| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Czy stanowi przychód wartość materiałów reklamowych otrzymywanych od kontrahentów

Czy stanowi przychód wartość materiałów reklamowych otrzymywanych od kontrahentów

Nasza firma otrzymuje od kontrahentów (producentów sprzedawanych przez nas towarów) w ramach prowadzonych przez nich kampanii promocyjnych różnego rodzaju materiały reklamowe, takie jak: katalogi, ulotki, smycze itp., które następnie przekazujemy naszym kontrahentom. Czy wartość otrzymanych materiałów reklamowych stanowi przychód?

RADA

Nie. Ponieważ otrzymywane przez Państwa materiały reklamowe są bezpłatnie przekazywane nabywcom oferowanych przez Państwa towarów, a nie są przeznaczone na sprzedaż, to nie wystąpi u Państwa przysporzenie majątkowe z tytułu otrzymanych gadżetów, a co za tym idzie ich wartość nie będzie przychodem z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 2 updop do przychodów podatkowych zalicza się między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W Państwa sytuacji powyższe regulacje nie będą miały zastosowania, gdyż zgodnie z opisanym w pytaniu stanem faktycznym otrzymane od kontrahentów materiały reklamowe nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego, nie mają wartości handlowej, służą tylko do celów marketingowych, a zatem nie będą generowały przychodu dla spółki. Są one przekazywane, jak napisali Państwo w pytaniu, bezpłatnie nabywcom oferowanych przez Państwa towarów, nie są natomiast przeznaczone na sprzedaż, a zatem rola Państwa ogranicza się jedynie do pośrednictwa w ich dalszym nieodpłatnym przekazaniu klientom w ramach kampanii reklamowej producenta oferowanych przez Państwa towarów. W związku z powyższym nie wystąpi u Państwa przysporzenie majątkowe z tytułu otrzymanych gadżetów, a co za tym idzie - ich wartość nie będzie przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Również organy podatkowe stoją na stanowisko, iż w przypadku otrzymania nieodpłatnych materiałów reklamowych nie powstanie przychód. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z 13 maja 2005 r. nr US.II-420/45/18/05 czytamy, że:

(...) otrzymane od kontrahentów katalogi i materiały reklamowe i dekoracyjne nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego, nie posiadają wartości handlowej, służą do celów reklamowych i marketingowych promujących producentów mebli. Prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza polega głównie na sprzedaży mebli za granicę reklamowanych w katalogach przez producentów mebli. W przypadku katalogów i ulotek reklamowych oraz materiałów dekoracyjnych rola spółki „H.” sprowadza się jedynie do nieodpłatnej realizacji części kampanii reklamowej firmy produkującej meble. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów ani nie osiąga przychodów. W związku z powyższym przekazanie materiałów reklamowych, o których mowa powyżej, nie kreuje u podatnika dodatkowego przychodu w formie nieodpłatnego świadczenia w myśl przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 updop (...).

Sytuacja byłaby zgoła odmienna, gdyby otrzymane nieodpłatnie materiały reklamowe sprzedawali Państwo swoim klientom. Stanowiłyby one wówczas przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu.

- art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Zierke

Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »