REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze

Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze /Fot. Fotolia
Nowe przepisy o cenach transferowych - analizy porównawcze /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duże kontrowersje wzbudza obowiązek (po przekroczeniu progu przychodów lub kosztów na poziomie 10 000 000 EUR) przygotowywania analiz porównawczych dla poszczególnych transakcji w ramach dokumentacji lokalnej cen transferowych. Czy regulacje prawne w obecnym brzmieniu dają możliwość uniknięcia tego obowiązku – jeżeli tak, to jakie są tego potencjalne konsekwencje.

Obowiązek przygotowania analiz porównawczych

Zgodnie z brzmieniem art. 9a ust. 2b pkt 2) ustawy o CIT obowiązującym od 1 stycznia 2017 roku, podatnicy których przychody lub koszty księgowe przekroczą w 2016 r. wartość 10 000 000 EUR (dotyczy to także wspólników spółek osobowych, które osiągają takie przychody lub koszty księgowe) są zobowiązani do uwzględniania w dokumentacji lokalnych analiz danych porównawczych, na podstawie których ustalono cenę w transakcji z podmiotami powiązanymi.

Autopromocja

Oczywistym zatem jest, iż obowiązek ten nie dotyczy mniejszych podatników (nie przekraczających powyższego progu). W przypadku jednak większych jednostek, i co za tym idzie często znaczącej liczby transakcji wymagających udokumentowania, obowiązek ten stanowi jedno z kluczowych wyzwań. Dlatego coraz częściej spotykamy się z pytaniami o możliwość zastosowania art. 9a ust. 2c ustawy o CIT, który mówi m. in., iż „(…) w przypadku braku danych do przeprowadzenia analizy danych porównawczych, podatnik załącza do dokumentacji podatkowej opis zgodności warunków transakcji oraz innych zdarzeń, ustalonych z podmiotami powiązanymi, z warunkami, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty.”

Opis zamiast analizy?

Przepis ten może sugerować, iż podatnicy zamiast przygotować skomplikowane analizy, mogą ograniczyć się jedynie do opisu argumentów, uzasadniających zgodność warunków danej transakcji z warunkami rynkowymi. Do takiej interpretacji zachęca tym bardziej fakt, iż wielu podatników nie jest w stanie samodzielnie pozyskać danych porównawczych (np. ze względu na brak porównywalnych danych wewnętrznych) i musi opierać się (często przy wsparciu doradców) na zewnętrznych bazach danych lub innych opracowaniach.

Jednak w praktyce, wydaje się, iż takie podejście może stać w sprzeczności z interesem podatnika. Po pierwsze dlatego, iż interpretacja pojęcia „braku danych” może być bardzo szeroka, a co do zasady, podatnik powinien dochować należytej staranności i rzetelności już na etapie planowania transakcji z podmiotem powiązanym, nie mówiąc już o odpowiednim jej udokumentowaniu i uzasadnieniu z perspektywy ekonomicznej – w szczególności w perspektywie obowiązku wynikającego z art. 9a ust. 7 ustawy o CIT, a więc oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji podatkowej. Ewentualne uznanie dokumentacji za niekompletną i/ lub nierzetelną z powodu braku analiz, może skutkować zarówno zastosowaniem stawki sankcyjnej, jak i konsekwencjami z zakresu KKS dla osób odpowiedzialnych za proces zawierania transakcji wewnątrzgrupowych.

Zobacz także: Ceny transferowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie obowiązek przygotowywania analiz to także szansa dla podatników na uzasadnienie z odpowiednim wyprzedzeniem (a nie np. już w trakcie kontroli) założeń, metodologii oraz poziomu wynagrodzenia w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Ograniczając się do samego opisu, odbieramy sobie jeden z najważniejszych argumentów w dyskusji z organem skarbowym na temat specyfiki i zasad rozliczeń, co w praktyce może mieć negatywne skutki dla podatnika w toku kontroli.

Ceny transferowe 2017 – jak przygotować się do zmian

Podsumowanie

Podsumowując, obligatoryjne analizy porównawcze to kluczowy element uzasadniający rynkowość transakcji w dokumentacji lokalnej. Dopuszczenie przez Ustawodawcę możliwości zastąpienia jej opisem miało na celu uwzględnienie wyjątkowych sytuacji, dla których w sposób nie budzący wątpliwości znalezienie danych porównawczych nie będzie możliwe. Niemniej, nie dysponując obecnie żadną praktyką stosowania nowych przepisów, nie sposób określić, czy i jakie sytuacje będą umożliwiały zastosowanie tego rozwiązania w sposób nie budzący obaw podatnika oraz wątpliwości kontrolujących. W perspektywie wejścia w życie nowych przepisów, najbardziej rekomendowanym podejściem wydaje się konsekwentnie przygotowanie odpowiednich analiz dla poszczególnych transakcji. 

Autor: Krzysztof Liszka, Manager w Accreo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowelizacja ustawy o rachunkowości podpisana. Zmiany dotyczą głównie dużych firm

    Duże firmy będą miały obowiązek firmy obowiązku ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji w podziale na poszczególne kraje.

    Księgowy nie uwzględnił w rozliczeniach prawie 190 faktur na samochody, czyli dlaczego warto mieć wysokie OC

    Jakie ubezpieczenia OC najczęściej wybierają księgowi i księgowe? Co w ramach polisy przejmuje ubezpieczyciel? Jakie pomyłki bywają najbardziej kosztowne? 

    Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

    Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

    Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR. Jakie argumenty można podnieść przed sądem?

    Niezadowoleni kredytobiorcy coraz częściej kwestionują umowy oparte o wskaźnik referencyjny WIBOR. Okazuje się, że argumentów w oparciu o które można kwestionować WIBOR w umowach kredytowych jest całkiem sporo.  

    Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku. Na początku certyfikacja obejmie wyłącznie zamówienia na roboty budowlane

    Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    REKLAMA