REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o porozumieniach antykonkurencyjnych

REKLAMA

Dnia 1 czerwca 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. z 2011 r. Nr 81 poz. 441).

Rozporządzenie w przeważającej części zawiera uregulowania analogiczne, jak poprzednie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2007 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. z 2007 r. Nr 230 poz. 1691). Przepisy Rozporządzenia dotyczącą tzw. wyłączeń blokowych, tzn. regulują jeden z rodzajów wyjątków od wynikającego z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 50 poz. 331 z późn. zm.) zakazu porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.

Autopromocja

Zgodnie z §3 ust. 2 Rozporządzenia, porozumienia wertykalne, to porozumienia zawierane między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, z których każdy działa - w ramach takiego porozumienia - na różnym szczeblu obrotu. Chodzi tu zatem o porozumienia w ujęciu pionowym - np. pomiędzy wytwórcą towarów a dystrybutorami, pomiędzy hurtownikami a detalistami itp.

Najistotniejszym kryterium, które musi być spełnione, aby konkretne porozumienie wertykalne było objęte wyłączeniem spod zakazu antykonkurencyjnych porozumień zgodnie z Rozporządzeniem, jest kryterium nieprzekraczania określonych progów udziału w rynku. Wysokość powyższych progów udziału w rynku nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego stanu prawnego. Zgodnie z §8 ust. 1 pkt 1) i 2) Rozporządzenia, porozumienia wertykalne podlegają co do zasady wyłączeniu, jeżeli udział dostawcy i grupy kapitałowej, do której należy dostawca, w rynku właściwym sprzedaży towarów objętych takim porozumieniem nie przekracza 30%, lub udział nabywcy i grupy kapitałowej, do której należy nabywca, w rynku właściwym zakupu towarów objętych takim porozumieniem nie przekracza 30%. Istotną zmianą w stosunku do poprzednich regulacji jest to, że obecnie, aby porozumienie podlegało wyłączeniu, udział w rynku nabywcy nigdy nie może przekraczać 30% udziału w rynku zakupu, podczas gdy dotychczas, próg ten miał zastosowanie tylko w przypadku istnienia w porozumieniu zobowiązania wyłącznej dostawy (tzn. zobowiązania do sprzedaży towarów wyłącznie jednemu nabywcy - §2 pkt 4) Rozporządzenia). Powyższa zmiana może mieć istotne znaczenie dla ograniczenia narzucania dostawcom szkodliwych dla konkurencji warunków porozumień, przez nabywców o istotnej sile rynkowej (np. przez duże sieci handlowe). Nowe uregulowanie zawiera także 8 ust. 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym, jeżeli w ramach porozumienia wertykalnego wielostronnego przedsiębiorca nabywa towary objęte tym porozumieniem od przedsiębiorcy będącego stroną tego porozumienia oraz sprzedaje te towary innemu przedsiębiorcy będącemu również stroną tego porozumienia, wyłączenie stosuje się, jeżeli jego udział w rynku nie przekracza 30% zarówno jako nabywcy oraz jako dostawcy.

W kontekście opisanego powyżej kryterium udziału w rynku, na uwagę zasługuje przepis §10 ust. 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym, inaczej niż w dotychczasowym stanie prawnym, udział w rynku będzie mógł być obliczany na podstawie innych danych niż tylko wartość sprzedaży lub zakupu (np. wielkości sprzedaży), jeśli wymaga tego specyfika danego rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną zmianą w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, jest także dodatkowe ograniczenie porozumień wertykalnych z udziałem związków przedsiębiorców. Obecnie, wprowadzono nową regulację §5 pkt 1) i 2) Rozporządzenia, która dotyczy porozumień wertykalnych między związkami przedsiębiorców a ich członkami oraz między związkami przedsiębiorców a ich dostawcami. Porozumienia takie będą podlegały wyłączeniu, jeżeli wszyscy członkowie związku są sprzedawcami detalicznymi towarów niebędących usługami oraz obrót żadnego z członków związku, wraz z obrotem przedsiębiorców należących do jego grupy kapitałowej, w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył równowartości 50 milionów euro. Powyższe wyłączenie jest zatem bardzo ograniczone - dotyczy wyłącznie związków sprzedawców detalicznych i to tylko sprzedawców towarów. Uregulowanie to jest wzorowane na art. 2 ust. 2 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych (Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 102 poz. 1), który ma zastosowanie do porozumień wpływających na handel między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Podsumowując należy zauważyć, że przepisy Rozporządzenia co do zasady utrzymują dotychczasowe uregulowania w zakresie tzw. wyłączeń blokowych. Oceniając jednak jedną z najistotniejszych zmian, dotyczącą nowych ograniczeń odnoszących się do związków przedsiębiorców, należy wskazać, że zmiana ta może nieść ze sobą zarówno skutki pozytywne (zapobiegać rzeczywistym ograniczeniom konkurencji), jak i wpływać negatywnie na inicjatywy, które konkurencji nie ograniczają, a wręcz są dla niej korzystne. Obecnie bowiem coraz istotniejszą rolę w gospodarce odgrywają lokalne powiązania sieciowe przedsiębiorców (np. działające jako tzw. klastry). Nadmierne restrykcje dotyczące związków przedsiębiorców, być może uzasadnione na poziomie rynku całej Unii Europejskiej, lub rynku ogólnopolskiego, na poziomie lokalnym, mogą potencjalnie hamować powyższe pozytywne i sprzyjające rozwojowi gospodarczemu zjawiska.

Rozporządzenie, podobnie jak dotychczas obowiązujące regulacje, zawiera także przepisy, które mogą rodzić wątpliwości interpretacyjne, odwołując się do pojęć ogólnych, lub pojęć, które nie zawsze odpowiadają specyfice danego rynku właściwego. Powyższy problem, który dotyczy także innych przepisów prawa antymonopolowego, zarówno krajowych jak i unijnych, powoduje uciążliwy dla wielu przedsiębiorców stan niepewności. Należy zatem postulować, aby krajowe i unijne regulacje prawa antymonopolowego były coraz bardziej precyzyjne, co będzie sprzyjało również ograniczeniu uznaniowości po stronie organów stosujących te regulacje.

Krzysztof Niepytalski

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA