REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienie na kredyt a obowiązek publikacji ogłoszenia

REKLAMA

Mamy zamiar ogłosić przetargi na dwa kredyty. Pierwszy to kredyt długoterminowy na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego dla gminy oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek (w wysokości 3 000 000 zł). Szacowany koszt obsługi tego kredytu wynosi około 1 400 000 zł. Drugi to kredyt krótkoterminowy na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013 – w wysokości 2 400 000 zł. Szacowany koszt obsługi drugiego kredytu to około 120 000 zł. Łączny koszt obsługi obu kredytów wyniesie około 1 520 000 zł. Czy przetarg na kredyty krótkoterminowy i długoterminowy musi być publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej?

Wartość kredytu długoterminowego jest wyższa od „progu unijnego” - co w każdym przypadku powoduje obowiązek stosowania przepisów nakazujących m.in. obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Natomiast wartość zamówienia na kredyt krótkoterminowy jest mniejsza od tego progu, co - gdyby uznać je za zamówienie odrębne - powodowałoby obowiązek stosowania przepisów związanych z zamieszczeniem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP).

Autopromocja

Wartością zamówienia publicznego jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (art. 32 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp).

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów upzp, dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości.

Łączna wartość zamówień na dwa kredyty, o których mowa w pytaniu, jest większa od „progu unijnego”, dlatego w celu stwierdzenia, czy zamawiający może przy udzieleniu zamówienia na kredyt krótkoterminowy (tj. na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE) nie stosować przepisów upzp powodujących m.in. obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - należy przede wszystkim ustalić, czy wymienione zamówienia są przedmiotowo tożsame.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAPAMIĘTAJ!

Przy ustaleniu tożsamości przedmiotowej zamówień bierzemy pod uwagę przede wszystkim przeznaczenie zamawianych usług (czy jest takie samo czy nie) oraz ich dostępność u jednego wykonawcy.

Z odrębnymi zamówieniami mamy do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie i nie jest możliwy jego zakup u tego samego wykonawcy. W przeciwnym razie zamawiający powinien rozważyć, czy nie ma w tym przypadku do czynienia z zamówieniami udzielanymi w częściach, a tym samym - z obowiązkiem sumowania ich wartości (oczywiście, o ile istnieje pomiędzy nimi związek czasowy - tzn. zamawiający, planując udzielanie zamówienia, jest w stanie przewidzieć konieczność udzielenia kolejnego).

Interpretując wskazane wyżej przepisy upzp, dopuszczalne byłoby moim zdaniem przyjęcie, że nie mamy tu do czynienia z jednym zamówieniem. Przeznaczenie (cel) kredytu długoterminowego (tj. na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego gminy oraz spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek) jest wyraźnie inne niż kredytu krótkoterminowego (na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej). Oznacza to, że wartość kredytu krótkoterminowego można oszacować oddzielnie i zastosować do jego udzielenia przepisy właściwe dla tego szacunku - tj. zamieścić ogłoszenie w BZP, a nie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zamawiający może także przyjąć bardziej rygorystyczne podejście (według powyższej analizy nie jest to konieczne - ale być może zamawiający uzna je za bardziej „bezpieczne”) - tj. przyjąć, że mamy w tym przypadku do czynienia z zamówieniem na kredyt udzielanym w częściach - z których każda (w odniesieniu do danego rodzaju kredytu) stanowi przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia.

Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia reguluje art. 32 ust. 4 upzp. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania - wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Warto przy tym pamiętać o możliwości zastosowania art. 6a upzp, który jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 32 ust. 4 upzp. Pozwala on zamawiającemu - w przypadku zamówienia udzielanego w częściach - na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem bardziej elastycznych obowiązków (np. publikacji ogłoszenia w polskim publikatorze).

Stosownie do art. 6a upzp, w przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80 000 euro dla dostaw lub usług oraz 1 000 000 euro dla robót budowlanych - pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia. Jest to dla zamawiających szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku udzielania zamówień na części o stosunkowo niewielkiej wartości. Zamawiający w takim przypadku nie jest zobowiązany stosować się do procedury, w jakiej udzielane jest całe zamówienie.

Reasumując, mając na uwadze łączną wartość zamówień na wymienione dwa rodzaje kredytu i wartość kredytu krótkoterminowego, można uznać, że spełnione są wymagania przewidziane w art. 6a upzp. Oznacza to, że przy przetargu na kredyt krótkoterminowy zamawiający może nie publikować ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wartość zamówienia na ten kredyt (120 000 zł) jest bowiem mniejsza niż „próg unijny”.

Podstawa prawna

•  Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 87, poz. 484)

 ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA