeciwko Google. Przed sądem francuskim sprawa została wszczęta z powództwa francuskich producentów, oskarżających Google o naruszenie prawa znaków towarowych. Przedmiotem powództwa był fakt, iż po wprowadzeniu przez internautę do wyszukiwarki Google wyrazów stanowiących zastrzeżone znaki towarowe, w rubryce linków sponsorowanych wyświetlały się linki do stron oferujących wyroby podrobione lub do konkurentów.

Po wpisaniu do wyszukiwarki internetowej słowa kluczowego, pojawiają się dwa rodzaje rezultatów -  naturalne, wyświetlane na podstawie obiektywnych kryteriów oraz ogłoszenia reklamowe, które pojawiają się ponieważ reklamodawcy płacą za to, aby ich strony wyświetlały się po wpisaniu określonych haseł. Jest tak, gdyż Google umożliwia wybór dowolnych słów kluczowych przez reklamodawców, którzy bardzo często wybierali nazwy zastrzeżonych renomowanych znaków towarowych jako swoje hasła, aby skorzystać z ich uznanej pozycji na rynku i przysporzyć sobie wielu klientów. Fakt ten wzbudził sprzeciw właścicieli tych znaków, gdyż obok naturalnych wyników pojawiały się reklamy konkurencji. Zagadnienie, które zostało przedstawione ETS miało na celu odpowiedź na pytanie: czy używanie słów kluczowych zbieżnych z zastrzeżonym znakiem towarowym jest uważane za jego używanie? A jeśli tak, to w jakim zakresie mogą być one wykorzystywane bez zgody właściciela.

ETS orzekł, że naruszenie prawa ochronnego do znaku towarowego wymaga aby używanie przez osobę trzecią oznaczenia identycznego ze znakiem towarowym lub doń podobnego odbywało się w ramach prowadzonej przez tą osobę trzecią działalności gospodarczej. Natomiast Google, jako podmiot świadczący usługę odsyłania wprawdzie umożliwia swym klientom (reklamodawcom) używanie oznaczeń identycznych ze znakami towarowymi lub do nich podobnych, jednak sam nie używa tych oznaczeń.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »