| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Jak traktować podatkowo koszty związane z gazetką reklamową

Jak traktować podatkowo koszty związane z gazetką reklamową

Spółka z o.o. zajmująca się handlem detalicznym ponosi m.in. koszty o charakterze reklamowym. Mamy pewne wątpliwości co do ich klasyfikacji w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych i pośrednio VAT. Projekt jest wykonywany na rzecz spółki przez agencję reklamową, która wystawia fakturę od razu po zakończeniu usługi, natomiast sama gazetka jest produkowana często w następnym miesiącu, a dystrybuowana jeszcze później. W którym miesiącu można zaliczyć ten wydatek do kosztów podatkowych? Czy w miesiącu wystawienia faktury, czy też w miesiącu dystrybucji już wyprodukowanych gazetek? Jak powinna przedstawiać się kwestia odliczenia VAT z takiej faktury?


RADA

Zarówno wydatki na wykonanie projektu takiej gazetki, jak i na jej produkcję stanowią koszt pośrednio związany z uzyskiwaniem przychodu. Tego rodzaju koszty należy odliczać w momencie ich poniesienia.

Pomimo że przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (tu: gazetka) nie podlega opodatkowaniu VAT, przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT. Warunkiem jest, by czynności reklamowe były związane ze sprzedażą opodatkowaną. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Jedną z popularnych form reklamy są gazetki sklepowe, zawierające najczęściej reklamę sklepu i informację o sprzedawanych w nim produktach i aktualnych promocjach. Gazetki takie są darmowo rozdawane potencjalnym klientom. Wydatki na gazetki reklamowe obejmują zarówno koszt przygotowania ich projektu przez agencję reklamową, jak i wydrukowania przez firmę poligraficzną oraz dystrybucji. Wszystkie wskazane wydatki, jako koszty reklamy, są kosztami uzyskania przychodu spółki.

Tego rodzaju wydatku nie sposób powiązać z konkretnym przychodem. Nie wiadomo przecież, w jakiej części i w jakim okresie Państwa klienci podejmowali na jej podstawie decyzje o zakupie w Państwa sklepie. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie pozwala na wcześniejsze odliczenie wydatków od przychodu. Wydatki związane z gazetką należy zaliczyć do kosztów w momencie poniesienia wydatku. Jeżeli jednak koszty produkcji gazetki reklamowej dotyczyłyby okresu przekraczającego rok podatkowy i nie byłoby możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d updop).

PRZYKŁAD

Spółka nabywa w agencji reklamowej usługę projektowania gazetek reklamowych ze swoją ofertą. Umowę o projektowanie gazetek podpisano we wrześniu 2007 r. na okres od października 2007 r. do września 2008 r. (zatem okres dotyczący dwóch lat podatkowych). Całość kwoty za usługę agencji spółka zapłaciła we wrześniu 2007 r. Pomimo to nie może ona zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia. Spółka powinna ustalić, jaka część wydatku odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r., i rozliczyć koszty umowy proporcjonalnie w tych latach podatkowych. Jeżeli spółka zapłaciła za tę usługę np. 60 000 zł, to do kosztów 2007 r. ma prawo zaliczyć 15 000 zł. Pozostała część (45 000 zł) stanowi koszt 2008 r.

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

CEKOL

Producent chemii budowlanej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »