| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Jak firma może rozliczyć wydatki na umowę dożywocia

Jak firma może rozliczyć wydatki na umowę dożywocia

Umowa dożywocia zawierana jest najczęściej między osobami fizycznymi. Zazwyczaj starsza osoba rezygnuje z prawa własności nieruchomości na rzecz osoby, która do końca życia byłego właściciela nieruchomości będzie zapewniać mu utrzymanie. Umowę dożywocia wykorzystują także firmy.

Przepis art. 908 kodeksu cywilnego stanowi, że jeżeli w zamian za przeniesienie własności nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o dożywocie), powinien on - w braku odmiennej umowy - przyjąć zbywcę jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym.

Jeżeli w umowie o dożywocie nabywca nieruchomości zobowiązał się obciążyć ją na rzecz zbywcy użytkowaniem, którego wykonywanie jest ograniczone do części nieruchomości, służebnością mieszkania lub inną służebnością osobistą albo spełniać powtarzające się świadczenia w pieniądzach lub w rzeczach oznaczonych co do gatunku, użytkowanie, służebność osobista oraz uprawnienie do powtarzających się świadczeń należą do treści prawa dożywocia. Dożywocie można zastrzec także na rzecz osoby bliskiej zbywcy nieruchomości.

Polecamy: serwis Koszty

W dniu 3 września 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB3/423-506/10-6/EK) wydał interpretację indywidualną dla firmy zawierającej w ramach swojego biznesu umowy dożywocia.

Na podstawie tych umów osoby fizyczne przenoszą na rzecz spółki własność nieruchomości w zamian za określone świadczenia pieniężne. W związku z nabyciem nieruchomości w drodze umowy o dożywocie, spółka ponosi szereg wydatków, w tym m. in. podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty notarialne, koszty wyceny i doradztwa prawnego. Spółka ponosi także koszty bieżącego doradztwa podatkowego, koszty obsługi księgowej oraz koszty ogólne, które – jak wskazuje – nie wiążą się bezpośrednio z konkretnym przychodem z tytułu sprzedaży nieruchomości, który zostanie osiągnięty w przyszłości.

Organ podatkowy uznał, że wydatki związane z zawieranymi przez spółkę umowami dożywocia, w tym: podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty notarialne, koszty wyceny i doradztwa prawnego, stanowić będą, na podstawie art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostaną odpowiadające im przychody, tj. w dacie sprzedaży nieruchomości.

Natomiast koszty bieżącego doradztwa podatkowego, koszty obsługi księgowej, koszty ogólne, są kosztami dotyczącymi całokształtu działalności spółki, związanymi z jej prawidłowym funkcjonowaniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Wydatki te stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, potrącalne – stosownie do art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – w dacie ich poniesienia.

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Kozłowska

Dydaktyk medialny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »