| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Czy koszty napraw gwarancyjnych są kosztami pośrednimi

Czy koszty napraw gwarancyjnych są kosztami pośrednimi

Spółka udziela gwarancji na sprzedawane urządzenia. Kiedy należy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów koszty napraw gwarancyjnych? Czy koszty napraw gwarancyjnych są kosztami bezpośrednio czy pośrednio związanymi z przychodami?

A zatem koszty napraw gwarancyjnych są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d updop), czyli w dniu księgowania tych kosztów w księgach rachunkowych. Dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) - art. 15 ust. 4e updop. Nieistotny w omawianym przypadku wyjątek dotyczy kosztów ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jak zaś wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, określenie „dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych” oznacza dzień dokonania zapisu w księgach rachunkowych (przykładowo: wyrok NSA z 18 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 942/09, wyrok NSA z 20 lipca 2011 r., sygn. akt II FSK 414/10, czy wyrok WSA w Krakowie z 27 września 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 669/12).

PRZYKŁAD

Spółka X udziela dwuletniej gwarancji na sprzedawane urządzenia. W księgach rachunkowych jednostka nie tworzy rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na koszty ewentualnych napraw gwarancyjnych (ze względu na bardzo niskie prawdopodobieństwo ich wystąpienia). W styczniu 2013 r. spółka otrzymała od jednostki zajmującej się (na podstawie umowy) naprawą gwarancyjną sprzedawanych przez spółkę X urządzeń fakturę za naprawę jednego z nich (w ramach gwarancji).

Faktura VAT wystawiona 15 stycznia 2013 r. za usługę wykonaną w styczniu:

• wartość netto 1000 zł

• VAT naliczony 230 zł

• wartość usługi gwarancyjnej brutto 1230 zł

Ewidencja w księgach rachunkowych stycznia będzie następująca:

Wn konto 402 „Usługi obce”; w analityce: koszty usług gwarancyjnych 1000 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 230 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 1230 zł

oraz przeniesienie tych kosztów na konta zespołu 5

Wn konto zespołu 5 „Koszty działalności podstawowej” 1000 zł

Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 1000 zł

oraz zwiększenie kosztu własnego sprzedanych urządzeń

Wn konto zespołu 7 „Koszt własny sprzedanych produktów” lub „Wartość sprzedanych towarów według cen nabycia” 1000 zł

Ma konto zespołu 5 „Koszty działalności podstawowej” 1000 zł

W styczniu spółka będzie mogła koszty naprawy gwarancyjnej uznać za koszty uzyskania przychodu, gdyż uwzględniła je w prowadzonych przez siebie księgach rachunkowych stycznia (przypisała ten koszt kosztom poniesionym w styczniu).

Jeśli faktura za taką usługę (wykonaną w styczniu) dotarłaby do spółki X po zamknięciu ksiąg rachunkowych za styczeń (np. 22 lutego 2013 r.), to koszty te należałoby ująć w księgach rachunkowych lutego i również w lutym byłyby zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Co grozi za niewłaściwe koszty uzyskania przychodu?


Podstawa prawna:

• art. 15 ust. 4-4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

Tomasz Krywan - doradca podatkowy

Paweł Muż - ekonomista, księgowy

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stachowiak

Marketing Team Leader w firmie HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »