REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo podatkowo potraktować przychody i koszty z tytułu umowy o roboty budowlane

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą budowlaną. W grudniu wygraliśmy przetarg o wartości 2 200 000 zł. W umowie z inwestorem mamy zapis o fakturowaniu częściowym, z czego na zakup materiałów w 2007 r. jesteśmy zobowiązani do wystawienia faktury VAT dla inwestora na kwotę 1 200 000 zł. W związku z tym dokonaliśmy zakupu materiałów (faktura kosztowa) na kwotę 700 000 zł. Ze względu na duży zakres przedmiotu umowy roboty budowlane potrwają ok. 6 miesięcy. W bieżącym roku nie ma więc fizycznej możliwości, aby całość zakupionego materiału wbudować w inwestycje. Jak prawidłowo podatkowo potraktować nasze przychody i koszty na koniec 2007 r. i na początek 2008 r.?

RADA

Autopromocja

Czytelnik powinien zaliczyć kwotę 1 200 000 zł do przychodu 2007 r. Jest to bowiem rok, w którym wystawił fakturę z tytułu częściowego wykonania usługi. Oznacza to, że do 2007 r. powinni też Państwo przypisać odpowiadający temu przychodowi koszt zakupu materiałów w kwocie 700 000 zł, pomimo że materiały te nie „zdążą” być w całości wykorzystane (użyte) przed upływem roku podatkowego 2007.

UZASADNIENIE

Zawarli Państwo z inwestorem umowę o roboty budowlane, w której przewidziano wystawianie faktur przez wykonawcę stosownie do postępów poszczególnych etapów inwestycji. Jest to częsta praktyka tego typu umów z uwagi na ich złożoność oraz kompleksowość. Umowa o roboty budowlane jest umową nazwaną, uregulowaną przepisami Kodeksu cywilnego. Kodeks cywilny stanowi m.in., że w braku odmiennego postanowienia umowy inwestor obowiązany jest na żądanie wykonawcy przyjmować wykonane roboty częściowo, w miarę ich ukończenia, za zapłatą odpowiedniej części wynagrodzenia (art. 654 k.c.).

Zaliczka czy częściowe wykonanie usługi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy w przedstawionej sytuacji nie mamy do czynienia z zapłatą zaliczki, która zgodnie z przepisami updop nie byłaby u Państwa przychodem. Można tu posłużyć się interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, który w decyzji z 21 maja 2007 r., nr BI/4218-0013/07, zauważa:

Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa i doktryną prawa użyte w przytoczonym przepisie sformułowanie „pobrane wpłaty lub zarachowane należności” odnosi się do pobranych przez podatnika przedpłat i zaliczek na poczet dostaw towarów i usług, których wykonanie jest odroczone w czasie. O kwalifikacji zaś otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako zaliczki decyduje nie tylko treść umowy na wykonanie określonych usług zawartej między stronami. Każdorazowo należy bowiem ustalić również, czy w danym przypadku zapłata dotyczy (lub nie) usług wykonanych (lub częściowo wykonanych. (...) W sytuacji gdy w trakcie realizacji umowy wykonawca przedłoży zamawiającemu rozliczenie kwot, do których uważa się za uprawnionego (są mu należne za dotychczas wykonane roboty), i rozliczenie to zostanie zaakceptowane przez zamawiającego, to kwoty należne z takiego rozliczenia są przychodem z tytułu częściowego wykonania usługi.

W Państwa sytuacji nie mamy zatem do czynienia z zaliczką w myśl updop, lecz z częściowym wykonaniem usługi.

Kiedy rozpoznać przychód

Przychodami związanymi z działalnością gospodarczą (a z taką sytuacją mamy tu bezsprzecznie do czynienia) są także osiągnięte w roku podatkowym należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop). Z kolei datą powstania przychodu jest, co do zasady, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Oznacza to, że w sytuacji wykonywania usługi „na raty” (tak jak dzieje się to często w przypadku umów budowlanych) momentem powstania przychodu z działalności gospodarczej jest właśnie dzień częściowego wykonania usługi. Chyba że podatnik otrzymał wcześniej płatność lub wystawił fakturę (wówczas pierwszeństwo ma odpowiednio dzień płatności lub wystawienia).

Dniem częściowego wykonania w przypadku umów budowlanych jest uznany powszechnie dzień podpisania protokołu odbioru umówionej części robót przez strony umowy.

WAŻNE!

Dniem częściowego wykonania w przypadku umów budowlanych jest dzień podpisania protokołu odbioru umówionej części robót przez strony umowy.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego potwierdził zasadność takiej kwalifikacji przychodów z częściowego wykonania usługi (umowy budowlanej) w postanowieniu z 20 czerwca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/81/07/JB:

Po dokonanej od 01.01.2007 r. nowelizacji tego przepisu ogólną zasadą ustalania momentu powstania przychodu jest, że przychód w przypadku usług powstaje w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Zatem wcześniejsze wystawienie faktury albo wcześniejsze uregulowanie należności, niż wystąpienie pozostałych okoliczności, również spowoduje powstanie przychodu. W związku z powyższym tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym z dniem 01.01 2007 r., mimo zmiany treści art. 12 ust. 3a ustawy, nadal za datę powstania przychodu z tyt. częściowego wykonania poszczególnych etapów usług budowlanych uznaje daty protokołów ich odbioru, bez względu na okres wykonywanych robót, których dotyczą, przy założeniu, że wcześniej nie wystawiono faktury ani nie uregulowano należności.

Z tego wynika, że ze względu na wystawienie faktury dla inwestora kwota 1 200 000 zł będzie dla Państwa przychodem 2007 r., bez względu na okoliczność, że np. faktyczny termin jej wypłaty przypadnie już w 2008 r. Oznacza to także, że pozostała do zapłaty kwota wynikająca z umowy (1 000 000 zł) nie stanowi przychodu 2007 r. Nie jest ona bowiem jeszcze ani przychodem faktycznie otrzymanym, ani też przychodem należnym (stanie się takim bowiem dopiero wraz z zamknięciem kolejnego etapu prac i wystawieniem stosownej faktury). Kwota 1 000 000 zł będzie przychodem najwcześniej w 2008 r.

Kiedy potrącać koszty

Odnośnie do daty kwalifikacji kosztów podatkowych ustawa stanowi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami (za takie można uznać opisane wydatki na zakup materiałów budowlanych), poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4 updop).

Skoro zakupione materiały miały posłużyć i były konieczne do wykonania pierwszej części prac, udokumentowanych fakturą na kwotę 1 200 000 zł stanowiącą dla Państwa przychód 2007 r., to koszty zakupu materiałów w kwocie 700 000 zł również powinni Państwo zaliczyć do kosztów 2007 r. W tym właśnie roku uzyskał przychód związany bezpośrednio z tymi wydatkami. Dla takiej kwalifikacji bez znaczenia pozostaje fakt, że nie wszystkie zakupione materiały „zdążyły” być użyte w 2007 r.

Z pytania nie wynika, niestety, w sposób dostatecznie jednoznaczny, czy dokonane zakupy dotyczą tylko zakresu prac objętych fakturą opiewającą na kwotę 1 200 000 zł, czy też całości prac objętych całościową umową o roboty budowlane. W powyższej części odpowiedzi przyjęto za słuszną pierwszą wersję. Gdyby się jednak okazało, że zakupione materiały posłużą realizacji całej umowy, a nie tylko jej części udokumentowanej fakturą, należałoby dokonać proporcjonalnego podziału kosztów pomiędzy rok podatkowy 2007 a rok 2008. Podziału należy dokonać według następującego wyliczenia:

• przychody całkowite - 2 200 000 zł

• przychody roku 2007 - 1 200 000 zł

• przychody roku 2008 - 1 000 000 zł

• udział przychodu w 2007 r. w całkowitym przychodzie - 1 200 000 / 2 200 000 = 0,5455

• część kosztów odnosząca się do 2007 r. - 700 000 × 0,5455 = 381 850 zł

• część kosztów odnosząca się do 2008 r. - 700 000 - 381 850 = 318 150 zł

Kwota 318 150 zł byłaby w takiej sytuacji kosztem podatkowym już 2008 r., jako związana z przychodami kwalifikowanymi do tego roku. Wynika to z faktu, że koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Skoro w 2008 r. otrzymają Państwo pozostałą część zapłaty wynikającą z umowy i uzyskają w związku z tym przychód, to związane z tym przychodem koszty należy zakwalifikować jako poniesione w 2008 r., mimo iż „fizycznie” poniesiono je w poprzednim (tj. 2007) roku podatkowym.

Powyższa odpowiedź zakłada także, że nie istnieją dokumentacje (ustalenia), z których wynika w precyzyjny sposób, jaka dokładnie część zakupionych materiałów (a więc także, jaka ich wartość) zostałaby przypisana do wykorzystania w pierwszym etapie wykonania umowy udokumentowanym fakturą na kwotę 1 200 000 zł. Wobec możliwości dokładnego ustalenia wartości nie należy posługiwać się wyliczonym powyżej wskaźnikiem stosunkowym.

• art. 12 ust. 1, 3 i 3a, art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 647-658 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA