| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Inne > Istotne informacje z zakresu rachunkowości zarządczej dla menedżerów

Istotne informacje z zakresu rachunkowości zarządczej dla menedżerów

Przedstawiamy dwa sposoby dostosowania informacji z zakresu rachunkowości zarządczej w celu zapewnienia lepszego ich wykorzystania przez menedżerów przy podejmowaniu decyzji.

Warto zauważyć, iż główną kwestią jest stworzenie łatwego do zrozumienia sposobu prezentacji informacji z zakresu rachunkowości zarządczej kierownictwu. Koncepcja istotnych kosztów i przychodów w procesie podejmowania decyzji może być stara, ale wciąż trudno pomóc menedżerom zastosować ją w praktyce. Ulepszony przekaz informacji może jednak nie być wystarczający dla powyższego celu.

W dalszej części opracowania omówimy, jak niepewność co do przyszłych uwarunkowań utrudnia precyzyjną kalkulację istotnych kosztów i przychodów.

Menedżerowie nie będą opierać swoich decyzji na istotnych kosztach i przychodach, jeśli będą wiedzieć, że istnieje duża niepewność co do ich prawdziwości. Zamiast tego w procesach decyzyjnych wykorzystają rachunek kosztów pełnych bez rozróżnienia na koszty możliwe i niemożliwe do kontroli. W części tej krótko pokażemy, jak niepoprawne informacje z zakresu rachunkowości zarządczej mogą doprowadzić do błędnych decyzji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rzeczywiste koszty i przychody mogą różnić się od danych obliczonych. Mogą zostać przeszacowane lub niedoszacowane. Omówione zostaną dwa źródła niepewności:

1) niepewność co do dostępnego potencjału,

2) niepewność co do potencjalnych działań.

Istotne koszty i przychody zostaną obliczone błędnie, jeśli rzeczywisty potencjał nie będzie zgodny z szacunkami. Widać to jasno na przykładzie powyżej. Załóżmy, że zamówienie zostało przyjęte, ponieważ wydawało się, że dostępny będzie wolny potencjał (jak pokazuje to wykres 4). Jednak informacje o kosztach możliwych do kontroli mogą być nieprawdziwe. W rzeczywistości potencjał więc może wyczerpać się wcześniej, niż się spodziewamy. Oznacza to, że dostępne jest mniej wolnego potencjału. Rzeczywiste koszty są wyższe od kosztów obliczonych, ponieważ albo niezbędny jest dodatkowy potencjał, albo należy anulować dodatkowe zaplanowane działania (co pociąga za sobą wzrost kosztów alternatywnych ponad pierwotnie oszacowane).

Z drugiej strony załóżmy, że potencjał mógłby w rzeczywistości wyczerpać się później niż oszacowano. W takim przypadku rzeczywisty dostępny potencjał jest wyższy od potencjału oszacowanego, a koszty kształtują się na niższym poziomie niż obliczono.

Istotne koszty i przychody także często zostają błędnie obliczone, jeśli potencjalne działania są inne od działań oszacowanych. Wyobraźmy sobie w przykładzie powyżej, że dostępny jest wystarczający wolny potencjał dla przyjęcia zamówienia. Przyczyną dysponowania wystarczającym wolnym potencjałem jest fakt, że nie zaplanowano żadnych innych działań, ponieważ żadne działania generujące wysokie marże wpływów nie wydawały się możliwe. Jednak załóżmy, że informacje o potencjalnych działaniach były błędne. W rzeczywistości inne działania prowadzące do wysokich marż wpływów są możliwe. Przyjęcie zamówienia oznacza, że takie działania nie będą mogły zostać zaakceptowane, z czego wynika, że koszty alternatywne będą wyższe, niż pierwotnie obliczono. Z drugiej strony, jeśli planowane działania przynoszą niższe marże wpływów, niż się spodziewano, rzeczywiste koszty będą niższe niż oczekiwano.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Smaga Jaroszyński Spółka Adwokacka sp. j.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »