REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć interes wynajmującego mieszkanie?

REKLAMA

W poniższej publikacji, w związku z nadchodzącym rozpoczęciem roku szkolnego i później akademickiego, a więc sezonem wynajmowania pokoi oraz lokali mieszkalnych (mieszkań), postaramy się przedstawić sposoby zabezpieczenia interesu wynajmującego.

Wielu studentów, uczniów, jak również wiele rodzin z powodów finansowych nie decyduje się na zakup mieszkania, tylko na jego najem. Dla wynajmujących jest to oczywiście okazja do uzyskania dodatkowych środków finansowych. Czasami także dobry sposób na tzw. przetrzymanie mieszkania, bez potrzeby jego sprzedaży, do czasu, kiedy ich dzieci dorosną i usamodzielnią się. Jednak, wynajmujący powinni wiedzieć, że nie zawsze najem własnego mieszkania wiąże się tylko z korzyściami. Może się zdarzyć, szczególnie w przypadkach, kiedy nie mamy możliwości kontroli najemcy, że najemca pozostawi nasz lokal w takim stanie, że będzie nadawał się do kapitalnego remontu, albo też najemca będzie opóźniał się z zapłatą nam czynszu. Co zatem powinien wiedzieć wynajmujący, aby zabezpieczyć się przed niesolidnymi najemcami? Jak powinien on zabezpieczyć swoje prawa w umowie zawartej z najemcą? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w niniejszej publikacji.

Autopromocja

Na wstępie warto wskazać, że najem lokali mieszkalnych reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks cywilny”) oraz ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z późn. zm.). Zatem decydując się na wynajmowanie lokalu mieszkalnego, na pewno warto zapoznać się z przepisami obu powyższych ustaw.

Tak jak w przypadkach wielu innych czynności wywołujących skutki prawne (np. sprzedaży), tak i w przypadku najmu, dla pewności i naszego bezpieczeństwa powinniśmy zawrzeć umowę na piśmie. Dodatkowo, Kodeks cywilny wskazuje, że umowa najmu nieruchomości (w tym np. lokalowej) lub pomieszczenia (a więc np. pokoju) na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. Brak zachowania formy pisemnej w przypadku takiej umowy powoduje, że umowę uważa się za zawartą na czas nieoznaczony.

Co powinno znaleźć się w umowie najmu lokalu? Przede wszystkim: data i miejsce zawarcia umowy, dokładne określenie danych wynajmującego i najemcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, PESEL, itp.), określenie przedmiotu najmu (poprzez dokładne opisanie lokalu, z podaniem jego adresu. powierzchni, ilości pomieszczeń). Bardzo ważne jest również jak najdokładniejsze określenie, w jakim stanie lokal jest przekazywany najemcy, jakie posiada media (np. ogrzewanie, prąd, wodę, linię telefoniczną, dostęp do Internetu), a także czy jest umeblowany.

Przy przekazaniu lokalu najemcy warto zadbać o to, aby strony umowy najmu sporządziły protokół, w którym określony będzie stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji i urządzeń, a także zostaną w nim określone aktualne stany liczników oraz wyposażenie lokalu. Taki protokół będzie podstawą sprawdzenia stanu lokalu przy jego zdawaniu, po zakończeniu umowy najmu. Bardzo ważne jest także określenie sposobu używania lokalu i doprecyzowanie, czy będzie on wykorzystywany na cele mieszkalne najemcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny element, który powinien znaleźć się w umowie najmu, to określenie wysokości czynszu, a także terminu i sposobu jego płatności. Jeżeli termin płatności czynszu nie jest w umowie określony, czynsz powinien być płacony z góry, gdy najem ma trwać nie dłużej niż miesiąc - za cały czas najmu, a gdy najem ma trwać dłużej niż miesiąc albo gdy umowa była zawarta na czas nieoznaczony - miesięcznie, do dziesiątego dnia miesiąca. Jednakże, strony umowy mogą kwestię płatności czynszu uregulować według swoich preferencji. Dodatkowo, w umowie najmu lokalu powinno znaleźć się dokładne określenie ewentualnych, dodatkowych, poza czynszem, kosztów korzystania z lokalu. Warto precyzyjnie określić, która ze stron (najemca czy wynajmujący) opłacać będzie rachunki za prąd, gaz, telefon czy Internet.  Wynajmujący powinien również pomyśleć o tym, aby zastrzec sobie prawo kontroli wynajmowanego mieszkania od czasu do czasu. Pozwoli mu to na bieżące kontrolowanie stanu, w jakim mieszkanie się znajduje.

Umowa najmu lokalu mieszkalnego może być zawarta na czas oznaczony lub nieoznaczony. Zawarcie umowy może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu, przysługujących wynajmującemu w dniu opróżnienia lokalu. Taka kaucja stanowi dla wynajmującego bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ już w chwili jej otrzymania, zyskuje on zabezpieczenie swoich ewentualnych przyszłych roszczeń wobec najemcy (np. o zapłatę zaległego czynszu lub zwrot kosztów naprawy zniszczonego wyposażenia mieszkania). Warto przy tym dodać, że kaucja nie może przekraczać dwunastokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal. Pod wszystkimi zapisami umowy najmu lokalu mieszkalnego powinny znaleźć się podpisy wynajmującego i najemcy.

Przed wynajęciem mieszkania niepracującemu studentowi, warto zastanowić się, czy dla bezpieczeństwa wynajmującego lepszym rozwiązaniem nie będzie zawarcie umowy z jednym z rodziców studenta. Może się to okazać korzystne w sytuacji, kiedy lokator będzie zalegał z płatnościami bądź z dnia na dzień się wyprowadzi, nie informując o tym właściciela mieszkania. Wówczas właściciel mieszkania, podejmując odpowiednie kroki na drodze sądowej, będzie mógł odzyskać należną mu sumę zaległego za najem czynszu i nieopłacone rachunki.

Wynajmujący powinni również pamiętać, że 28 stycznia 2010 r. została przywrócona do polskiego systemu prawnego korzystna dla nich - instytucja najmu okazjonalnego, o której szerzej pisaliśmy w naszej publikacji z 3 lutego 2010 r.

Podsumowując, w celu zabezpieczenia interesu wynajmującego, wynajmowanie lokalu powinno być poprzedzone sporządzeniem pisemnej umowy najmu, w której uregulowane zostaną wszystkie, powyżej wskazane istotne kwestie, w tym także prawa i obowiązki wynajmującego oraz najemcy. Pominięcie któregoś z istotnych elementów, może utrudnić lub nawet uniemożliwić ewentualne dochodzenie praw wynajmującego przed sądem. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy przygotowany przez nas projekt umowy w wystarczający sposób zabezpiecza nasze interesy, bądź gdy w ogóle nie wiemy jak taką umowę najmu lokalu mieszkalnego sformułować, to zawsze możemy, a nawet powinniśmy, skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA