| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Inne > Zmiana prawa telekomunikacyjnego

Zmiana prawa telekomunikacyjnego

Dnia 20 lipca 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 86, poz. 554). Celem zmian było wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 stycznia 2009 r. (sprawa C-492/07), który stwierdził, że definicja abonenta zawarta w wówczas obowiązującej ustawie Prawo telekomunikacyjne jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej.

Istotną zmianą, którą wprowadza nowelizacja jest zmiana definicji abonenta, która na pozór jest niewielka, ponieważ polega na wykreśleniu z definicji abonenta zwrotu „w formie pisemnej”. Jednak taka modyfikacja, pociąga za sobą skutki w postaci rozszerzenia kręgu podmiotów objętych pojęciem „abonent”, a tym samym m.in. rozszerzenia zakresu podmiotów mogących skorzystać z usługi informacji o numerach telefonicznych.

Zgodnie z nową definicją, abonentem jest także podmiot, który zawarł umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w formie innej niż pisemna - przez dokonanie czynności faktycznych. W związku z tym, definicją abonenta zostali objęci użytkownicy telefonów komórkowych na kartę tzw. pre-paid, a także użytkownicy korzystający z aparatów publicznych.

Ponadto, nowelizacja nakłada na dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych obowiązek doręczania abonentom, którzy udostępnili swoje dane w tym celu, zmiany warunków umowy na piśmie lub drogą elektroniczną.

Ważną, z praktycznego punktu widzenia, zmianą wprowadzoną nowelizacją jest umożliwienie użytkownikom telefonów na kartę skorzystania z usługi informacji o numerach telefonicznych.

Warto również podkreślić, że użytkownicy telefonów pre-paid będą mogli żądać dostarczenia wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych (bilingu), obejmującego usługi wykonane po złożeniu żądania (tzw. wykaz podstawowy) oraz wykonane w okresie nawet do 12 miesięcy wstecz od momentu złożenia żądania udostępnienia wykazu (tzw. wykaz szczegółowy). Zarówno za dostarczenie podstawowego, jaki i szczegółowego wykazu połączeń w przypadku użytkowników pre-paid może być pobrana opłata w wysokości określonej w cenniku.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Źródło:

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zdjęcia


Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

INDEPENDENT TAX ADVISERS Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.

Doradcy podatkowi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »