REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa akcyzy: najważniejsze zadanie – obok VAT-u – dla nowego Sejmu

Naprawa akcyzy: najważniejsze zadanie – obok VAT-u – dla nowego Sejmu
Naprawa akcyzy: najważniejsze zadanie – obok VAT-u – dla nowego Sejmu

REKLAMA

REKLAMA

Naprawa systemu podatkowego, co dziś najczęściej nazywa się jego „uszczelnieniem”, nie może pominąć akcyzy, a przede wszystkim trzech grup wyrobów, gdzie z dochodami budżetowymi dzieje się najgorzej: są to wyroby tytoniowe (utrata co najmniej 25% wpływów), wyroby alkoholowe (utrata co najmniej do 20% wpływów) i paliwa silnikowe (utrata do 10% wpływów).

Gdyby wyeliminować nieopodatkowany podaż tych wyrobów, czyli powrócić do udziału dochodów z tego podatku na poziomie 4,5% PKB, mielibyśmy o 15 mld zł więcej pieniędzy, czyli łącznie około 76 mld zł (w tym roku może trochę przekroczymy 60 mld zł).

Autopromocja

Wyeliminowanie tylko połowy nieopodatkowanej podaży da ponad 7 mld zł. To też bardzo dużo. Co najważniejsze, działania władzy mające na celu likwidację „szarej strefy” spotkają się z poparciem większości (wszystkich?) uczciwych podatników, którzy od lat apelują o ochronę przed nieuczciwą konkurencją oszustów podatkowych.

Oczywiście władza raczej pozostanie głucha na postulat obniżenia stawek akcyzy, zwłaszcza na napoje alkoholowe, papierowy i paliwa silnikowe. Ale kto wie? Może tu warto wycofać się z niektórych bezsensownych podwyżek „najlepszego z ministrów finansów” sprzed dwóch lat, z których cieszą się tylko oszuści oraz … specjaliści od międzynarodowej optymalizacji podatkowej.

Co ciekawe, jednym z największych krytyków obecnego stanu tego podatku są sami celnicy, a dokładnie ich związek zawodowy, który bezradnie apeluje o uszczelnienie tego podatku, widząc na co dzień jak uciekają z budżetu miliardy złotych, które można by  wydać na cele publiczne.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z czego powinien składać się program naprawy tego podatku? Istotne są tu trzy pola aktywności państwa:

  1. legislacyjny: trzeba usunąć słabości, a dziś przede wszystkim unowocześnić ustawę o podatku akcyzowym, która przypomina ser szwajcarski,
  2. prawnokarny: odpowiedzialność karna za uchylanie się od płatności tego podatku jest niedostosowana do skali i opłacalności oszustów podatkowych,
  3. organizacyjno-zarządcza: podmioty, które zarabiają na oszustach akcyzowych nie są „podatnikami”, lecz przestępcami, w dodatku często należącymi do elit biznesowych, przez co zaliczają się do grona nietykalnych (najtrudniejsze zadanie), czyli trzeba umieć z nimi walczyć, a przede wszystkim mieć odwagę.

Dziś powiedzmy tylko o  ważniejszych zmianach legislacyjnych (pkt 1. ). Obecnie funkcjonuje wiele pielęgnowanych luk w tym podatku: niewiadomo dlaczego niektóre substytuty wyrobów akcyzowych są od lat nieopodatkowane lub toleruje się ich faktyczny brak opodatkowania.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Poza tym całe rynki wyrobów akcyzowych są „opodatkowane” w ten sposób, aby do budżetu wpływały tu tylko śladowe kwoty. Dotyczy to zwłaszcza wyrobów węglowych, suszu tytoniowego oraz gazu. Podatek ten jest od lat kształtowany w „twórczym dialogu” z biznesem optymalizacyjnym, który prawdopodobnie zarabia na tym więcej niż budżet państwa.

Dlaczego tak się dzieje? A to już zupełnie inna opowieść o istotnych cechach liberalnego państwa, które czasami bywa założoną na bakier czapką na głowie sojuszu międzynarodowych koncernów, lobbystów i biznesu konsultingowego. Naprawa tej ustawy to oczywiście setki szczegółów, które dla opinii publicznej są mało czytelne. Zresztą czy zmiany te są jakąś tajemnicą? Od lat głoszone są przez uczciwy biznes, który jak zawsze stanowi większość podatników, ale ma dużo mniejszą siłę przebicia niż liderzy międzynarodowej optymalizacji podatkowej.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA