| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy wydatki na organizację spotkań biznesowych są kosztem uzyskania przychodów w CIT

Czy wydatki na organizację spotkań biznesowych są kosztem uzyskania przychodów w CIT


Wydatki ponoszone na organizację spotkań biznesowych w siedzibie spółki (takie jak napoje, drobny poczęstunek) uznawane są za koszty uzyskania przychodu w myśl art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT). Natomiast przeprowadzanie spotkań biznesowych poza siedzibą spółki w np. lokalach gastronomicznych lub restauracjach, zalicza się do kosztów reprezentacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT

Sąd poparł argumentację organów podatkowych. Zdaniem sądu, przerzucanie akcentu na to, czy spotkania biznesowe poza siedzibą spółki mają charakter wystawny czy nie wykracza poza unormowania ustawowe (ustawodawca nie daje podatnikowi prawa do tak szerokiej interpretacji przepisu art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy, ponieważ wówczas wyłączenie to stałoby się „iluzoryczne”).

WSA podkreślił, że obowiązki podatkowe muszą wynikać wprost z przepisów, a nie z uznaniowego dokonywania kwalifikacji przez podatnika.

Kwestia klasyfikacji poszczególnych wydatków jako kosztów reprezentacji budzi w praktyce wiele wątpliwości i jest często przedmiotem indywidualnych interpretacji. Wejście w życie od 1 stycznia 2007 r. nowych przepisów nie przyniosło oczekiwanej przez podatników zmiany podejścia organów podatkowych na bardziej biznesowe w zakresie wydatków związanych z organizacją spotkań biznesowych poza siedzibą spółki połączonych z konsumpcją.

Zgodnie z przepisami, nie należy traktować wszystkich wydatków na usługi gastronomiczne jako niebędących kosztami uzyskania przychodów. Nie będą one mogły być zaliczone do kosztów podatkowych wówczas, gdy będą miały charakter reprezentacyjny.

Zatem decydujące znaczenie będzie miał charakter spotkania, a nie typ poniesionych wydatków.

Sytuację komplikuje fakt, że w ustawy o CIT nie ma zdefiniowanego jednoznacznie pojęcia reprezentacji, a wymieniona tam lista wydatków ma charakter jedynie przykładowy.

Natomiast zgodnie z orzecznictwem, za typowe koszty reprezentacji uznaje się m.in. koszty związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji lub kontrahentów krajowych i zagranicznych oraz koszty uczestnictwa podatnika w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, w tym np. koszty hoteli, zakwaterowania, podróży.

Polecamy: serwis Koszty

Zaproszenie kontrahenta do restauracji w celu przeprowadzenia rozmów biznesowych w dzisiejszych realiach należy uznać raczej za ogólnie przyjęte biznesowe zachowanie, a nie za działanie naznaczone okazałością, czy mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Pogląd ten podzielił Dyrektor Izby Skarbowej, który stwierdził: „Zaproszenie kontrahenta na kawę, „zwykły” lunch, czy obiad do restauracji nie jest działaniem charakterze nadzwyczajnym. Jest to powszechnie spotykana praktyka” (indywidualna interpretacja z 27 sierpnia 2009, sygn. IPPB5/4240-24/09-2/AM).

Zatem, wydatki poniesione w związku z takim spotkaniem powinny być traktowane jako standardowy koszt ponoszony w celu uzyskania przychodu i stanowić koszt podatkowy na zasadach ogólnych.

Niestety takie podejście jest jedynie wyjątkiem od reguły, a organy podatkowe zgodnie stwierdzają, iż tego typu wydatki stanowią koszty reprezentacji i tym samym nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Również przedmiotowe orzeczenie WSA nie odbiega od tej przyjętej linii interpretacyjnej.

Źródło: www.taxonline.pl

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Eco Carport

Producent i dystrybutor wiat z drewna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »