REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pięć przesłanek stosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem

Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z przesłanek określonych w art. 55 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Prezentujemy wszystkie przesłanki.

Przesłanka 1

Autopromocja

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (art. 55 ust. 1 pkt 1 upzp). Podstawowym warunkiem skorzystania z tej przesłanki jest więc przeprowadzenie uprzednio postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego, w których wszystkie oferty zostały odrzucone. Jeżeli wcześniej zamawiający przeprowadził postępowanie w trybie negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki, warunek ten nie zostanie spełniony. Bez znaczenia jest, czy w poprzednim postępowaniu wpłynęły oferty, czy też nie wpłynęła żadna oferta. Wystarczy, że w poprzednio prowadzonym postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.

ZAPAMIĘTAJ!

Za ofertę odrzuconą uznaje się ofertę wykonawcy wykluczonego z postępowania (art. 24 ust. 3 upzp).

Z przesłanki tej zamawiający nie może skorzystać w sytuacji, gdy ogłosił przetarg ograniczony albo dialog konkurencyjny, a żaden wykonawca nie złożył prawidłowego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ponadto zastosowanie art. 55 ust. 1 pkt 1 upzp będzie możliwe, gdy pierwotne warunki zamówienia nie zostaną w istotny sposób zmienione. Zakaz ten dotyczy przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia,

• warunków udziału w postępowaniu,

• kryteriów oceny ofert oraz

• istotnych postanowień umowy,

- przy czym ocena, czy warunki zamówienia zostały w istotny sposób zmienione, może być dokonana jedynie w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego.

ZAPAMIĘTAJ!

Za istotne można przyjąć:

zmianę, której wpływ na cenę oferty jest znaczny, a także

zmiany dotyczące kryteriów oceny ofert lub warunków udziału w postępowaniu.

Przesłanka 2

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem także w wyjątkowych sytuacjach, gdy charakter dostaw, usług lub robót budowlanych lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich wyceny (art. 55 ust. 1 pkt 2 upzp). Jest to sytuacja, gdy ze względów obiektywnych zamawiający nie jest w stanie opisać przedmiotu zamówienia w taki sposób, aby wykonawcy mieli możliwość dokładnego określenia ceny. Niemożność określenia ceny musi wynikać z charakteru dostaw, usług lub robót budowlanych lub związanego z nimi ryzyka. Termin „ryzyko” należy odnieść do ryzyka gospodarczego związanego z okolicznościami albo zdarzeniami, na które zamawiający nie ma wpływu, albo których oddziaływania na ceny nie może z góry oszacować. Ryzyko może również dotyczyć samego zamawiającego, który umawiając się na wynagrodzenie według cen jednostkowych, nie może z góry oszacować kosztów wykonania zamówienia.

Przesłanka 3

Kolejną przesłanką stosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem jest niemożność określenia z góry szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego (art. 55 ust. 1 pkt 3 upzp). Jej zastosowanie będzie możliwe w sytuacji, gdy przy użyciu zwykłych dostępnych środków opisanie przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 29 ust. 1 upzp (przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty) będzie niemożliwe.

 

Przesłanka 4

Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem również wtedy, gdy przedmiotem zamówienia są roboty budowlane prowadzone wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych lub rozwojowych, a nie w celu zapewnienia zysku lub pokrycia poniesionych kosztów badań lub rozwoju (art. 55 ust. 1 pkt 4 upzp). Jeżeli więc roboty budowlane będą służyły np. celom komercyjnym, art. 55 ust. 1 pkt 4 upzp nie będzie miał do nich zastosowania.

Przesłanka 5

Na szczególną uwagę zasługuje art. 55 ust. 1 pkt 5 upzp, który jest odstępstwem od wynikającej z art. 10 ust. 1 upzp zasady prymatu przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego (podstawowymi trybami udzielenia zamówienia są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony). W przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Wspólnot Europejskich, tryb negocjacji z ogłoszeniem jest - obok przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego - podstawowym trybem udzielania zamówień publicznych.

Zastosowanie trybu negocjacji z ogłoszeniem, niezależnie od wartości zamówienia, nie wymaga zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: Prezes UZP). Jeżeli jednak wartość zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 000 000 euro, a na dostawy lub usługi - 10 000 000 euro, zamawiający jest obowiązany w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania zawiadomić Prezesa UZP o jego wszczęciu, podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 233, poz. 1655)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 241, poz. 1762)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA