| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Kiedy nie jest reprezentacją pokrycie kosztów noclegu

Kiedy nie jest reprezentacją pokrycie kosztów noclegu

Spółka zainwestowała w mieszkania apartamentowe, gospodarstwo agroturystyczne i pensjonat. Wynajmuje je m.in. turystom weekendowym z Europy Zachodniej. Stara się uzyskać certyfikat od jednego z niemieckich centrów rezerwacji dla turystów. Przedstawiciele niemieckiej firmy na koszt polskiej spółki wizytowali każdy z obiektów przeznaczonych dla turystów, spędzając w nim noc. Poniesione wydatki to zwrot kosztów pobytu delegacji niemieckiej, obejmujące: koszty transportu, noclegi i wyżywienie. Usługi, z których skorzystała delegacja, nie odbiegały od usług oferowanych klientom spółki. Czy wydatki te mają charakter reprezentacyjny i podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów?


RADA

Nie, poniesione wydatki nie mają takiego charakteru, pomimo że organy podatkowe zazwyczaj pokrycie kosztów np. noclegu kontrahenta uznają za wydatek reprezentacyjny. Państwa celem nie było pokazanie - poprzez wystawność, okazałość - siły ekonomicznej spółki. Wydatki te służyły zaprezentowaniu oferty turystycznej polskiej spółki. Były też niezbędnym warunkiem otrzymania certyfikatu. Są to koszty ogólne, zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

Wydatki poniesione na kolację i nocleg dla kontrahentów oraz atrakcje, takie jak koncert, fitness, basen, nie są akceptowane przez organy podatkowe jako koszt uzyskania przychodów. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop są uznawane za wydatki reprezentacyjne. Dla organów podatkowych tego typu wydatki noszą znamiona wystawności, okazałości i nie są kosztem podatkowym. Jest to konsekwencja obowiązującego od 1 stycznia 2007 r. następującego podziału tzw. wydatków wizerunkowych (zob. wykres na str. 69).

W sytuacji opisanej w pytaniu podział na wydatki reklamowe i reprezentacyjne nie ma zastosowania. Spółka jest właścicielem nieruchomości przeznaczonych do odpłatnego udostępniania m.in. turystom. Biznesowym celem zaproszenia na swój koszt zagranicznej delegacji było przekonanie do swojej oferty. Zaproszone osoby mają turystom zagranicznym zarekomendować polską ofertę i podjęte działania były niezbędne do uzyskania certyfikatu. Zazwyczaj wszelkie wydatki związane z uzyskaniem certyfikatów jakości są pokrywane przez podmioty starające się o nie. Firma niemiecka udziela pewnego rodzaju gwarancji oferty firmy polskiej. Warunkiem umieszczenia w systemie rezerwacji jest więc poddanie jej ocenie i testom jakości.

Celem pokrycia kosztów pobytu i noclegu w Polsce kontrahentów z Niemiec nie było pokazanie polskiej spółki od strony okazałości, wystawności. Państwo, oferując za darmo własne nieruchomości i związane z nimi atrakcje, udostępnili próbkę oferowanych usług. W praktyce wydatki te niczym nie różnią się od np. przekazania przez cukiernika próbnej partii tortów. Nawet gdyby to był luksusowy tort - jeżeli jest elementem standardowej oferty cukiernika - nie będzie wydatkiem reprezentacyjnym, tylko albo reklamowym, albo kosztem ogólnym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. jest właścicielem dwóch gospodarstw agroturystycznych w pobliżu Augustowa, pensjonatu w Sopocie, mieszkań apartamentowych m.in. w Krakowie, Poznaniu, Świnoujściu. Nieruchomości są komercyjnie wynajmowane. Spółka stara się o uzyskanie certyfikatu amerykańskiego serwisu internetowego, w którym można dokonać rezerwacji on line usług turystycznych świadczonych na całym świecie. Pokryła koszty przelotu do Polski oraz pobytu delegacji serwisu, która wyda odpowiedni certyfikat jakości. Koszty przelotu, noclegu, podróżowania pomiędzy poszczególnymi nieruchomościami posiadanymi przez spółkę wyniosły 37 000 zł. Spółka w całości uznała je za koszt uzyskania przychodu.

Przewidując spór z organami podatkowymi o taką kwalifikację wydatków, pracownicy spółki z o.o. sporządzili dokumentację usług, z których nieodpłatnie skorzystali zaproszeni goście. Każdy z nich podpisał „protokół skorzystania z usług”, który zawiera: datę skorzystania z usługi, jej rodzaj, wartość katalogową, opis miejsca skorzystania. W ten sposób spółka uzyskała dowód, że goście skorzystali ze standardowej oferty dostępnej dla każdego innego klienta. Dodatkowo - spółka dysponuje warunkową umową o współpracę, która wejdzie w życie w przypadku zaakceptowania oferty polskiej spółki przez zagranicznego kontrahenta. Z dokumentu tego wynika, że celem pobytu zagranicznych gości było wyłącznie zapoznanie się z ofertą.

Przy kwalifikacji poniesionych wydatków Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2007 r. (sygn. IBPB3/423-162/07/BG/KAN-1031/09/070) stwierdził, że takie wydatki jak koszty pobytu przedstawicieli kontrahenta, obejmujące koszty transportu, noclegów i wyżywienia pokrywane przez podatnika, nie zawsze muszą być wydatkiem reprezentacyjnym. W określonych sytuacjach mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu.

reklama

Ekspert:

Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Źródło:

Monitor Księgowego

Zdjęcia


Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »