| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Czy stanowi przychód wartość materiałów reklamowych otrzymywanych od kontrahentów

Czy stanowi przychód wartość materiałów reklamowych otrzymywanych od kontrahentów

Nasza firma otrzymuje od kontrahentów (producentów sprzedawanych przez nas towarów) w ramach prowadzonych przez nich kampanii promocyjnych różnego rodzaju materiały reklamowe, takie jak: katalogi, ulotki, smycze itp., które następnie przekazujemy naszym kontrahentom. Czy wartość otrzymanych materiałów reklamowych stanowi przychód?

RADA

Nie. Ponieważ otrzymywane przez Państwa materiały reklamowe są bezpłatnie przekazywane nabywcom oferowanych przez Państwa towarów, a nie są przeznaczone na sprzedaż, to nie wystąpi u Państwa przysporzenie majątkowe z tytułu otrzymanych gadżetów, a co za tym idzie ich wartość nie będzie przychodem z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 2 updop do przychodów podatkowych zalicza się między innymi wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W Państwa sytuacji powyższe regulacje nie będą miały zastosowania, gdyż zgodnie z opisanym w pytaniu stanem faktycznym otrzymane od kontrahentów materiały reklamowe nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego, nie mają wartości handlowej, służą tylko do celów marketingowych, a zatem nie będą generowały przychodu dla spółki. Są one przekazywane, jak napisali Państwo w pytaniu, bezpłatnie nabywcom oferowanych przez Państwa towarów, nie są natomiast przeznaczone na sprzedaż, a zatem rola Państwa ogranicza się jedynie do pośrednictwa w ich dalszym nieodpłatnym przekazaniu klientom w ramach kampanii reklamowej producenta oferowanych przez Państwa towarów. W związku z powyższym nie wystąpi u Państwa przysporzenie majątkowe z tytułu otrzymanych gadżetów, a co za tym idzie - ich wartość nie będzie przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Również organy podatkowe stoją na stanowisko, iż w przypadku otrzymania nieodpłatnych materiałów reklamowych nie powstanie przychód. W piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli z 13 maja 2005 r. nr US.II-420/45/18/05 czytamy, że:

(...) otrzymane od kontrahentów katalogi i materiały reklamowe i dekoracyjne nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego, nie posiadają wartości handlowej, służą do celów reklamowych i marketingowych promujących producentów mebli. Prowadzona przez spółkę działalność gospodarcza polega głównie na sprzedaży mebli za granicę reklamowanych w katalogach przez producentów mebli. W przypadku katalogów i ulotek reklamowych oraz materiałów dekoracyjnych rola spółki „H.” sprowadza się jedynie do nieodpłatnej realizacji części kampanii reklamowej firmy produkującej meble. Spółka nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów ani nie osiąga przychodów. W związku z powyższym przekazanie materiałów reklamowych, o których mowa powyżej, nie kreuje u podatnika dodatkowego przychodu w formie nieodpłatnego świadczenia w myśl przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 updop (...).

Sytuacja byłaby zgoła odmienna, gdyby otrzymane nieodpłatnie materiały reklamowe sprzedawali Państwo swoim klientom. Stanowiłyby one wówczas przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu.

- art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ewa Tomala

Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »