| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na opłatę prolongacyjną

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na opłatę prolongacyjną

Czy kosztem uzyskania przychodów spółki są wydatki poniesione na zapłatę opłaty prolongacyjnej ustalonej przez organ podatkowy w decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległości w podatku? Jeżeli tak, to w którym momencie można zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodu?

RADA

Tak. Zapłaconą opłatę prolongacyjną można uznać za koszt uzyskania przychodu. Momentem, w którym można zaliczyć tę opłatę do kosztów, jest jej faktyczna zapłata w terminie płatności należności głównej.

UZASADNIENIE

Opłata prolongacyjna to opłata za przedłużenie, przesunięcie, odroczenie terminu płatności lub wykonania czegoś (Słownik języka polskiego, praca zbiorowa, pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1979, t. II, s. 935).

Zgodnie z art. 57 Ordynacji podatkowej opłatę prolongacyjną ustala organ podatkowy w decyzji dotyczącej podatków stanowiących dochód budżetu państwa, której przedmiotem jest:

l odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie go na raty,

l odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę

- wydawanej na wniosek podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osoby trzeciej.

Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Opłata prolongacyjna jest płacona przez podatników za odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie go na raty oraz odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

Ustawy o podatkach dochodowych nie zawierają wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu zapłaty opłaty prolongacyjnej. Ponieważ jest ona wydatkiem związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą (często fakt odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty zaległości podatkowej ma wpływ na płynność finansową przedsiębiorcy), to może być zaliczana przez podatników do kosztów uzyskania przychodów.

Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe. W piśmie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytomiu z 15 listopada 2005 r. nr PDP/423-11/05 czytamy, że:

Odroczenie terminu płatności nie wpływa bezpośrednio na uzyskiwane przychody, ale często jest czynnikiem pozwalającym na utrzymanie się firmy i kontynuowanie przez nią działalności. Tym samym wpływa na możliwość osiągania przychodów w ogóle. W związku z powyższym opłatę prolongacyjną można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Opłata prolongacyjna staje się kosztem w momencie jej faktycznej zapłaty, a nie w chwili wydania decyzji, z której wynika jej wysokość i terminy płatności. W cytowanym powyżej piśmie stwierdzono, że:

Momentem, w którym można zaliczyć tę opłatę w koszty, jest jej faktyczna zapłata w terminie płatności należności głównej. Obowiązek uiszczenia opłaty prolongacyjnej wynika bowiem wyłącznie z wydanej decyzji, a zatem kosztem uzyskania przychodu opłata ta może stać się dopiero w dniu faktycznego wykonania tego obowiązku. Brak jest podstaw prawnych do uznania za koszt uzyskania przychodu całej naliczonej w decyzji opłaty prolongacyjnej w momencie otrzymania przez podatnika decyzji jako zarachowanego (zasada memoriału), chociaż jeszcze nie poniesionego.

Przykład

Spółka otrzymała od urzędu pozytywną decyzję o rozłożeniu na raty należności z tytułu VAT. Zgodnie z decyzją spółka zobowiązana jest zapłacić opłatę prolongacyjną w kwocie 2000 zł od rat płatnych co miesiąc od lipca 2007 r. do marca 2010 r. Te miesięczne płatności następują na podstawie harmonogramu układu ratalnego. Spółka może uznać za koszt uzyskania przychodu część opłaty prolongacyjnej zapłaconej w terminie wynikającym z harmonogramu układu ratalnego.

l art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Kopijer

Absolwent studiów MBA (Thames Valley University, London). Posiada amerykańskie certyfikaty Modelu ROI™, J.J.Phillips, ROI Institute oraz metodologii Human Performance Improvement, ASTD. Certyfikowany Coach LMI™. Ponad 20-letnie doświadczenia menedżerskie i biznesowe zdobywał, jako Prezes 2C Dom Brokerski Rynku Szkoleń, Prezes American Society for Training and Development na Polskę, Wiceprezes polskiego oddziału International Institute of Coaching, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami, Project Manager Misji Studyjnych w renomowanych przedsiębiorstwach w Anglii, Francji Niemczech, Holandii i Belgii, organizowanych przez Ministerstwo Przemysłu, Handlu i Finansów oraz udziałowiec i menedżer różnych firm szkoleniowych i doradczych. Doświadczenie w HR zdobywał, jako specjalista ds. szkoleń w centralnym zarządzie Poczty Polskiej oraz HR Manager w KOMA S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK