| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Inne > Istotne informacje z zakresu rachunkowości zarządczej dla menedżerów

Istotne informacje z zakresu rachunkowości zarządczej dla menedżerów

Przedstawiamy dwa sposoby dostosowania informacji z zakresu rachunkowości zarządczej w celu zapewnienia lepszego ich wykorzystania przez menedżerów przy podejmowaniu decyzji.

Należy zauważyć, że możliwe do kontroli koszty mogą być zarówno kosztami bieżącymi, jak i przyszłymi. Bieżące koszty uznamy za możliwe do kontroli, jeśli można uniknąć ich ponoszenia poprzez niepodejmowanie działania. Przyszłe koszty uznamy za możliwe do kontroli, jeśli zainicjowanie działania wymaga dodatkowych zasobów i kosztów.

W tej części opracowania przedstawimy format prezentacji informacji z zakresu rachunkowości zarządczej o istotnych kosztach i przychodach. W szczególności zajmiemy się „kosztem potencjału i profilem wykorzystania”. Udostępniony potencjał można modyfikować jedynie w pewnych nieciągłych krokach i po określonym czasie reakcji. Dane takie można dostarczyć menedżerowi, tak jak pokazuje wykres 1. Czas odmierzamy na osi poziomej, bieżącą dostępność określonych zasobów - na pionowej. Ponieważ udostępnione zasoby można zmniejszyć jedynie po określonym czasie reakcji, bieżący poziom przez pewien okres jest stały. Odzwierciedla to linia ciągła.

Po upływie czasu reakcji udostępniony potencjał zostaje zmniejszony w skokach do niższych poziomów. Obrazują to przerywane linie poniżej poziomu bieżącego. Zwiększenie udostępnionych zasobów także wymaga określonego czasu reakcji, a ich poziom można podnieść skokowo. Przerywane linie na wykresie 1 charakteryzują ten proces. Na wykresie czas reakcji przy wzroście potencjału jest krótszy niż czas reakcji przy zmniejszeniu potencjału. Jednak w rzeczywistości czasy te mogą się różnie kształtować.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oprócz informacji o dostępnym potencjale i kształtowaniu się kosztów, potrzebne są dane z zakresu rachunkowości zarządczej dotyczące bieżącego i przyszłego wykorzystania. Część dostępnego potencjału będzie musiała zostać wykorzystana dla działań bieżących reprezentujących zobowiązania (np. produkcja towarów, które zostały już sprzedane klientom). Inna część potencjału zostanie zużytkowana na działanie planowane obejmujące np. produkcję spodziewanej wielkości sprzedaży, zamierzone wprowadzenie nowych produktów. Informacje o potencjale wymaganym dla realizacji zobowiązań i planów przedstawia wykres 2. Wolny potencjał jest potencjałem dostępnym, nie potrzebnym ani dla realizacji zobowiązań, ani dla wykonania planów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszt potencjału i profil wykorzystania pokazane na wykresie 2 umożliwiają menedżerowi obliczenie wpływu określonej decyzji na koszty i przychody dzięki dwóm prostym krokom. Po pierwsze, od razu widać, jak decyzja oddziałuje na przyszłe wykorzystanie potencjału. Po drugie, widzimy też, czy zmieniony profil wykorzystania doprowadzi do wzrostu kosztów potencjału lub zakłócenia realizacji innych działań. Na przykład załóżmy, że menedżer musi zdecydować, czy przyjąć zamówienie na produkcję i sprzedaż danego produktu. Informacje o zasobach wymaganych dla wykonania zlecenia i data realizacji determinują ewentualną dostępność wolnego potencjału. Dzięki ilustracji w postaci wykresu 3 widać, że wolny potencjał jest niewystarczający do akceptacji zamówienia. Przyjęcie go jednak spowoduje powstanie kosztów alternatywnych (w związku z anulowaniem planowanych działań) lub dodatkowych kosztów potencjału.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszty te należy porównać z marżą wpływów z zamówienia. W celu obliczenia kosztów alternatywnych należy wziąć pod uwagę spodziewane marże wpływów z planowanych działań. Wykres 4 obrazuje sytuację, w której wolny potencjał jest wystarczający.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Jarosz

Ekspert z zakresu marketingu i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »