REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć inwestycję w obcym środku trwałym po rozwiązaniu umowy najmu

Filip Majdowski
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
sklep pc
sklep pc

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku rozwiązania umowy najmu lokalu, strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodów w podatku CIT, jeżeli nie wiąże się ze zmianą charakteru prowadzonej działalności. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie ma bowiem wtedy zastosowania. Ponadto, pojęcie „likwidacji środka trwałego” należy rozumieć w sposób szeroki, czyli nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.

Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 października 2010 r. (III SA/Wa 738/10).

Autopromocja

Nakłady poniesione w celu przystosowania do przyjętych standardów prowadzonej działalności 

Spółka prowadzi sprzedaż prasy oraz wyrobów pozaprasowych w punktach sprzedaży detalicznej (kioski oraz saloniki prasowe) na terenie całego kraju. Część pomieszczeń, w których działalność jest prowadzona, nie stanowi własności spółki, ale jest przez nią wynajmowana od innych podmiotów. Zdarza się, że konieczne jest dokonanie w nich inwestycji, w tym niezbędnych prac adaptacyjnych.

Jeśli dana lokalizacja nie spełnia zakładanych celów i generuje straty, spółka stara się zakończyć najem w tym miejscu. W większości przypadków zawarte umowy najmu nie przewidują jednak możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych na ulepszenie przedmiotowych obiektów, ani też zwrotu sfinansowanego wyposażenia. W momencie rozwiązania umowy spółka wykreśla środek trwały z ewidencji, a tym samym dokonuje likwidacji środka trwałego.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, spółka zadała organowi podatkowemu pytanie, czy strata odpowiadająca niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcy środek trwały w postaci wydatków poniesionych na dostosowanie zajmowanego na podstawie umowy najmu lokalu do prowadzonej działalności może zostać zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Czy strata stanowi koszt?

Zdaniem spółki, wspomniana strata może zostać zaliczona przez nią do kosztów uzyskania przychodów, gdyż spełnia przesłanki określone w art. 15 ustawy o CIT. Jedynie przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 wyłącza z możliwości zaliczenia do kosztów „straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności”.

W omawianym przypadku jednak, rozwiązanie umowy najmu, nie jest zmianą rodzaju prowadzonej działalności, co w konsekwencji oznacza, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Samo pojęcie likwidacji należy natomiast rozumieć w sposób szeroki, a nie jako fizyczne unicestwienie przedmiotów.

Polecamy: Podatki 2011

Dyrektor Izby Skarbowej w wydanej interpretacji indywidualnej (sygn. IPPB5/423-705/09-2/AJ) uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Organ podatkowy stwierdził, że w omawianej sprawie nie występuje strata. Musi ona bowiem powstać wskutek przyczyn losowych, nieleżących w zasięgu decyzyjnym podmiotu.

Środki trwałe nie zostały zaś zlikwidowane, lecz zbyte nieodpłatnie na rzecz podmiotu wynajmującego pomieszczenia. Spółce przysługiwało bowiem prawo, na podstawie art. 676 kc, aby odłączyć zainstalowane przez siebie elementy lub wystąpić o zwrot równowartości poniesionych nakładów.

Spółka nie zgadzając się z tym stanowiskiem, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, wniosła skargę do WSA. Sąd uchylił interpretację.

WSA: Likwidację stanowi również wycofanie z użytkowania

Stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe. Jeżeli strata określona w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, powstaje z innego powodu niż zmiana charakteru prowadzonej działalności to należy uznać ją za koszt podatkowy.

Ponadto, pojęcie likwidacji środka trwałego należy traktować w sposób szeroki – nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania (wynika to z art. 16a ustawy o CIT, gdzie zawarta jest definicja środków trwałych).

Rozwiązanie umowy najmu – co zrobić z niezamortyzowanymi nakładami?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być kluczowa z punktu widzenia przedsiębiorstw, które poczyniły duże nakłady inwestycyjne w wynajmowanych przez siebie lokalach (halach fabrykach, itp.), po czym na skutek różnych czynników, w tym między innymi z powodu niesprzyjającej sytuacji gospodarczej, zostały zmuszone wypowiedzieć zawarte wcześniej umowy najmu.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Analiza interpretacji wydanych przez organy podatkowe wskazuje, że stoją one konsekwentnie na stanowisku, iż w sytuacji zakończenia umów najmu, niezamortyzowana wartość nakładów na obce środki trwałe może być rozpoznana jako koszty uzyskania przychodów jedynie w przypadku fizycznej likwidacji tych nakładów.

Władze podatkowe opierają swoje stanowisko na wykładni przepisu art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

Głównym argumentem, którym posługują się organy podatkowe jest interpretacja pojęcia „likwidacja”, jako tożsamej wyłącznie fizycznej likwidacji (zniszczeniu).
Do całkowicie odmiennych konkluzji doszedł natomiast m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 października 2010 r. (sygn. III SA/Wa 738/10).

Skład sędziowski uznał, że pojęcie likwidacji środka trwałego (inwestycji w obcym środku trwałym, która jest specyficznym środkiem trwałym) należy traktować w sposób szeroki – nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.

Inne wyroki sądów administracyjnych dodatkowo utwierdzają w przekonaniu, iż pojęcie likwidacji należy rozumieć nie tylko jako fizyczne unicestwienie danego środka trwałego (w tym inwestycji w obcym środku trwałym), ale także jako przekazanie środka trwałego innym podmiotom, zarówno w drodze darowizny, sprzedaży.

Wydaje się, iż w sytuacji gdy ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie do ustawy definicji legalnej pojęcia likwidacji, wątpliwości interpretacyjnych nie należy wykładać na niekorzyść podatnika.

Ponadto, brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia legalnego dla pozbawienia podatników prawa do zaliczenia do kosztów podatkowych wartości niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym. Generalną zasadą jest bowiem to, że podatnik takim prawem dysponuje a wszelkie wyłączenia należy interpretować ściśle. Odmienna interpretacja przepisu art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT prowadziłaby do nieuprawnionego rozszerzenia zakresu jego zastosowania.

Wybór przepisów

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych

Art. 16
1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
6) strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności (…).

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowelizacja ustawy o rachunkowości podpisana. Zmiany dotyczą głównie dużych firm

    Duże firmy będą miały obowiązek firmy obowiązku ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji w podziale na poszczególne kraje.

    Księgowy nie uwzględnił w rozliczeniach prawie 190 faktur na samochody, czyli dlaczego warto mieć wysokie OC

    Jakie ubezpieczenia OC najczęściej wybierają księgowi i księgowe? Co w ramach polisy przejmuje ubezpieczyciel? Jakie pomyłki bywają najbardziej kosztowne? 

    Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

    Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

    Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR. Jakie argumenty można podnieść przed sądem?

    Niezadowoleni kredytobiorcy coraz częściej kwestionują umowy oparte o wskaźnik referencyjny WIBOR. Okazuje się, że argumentów w oparciu o które można kwestionować WIBOR w umowach kredytowych jest całkiem sporo.  

    Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku. Na początku certyfikacja obejmie wyłącznie zamówienia na roboty budowlane

    Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    REKLAMA