REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółek w KRS - jedno okienko

Ułatwienia w rejestracji spółek w KRS oraz w wykreślaniu nieaktywnych podmiotów
Ułatwienia w rejestracji spółek w KRS oraz w wykreślaniu nieaktywnych podmiotów

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o KRS, obowiązująca od 1 grudnia 2014 r., wprowadziła zasadę tzw. „jednego okienka", co oznacza dla rejestrowanego podmiotu otrzymanie, wraz z numerem KRS, także numerów REGON i NIP. Nastąpiła zmiana komunikacji pomiędzy sądem rejestrowym a urzędami oraz została ograniczona do niezbędnego minimum ilość wymaganych do złożenia formularzy i dokumentów. Procedura „jednego okienka" obejmuje wnioski składane w formie papierowej, jak i rejestrację elektroniczną.

Zasada jednego okienka

1 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmiany mają na celu odbiurokratyzowanie procedur rejestracyjnych w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: KRS).

Autopromocja

Podmiot podlegający wpisowi do KRS jest zobowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru wraz z kompletem załączników (formularze wniosków wykorzystywanych w KRS pobrania są dostępne na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości). Wraz ze składanym do KRS wnioskiem w formie papierowej nie ma już obowiązku załączania stosownych zgłoszeń oraz dokumentów przeznaczonych dla urzędów (obecnie nie jest przekazywana do urzędu skarbowego umowa potwierdzająca użytkowania tytuł prawny do lokalu).

Uchylono również inne obowiązki. W związku z uchyleniem art. 171 oraz 324 Kodeksu spółek handlowych nie ma obowiązku przekazywania do urzędu skarbowego poświadczonego przez zarząd odpisu umowy spółki z o.o., jak i statutu spółki akcyjnej.

Ułatwienia w zakładaniu spółek handlowych

Uproszczona procedura rejestracyjna umożliwia nowoutworzonemu podmiotowi podjąć działalność gospodarczą po dokonaniu wpisu do rejestru KRS (wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane podstawowe i dane uzupełniające

Dane podmiotu zawarte we wpisie do KRS to tzw. „dane podstawowe" – dane te są automatycznie przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (CRP-KEP). Następnie przez CRP–KEP przesyłane są do Centralnego Rejestru Płatników Składek ZUS. Automatyczne przesyłanie danych dotyczy złożenia pierwszego wniosku w KRS, jak i wszelkich aktualizacji – co jest dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców. Dane, które są składane do sądu wraz z wnioskiem o wpis do KRS, trafiają automatycznie do właściwych rejestrów urzędowych.

Nadanie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON polega na ich automatycznym zamieszczeniu w rejestrze KRS, po przekazaniu z Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. 

Dane uzupełniające dla urzędu skarbowego (NIP-8)

Dane umieszczane w rejestrze KRS to podstawowa informacja o spółce. Dane uzupełniające to dodatkowe informacje, które nie są ujawniane w KRS (m.in. wykaz rachunków bankowych, data powstania obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, adres do korespondencji). Wpisany do KRS podmiot jest zobowiązany do ich zgłoszenia do urzędu skarbowego odrębnie.

Formularz NIP-8 spółka składa elektronicznie lub we właściwym ze względu na siedzibę urzędzie skarbowym (wersja papierowa). Zgłoszenie NIP- 8 należy złożyć w terminie 21 dni od dnia dokonania wpisu do KRS lub w ciągu 7 dni, jeżeli wnioskodawca zamierza odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne (7 dni od daty powstania stosunku prawnego uzasadniającego objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym). Dane uzupełniające z CRP-KEP są automatycznie przekazywane do rejestru REGON i do Centralnego Rejestru Płatników Składek ZUS.

W formularzu NIP-8 dla osobowych spółek osobowych (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo- akcyjna) wpisuje się dane poszczególnych wspólników wraz z ich numerami NIP.


ZUS na podstawie otrzymanych danych podstawowych i uzupełniających tworzy automatycznie konto płatnika składek dedykowane rozliczaniu składek na poszczególne ubezpieczenia oraz sporządza dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek, tj. ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, ZUS ZAA – adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek), ZUS ZBA – informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek.

W przypadku osoby będącej wspólnikiem spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej oraz jednoosobowej spółki z o.o. – wskazane osoby, jako nowe podmioty rozpoczynające prowadzenie działalności gospodarczej, dokonują za siebie indywidualnego zgłoszenia jako płatnik składek do ZUS.

Limit liczby kodów PKD

Nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadziła także modyfikację procedury zgłaszania przez spółki przedmiotu działalności według pozycji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy o KRS, w zakresie danych dotyczących przedmiotu działalności w rejestrze przedsiębiorców, od 1 grudnia 2014 r. we wniosku o wpis w KRS możliwe jest zamieszczenie nie więcej niż dziesięciu pozycji zgodnie z PKD, w tym jednego przedmiotu przeważającej działalności na poziomie podklasy.

Jak zarejestrować spółkę od 1 grudnia 2014 r. – KRS, US, ZUS

Spółki zarejestrowane przed 1 grudnia 2014 r. na zmiany wpisu w KRS mają 5 lat od dnia wejścia w życie nowelizacji. Zmiany jednak nie wymaga wpis, jeżeli przedmiot działalności wynika z umowy spółki, aktu założycielskiego lub statutu.

Aktualizacja danych w KRS od stycznia 2015 r.

Ustawa z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r., ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego przez uaktualnienie danych w KRS. Dzięki nowelizacji łatwiejsze będzie niedziałających usuwanie z rejestru spółek nieprowadzących działalności.

Po zmianach, zgodnie z treścią art. 25a ustawy o KRS, sąd rejestrowy wszczyna z urzędu postępowanie o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w przypadku gdy:

  • oddalając wniosek o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie upadłościowe, sąd upadłościowy stwierdzi, że zgromadzony w sprawie materiał daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego;
  • oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
  • wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego lub jego umorzeniu;
  • mimo wezwania sądu rejestrowego nie złożono rocznych sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata obrotowe;
  • mimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych obowiązków (o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy)

W toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do KRS bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy bada, czy podmiot ten posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.

Źródło: www.biznes.gov.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

REKLAMA