| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Produkty spożywcze nabywane przez spółkę w celu ugoszczenia zaproszonych osób podczas spotkań promocyjnych produktów leczniczych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za prawidłowe w odniesieniu do wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych, nie podzielił jednak jej poglądu w odniesieniu do usług gastronomicznych. 

Organ wskazał, iż wydatki spółki ponoszone z tego tytułu na organizowane przez nią spotkania dotyczące reklamy dystrybuowanych produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się bowiem w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT

Opisane stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest zgodne z linią obecnie prezentowaną przez organy podatkowe.

Przywołany przez Dyrektora Izby Skarbowej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zawiera koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ogólnie przyjętą praktyką biznesową jest jednak fakt, że spotkaniom biznesowym, zwłaszcza spotkaniom mającym na celu promocję produktów danej spółki, towarzyszy poczęstunek. Głównym celem spotkań promocyjnych jest zazwyczaj prezentacja wytwarzanych przez danego podatnika produktów lub świadczonych usług, a co za tym idzie zwiększenie wielkości ich sprzedaży.

Polecamy: Kontrola podatkowa

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o CIT organy podatkowe przychylają się do uznawania wydatków związanych ze spotkaniami promocyjnymi, w tym wydatków na żywność, jako kosztów uzyskania przychodów z tego względu, że są one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów. 

Organy podatkowe zastrzegają jednak, iż poczęstunek podczas spotkań promocyjnych nie może stanowić celu sam w sobie i nie może mieć znamion reprezentacji. Ponieważ termin „reprezentacja” nie jest zdefiniowany w updop, organy podatkowe często odnoszą się do wykładni językowej.
W przytoczonej interpretacji termin „reprezentacja”, za Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego, został zdefiniowany jako „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. 

W przytoczonej interpretacji organ podatkowy uznał zgodnie z kształtującą się linią interpretacyjną, że wydatki ponoszone na usługi gastronomiczne towarzyszące spotkaniom promocyjnym w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych wykraczają poza ramy promocji, a ich celem jest tworzenie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy, co wchodzi w ramy definicji terminu „reprezentacja”.

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Galt

Prawo, podatki, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »